Visma | Lease a Bike heeft misschien niet de meest spraakmakende transfers gemaakt dit seizoen, maar met Pietro Mattio, Davide Piganzoli en Filippo Fiorelli komen er wel drie Italianen bij de Nederlandse ploeg. Goed nieuws voor Edoardo Affini, want hij is niet meer alleen. Hoe ziet hij de toekomst voor zijn landgenoten?
Visma | Lease a Bike heeft niet per see een Italiaanse geschiedenis, weet Affini ook. 'Vóór mij bestond alleen Battaglin', weet hij te melden tegenover Bici.Pro. Enrico Battaglin reed tussen 2016 en 2018 voor LottoNL-Jumbo en wist daar onder meer een etappe in de Giro d'Italia te winnen. 'Volgend jaar zijn we met z'n vieren.' Het is een plotselinge ontwikkeling.
Maar het is niet een ontwikkeling die van belang is voor de voormalig Europees kampioen tijdrijden. 'Eerlijk gezegd maakt het niet veel indruk op me, behalve dat het fijn is om af en toe mijn taal te spreken als we in dezelfde koers zitten. Op ons niveau kan het fijn zijn om een landgenoot te hebben, maar de beslissingen worden door de ploeg genomen op basis van veel andere factoren.'
Lees verder onder de foto!
Affini voorspelt 'enorme sprong voorwaarts' voor landgenoten
Piganzoli is 24, maar Fiorelli heeft al wat meer ervaring met zijn 30 levensjaren. Toch denkt Affini dat ze beiden enorme progressie kunnen boeken. 'Ik ken het hele verhaal van Polti en Bardiani niet. Ik weet niet zeker wat ze gewend zijn, maar ik denk dat Fiorelli en Piganzoli een enorme sprong voorwaarts zullen maken qua aandacht voor detail en voeding, wat hier zeker een zeer belangrijk aspect is.'
Veel eigen kansen zullen ze (nog) niet krijgen, weet de Italiaan. Want bij Visma | Lease a Bike is een duidelijke hiërarchie, met de alom bekende kopmannen. 'Ik denk vooral aan Piganzoli, als hij zich wil verbeteren als klassementsrenner, misschien in eerste instantie als een belangrijke ondersteuning voor Jonas of Simon. Ook het hele prestatieniveau is echt optimaal verzorgd.'
Lees verder onder de foto!
Terugblik op verloren Tour: 'Grootste sponsors zitten achter de Tour aan'
Het verschil in professionaliteit zal enorm zijn, maar het is niet zo lang geleden dat bij Visma | Lease a Bike het er wat anders voorstond. 'Toen ik in 2021 aankwam, waren we nog in opkomst. Je zou kunnen zeggen dat 2022 en 2023 de meest productieve jaren waren. In 2025 wonnen we twee van de drie grote rondes en werden we tweede in de derde, wat me niet zo slecht lijkt.'
Het is een prachtig palmares, maar toch kleeft er wat aan de Nederlandse ploeg. Want waar men in 2022 en 2023 dominant was in de Tour de France, moet men telkens het hoofd buigen voor Tadej Pogacar en UAE Team Emirates - XRG. Ook in 2025 was de Sloveen veel te sterk voor Jonas Vingegaard, en dat heeft wel zijn invloed op de ploeg.
'Het is waar dat de grootste sponsors achter de Tour aan zitten, omdat die de meeste media-aandacht krijgen, zoals de Champions League', stelt Affini. 'De Giro, de Vuelta en de klassiekers zijn belangrijk, maar de Tour is gewoon meer. En we hebben geprobeerd de Tour te winnen, maar Tadej en zijn team waren ons de baas', besluit Affini.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties