Gele trui niet enige doel voor Jumbo-Visma: 'Willen Ajax verslaan' Tour de France
Tour de France

Gele trui niet enige doel voor Jumbo-Visma: 'Willen Ajax verslaan'

Gele trui niet enige doel voor Jumbo-Visma: 'Willen Ajax verslaan'

Jumbo-Visma is als ploeg hard op weg om de top van de wielerwereld te bereiken, maar daar wil Richard Plugge, ploegbaas, het niet bij laten. Ook binnen de Nederlandse sportwereld moet het team bovenaan de lijstjes gaan pronken: 'We willen Ajax verslaan.'

Plugge kwam in 2012 in dienst van de Nederlandse formatie die nu Jumbo-Visma heet. Hij startte een project om de ploeg in eerste instantie in leven te houden en vervolgens weer op te bouwen na het wegvallen van hoofdsponsor Rabobank. Met veel pieken en dalen is Jumbo-Visma momenteel met drie ritzeges de meest succesvolle ploeg in de Tour de France. 'De geletrui-organisatie' wordt dat volgens Plugge bij De Telegraaf genoemd: 'Dat betekent dat je elke dag opstaat met het idee hoe je het beste tot die gele trui komt.'

Dat is op het sportieve vlak, maar in de huidige tijd is commercie misschien wel net zo belangrijk. 'Ajax heeft volgens de laatste cijfers 34,3 miljoen euro aan sponsorinkomsten voor de hele organisatie. Die club doet het supergoed en het sterke is dat Ajax in staat is om ook voor de jeugdopleiding mooie partnerships af te sluiten.' Jumbo-Visma kan dat soort getallen nog niet neerleggen, maar groeit wel hard: 'Het getal an sich is een doelstelling, waarmee we de meest succesvolle sportorganisatie kunnen zijn.'

Jumbo-Visma gaat voor geel: 'Dat doen we met zijn allen'

Dat doel hoopt hij te bereiken in samenwerking met de schaatstak van de ploeg: 'Vanaf dat moment konden we sportief gaan bouwen aan de dingen waar we eerder niet aan toe kwamen.' Er bestaat volgens de ploegbaas een positieve wisselwerking tussen het commerciële en het sportieve aspect van de ploeg. 'Als we op commercieel gebied de beste zijn, wordt het budget hoger en is de kans groter dat je die gele trui ook daadwerkelijk in de Tour verovert en in Parijs in de ploeg hebt.'

Jumbo-Visma profileert zichzelf vaak met de slogan 'Samen winnen' en dat laat Plugge in zijn verhaal ook meermaals doorschemeren. 'Onze sponsors laten het sportieve deel aan ons over. Of Tom Dumoulin of Primoz Roglic nu de Tour wint, is om het even. Wanneer één van de twee met het geel Parijs binnen rijdt, wint het team de Tour en daar gaat het om. Zoals we Ajax voorbij willen, ook dat doen we met zijn allen.' (Foto: Sirotti)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws