Omdat we gemigreerd zijn naar een ander CMS moet je je wachtwoord opnieuw instellen. Dit komt omdat wij je wachtwoord versleuteld hebben opgeslagen en wij deze dus niet meeverhuisd hebben naar ons nieuwe CMS. We sturen je nu direct een e-mail waarmee je wachtwoord opnieuw kan instellen. Daarna kun je meteen inloggen met je gebruikersnaam en je nieuwe wachtwoord.
Nog nooit was het Spaanse wielerteam Movistar te zijn bij de cross. Tot deze winter, waar de ploeg met een camper, ploegleidersauto en een materiaalbus één van de grootste talenten ondersteund. Haar naam: Cat Ferguson, 18 jaar en op de weg én in de tijdrit wereldkampioene bij de junioren.
Deze crosswinter is Ferguson een aantal keer te zien in het Belgische en Nederlandse veld, waar het multitalent - vice-wereldkampioen veldrijden bij de junioren - haar crossen afwerkt. Daar krijgt ze de ondersteuning van kersvers Movistar-ploegleider Kelvin Dekker. Dekker - de oudere broer van David (sinds dit jaar ook in Spaanse dienst bij Euskaltel-Euskadi) - was de afgelopen seizoenen ploegleider van de vrouwen van Team dsm-firmenich PostNL, maar is nu dus in Spaanse dienst.
Deze winter sprak In de Leiderstrui vlak voor de Wereldbeker van Hulst met Dekker, en vroeg hem onder meer naar zijn nieuwe Spaanse werkgever en het talent van zijn nieuwe renster.
Tekst loopt hierna verder.
Ferguson gehuldigd als wereldkampioene bij de junioren.
Kelvin, Movistar in de cross. Is dat ooit al een voorgekomen?
‘Dit is de allereerste keer ooit. De ploeg bestaat bijna 50 jaar, en in die 50 jaar heeft de ploeg nog nooit iemand in de cross gehad.’
Hoe vinden ze dat in Spanje?
‘Dat is even wennen, hahaha. Ze weten dat het bestaat, maar ik hoor van het management en van anderen steeds dat ze nog nooit bij een cross zijn geweest. Onze mechanieker is in het verleden wel eens mee geweest met Felipe Orts, dus die heeft ervaring. Ikzelf heb ervaring, maar voor de rest is het helemaal nieuw voor ze. Cat kwam ook aan met een lijstje wat ze nodig zou hebben, en daar schrokken ze wel van. Dat is wel veel, dachten ze. Veel wielsets en banden natuurlijk. Ze hebben het nagevraagd bij Canyon, want die hebben natuurlijk ervaring zat en die zeiden wel dat dit klopt. Dit is niet overdreven, was hun antwoord. Dus ja, het is voor hun wel een beetje nieuw.’
Wat zijn nu de geluiden vanuit Spanje over jullie verrichtingen in het veld?
‘Ze vinden het schitterend. Vooral Spaanse partners vinden het mooi dat wij hier iemand hebben. Iedereen kent het veldrijden natuurlijk wel, al waren we in het begin nog niet zo veel op televisie, maar in Benidorm verwacht ik wel een paar sponsoren en die vinden dat schitterend. Het veldrijden leeft ook wel in Spanje, maar het is niet zo groot.’
Hoe Spaans is de ploeg deze winter?
‘Cat en ik zijn de enige niet-Spanjaarden, haha. Onze persvrouw is dan wel Portugees, maar spreekt Spaans en woont in Spanje. Ook alle voertuigen zijn overgekomen uit Spanje.’
Tekst loopt hierna verder.
Na afloop van de cross in Hulst stond de camper van de ploeg vast in de modder. Een quad bood hulp.
Wilt Movistar meer bereiken in de cross dan alleen het ondersteunen van Cat?
‘Bij Movistar is niet de behoefte om te crossen of iemand te hebben die crosst. Maar ze wilden wel heel graag Cat Ferguson tekenen, en die wilt ook heel graag blijven crossen. Toen hebben ze gekeken of ze dat konden ondersteunen. Zo gaat dat in de onderhandelingen. […] Je doet dit ook niet voor iedereen. Cat wilt dit, en wij denken ook wel dat het nut heeft voor de korte en lange termijn, dus gaan we dat faciliteren.’
Wat is het idee met haar bij Movistar?
‘Uiteindelijk willen we heel veel grote koersen winnen. En dat heeft ze hopelijk ook in zich, maar dat moet altijd nog maar blijken. Elk jaar komen er hele grote talenten door, maar die winnen niet per se heel veel grote koersen of niet eens een. Ze heeft vorig jaar natuurlijk al wat koersen gewonnen bij de profs op de weg, dus uiteindelijk is het allemaal lange termijn. We willen koersen winnen als de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en misschien Parijs-Roubaix. Dat soort koersen moeten haar het meest liggen, maar het is ook nog ontdekken wat voor renster ze is. Uiteindelijk willen we haar ontwikkelen tot een zo goed mogelijke renster en dan zien we wel welke wedstrijden dat zijn.’
Jullie waren er ook vroeg bij met haar.
'Ja, ze heeft getekend in de zomer van 2023, nu bijna anderhalf jaar geleden, terwijl ze pas dit wegseizoen in actie zal komen. We waren er dus vroeg bij, maar tegenwoordig moet je er met zulke rensters ontiegelijk vroeg bij zijn. En voor haar was het heel relaxt, want ze kon gewoon focussen op haar doelen bij de junioren, zonder druk te maken over haar toekomst en of ze een contract zou krijgen. Nou was een contract krijgen voor haar niet zo ingewikkeld, want ik denk dat elke ploeg voor haar in de rij stond. Het bracht voor haar dus heel veel rust. Je moet er gewoon vroeg bij zijn, en dat is gelukt
Wat is voor haar nu het belangrijkste: de cross of de weg?
‘De weg is voor haar het belangrijkste. Ze gebruikt de baan en het veldrijden erbij, omdat het leuk is en we denken dat het een functie heeft. We willen het op een zo goed mogelijke manier combineren. Het is ook een beetje proberen. We hebben al gesnoeid in het eerste initiële programma en we gaan ook rustig aan doen op de weg. Maar dat blijft wel het belangrijkste.’
Hoe doet ze het in de crossen?
‘Haha, het was vorige week nog een beetje zoeken. Ze begon in Herentals eigenlijk heel goed, toen lag ze op schema om top tien te rijden, maar reed ze meerdere malen haar ketting eraf. Dat probleem hebben we uiteindelijk opgelost, want ook dat is nieuw met de afstellingen van de fietsen. Namen was meteen een goede test, die zijn we goed doorgekomen. Maar dat is meteen een uitdagend parcours voor haar, want ze is niet heel technisch. En de top is wel echt technisch. Bij de junioren kon ze dat maskeren met pure power, maar dat wordt hier al minder. Maar dat wordt steeds stabieler. We hebben ook geen verwachtingen. Uiteindelijk wil ze een leuk WK rijden bij de onder 23, waar denk ik best wel wat leuks in zit.
Tekst loopt hierna verder.
In Hulst ging het goed mis voor Ferguson. De Britse moest door een harde val naar het ziekenhuis.
Ferguson belandt in ziekenhuis na harde val in Wereldbeker Hulst
Na de cross van Hulst was Ferguson genoodzaakt rust te nemen: door een harde valpartij tijdens de koers werd ze afgevoerd naar het ziekenhuis, waar bleek dat ze niet al te erge blessures had opgelopen.
De drukke kerstperiode werd zodoende overgeslagen, waardoor de Britse op het nationale kampioenschap (tweede, maar wel eerste belofte) weer terug in het veld was te zien. Haar verdere opbouw richting haar grootste doel is in het nieuwe jaar niet veranderd. ‘Na de kampioenschappen gaat ze met de wegploeg op trainingskamp. Daar rijdt ze nog in Benidorm. Na het trainingskamp komt ze nog terug voor Maasmechelen en Hoogerheide. En dan het WK. Daarna heeft ze even niks’, aldus Dekker.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties