De fietswissels van Remco Evenepoel. Het is naast de nieuwe wereldtitel van Tadej Pogacar hét onderwerp van gesprek na de verreden wereldkampioenschappen van Rwanda. De Belgische kopman wisselde meermaals van fiets, moest zich terugvechten in koers, maar reed ondanks een grote achterstand toch naar de zilveren medaille.
Na afloop van de koers legde Evenepoel tegenover deze website uit waarom hij zo vaak van fiets moest wisselen. De Vlaming voelde dat zijn fiets niet honderd procent aanvoelde, maar achteraf bleek, zo meldde zijn entourage aan In de Leiderstrui, dat de fietswissels niet nodig waren. 'We hebben het drie keer nagemeten, maar er was niets aan de hand', klonk het.
Volgens José de Cauwer had die tweede fietswissel nooit mogen gebeuren. 'Je kan dat geen amateur of nieuweling verwijten', aldus de co-commentator bij Sporza. 'Ik weet dat ik tegenkanting zal krijgen uit het kamp-Evenepoel, maar je weet dat op die plek geloste renners zullen zitten en dat de volgwagen er dan niet is.'
De voormalig ploegleider vervolgt zijn relaas. 'Je moet daar, op de Kimihurura, altijd doorrijden! Daarna zagen we, ondanks alles, nog een hele goeie Evenepoel. Wat als hij daar geen 42 seconden had verloren door stil te staan?', vraagt De Cauwer zich hardop af. Uiteindelijk strandt Evenepoel op een kleine anderhalve minuut van winnaar Pogacar.
'Bij die eerste wissel (door een gekanteld zadel door een put, red.) in de boxen verlies je misschien wat vertrouwen, iets wat voor Evenepoel niet van deze tijd is. Hij blinkt in zijn vel', aldus De Cauwer, die andermaal met een vraag blijft zitten na de wissels van zijn landgenoot. 'Maar op een of andere manier denkt hij dan misschien: hoe is dit me kunnen overkomen?'.
Tekst loopt hieronder verder
De Cauwer weet: 'Een kilometer verder zou de wereld er misschien anders uit gezien hebben'
Samen met commentator Karl Vannieuwkerke weet De Cauwer dat het anders had kunnen lopen, mocht Evenepoel later van fiets zijn gewisseld. 'Hij wist dat hij zou moeten wachten en zou stilstaan. Hij kon geen 5 kilometer meer rijden, zo gaf hij aan, maar misschien wel nog 1 à 2 kilometer?', aldus Vannieuwkerke.
De Cauwer is het daarmee eens, en weet als voormalig ploegleider hoe het werkt in de volgkaravaan. 'Boven zou de jury hen toch doorgelaten hebben. Een kilometer verder zou de wereld er misschien anders uit gezien hebben.' Maar zo liep het niet voor Evenepoel en het Belgische kamp: de kopman van de Belgen moest gaan achtervolgen.
Vannieuwkerke: 'Ik denk ook aan de val van Ilan Van Wilder. Hij had daar misschien zijn fiets kunnen afstaan?' Dat had volgens De Cauwer perfect gekund. 'Ik zeg al het hele jaar dat met Ilan zijn reservefiets meerijdt. Laat ons zeggen dat we met Ilan de tweede man in lijn gemist hebben. Maar of dat iets veranderd zou hebben?'
Tekst loopt hieronder verder
Belgische bondscoach Serge Pauwels reageert op fietswissels Evenepoel
Vanuit de Belgische volgwagen gaf bondscoach Serge Pauwels zijn kant van het verhaal. 'We reden Quinten Hermans voorbij op de Kimihurura en hij zei dat Remco opnieuw een nieuwe fiets nodig had. Toen zaten we al achter geloste renners en de commissaris liet me uiteraard niet direct door. Ik zei dat mijn kopman een nieuwe fiets nodig had en na wat overleg mocht ik toch door.'
'Op het moment dat we doorreden kreeg ik te horen dat hij aan de kant stond, dan waren we er bijna bij. 42 seconden is veel. Als hij nog wat doorrijdt en dan roept, kan ik direct naar voren en is die fietswissel sneller. Alleen had hij nu het geluk dat Quinten er terug zat om te werken.' Geluk bij een ongeluk, want zo kreeg Evenepoel steun uit eigen kamp.
Tekst loopt hieronder verder
Maakte Evenepoel een fout? Bondscoach Pauwels: 'In zijn belevenis snap ik dat hij die stop gemaakt heeft'
En zo ziet Pauwels naast de opgelopen achterstand ook het voordeel van Evenepoel's keuze in. 'Hij heeft een goede mentale invloed gehad op Remco, die veerkracht heeft getoond door te beseffen dat de koers nog niet voorbij was. Enerzijds is het zuur dat hij veel tijd verliest, anderzijds zou hij Quinten niet bij zich gehad hebben.'
Of Evenepoel een fout maakte door al zo vroeg opnieuw te stoppen met fietsen en te wachten op een nieuwe fiets, wilde Pauwels tegenover Sporza niet zeggen. 'Er was geen overleg mogelijk. In zijn belevenis snap ik dat hij die stop gemaakt heeft. Het positieve is dat hij het weet om te buigen en dat hij toont dat hij op zijn minst de tweede beste was in koers.'
Tekst loopt hieronder verder
Jan Bakelants zag Evenepoel 'té snel de handdoek in de ring gooien'
Bij Het Laatste Nieuws deelt analist Jan Bakelants dezelfde mening als De Cauwer: Evenepoel had moeten doorrijden en later van fiets moeten wisselen. Maar of het eindresultaat daardoor anders was geweest? Dat denkt de Belg van niet. 'Er viel alweer weinig te beginnen tegen de Sloveen. Hij was gewoon een klasse beter.'
'Remco wond zich onderweg té veel op in randzaken', zo vindt Bakelants. 'Tuurlijk zal dat wegzakkende zadel op de klim ervoor gezorgd hebben dat hij zijn kracht niet optimaal meer kon overbrengen op de pedalen. Maar er was in die bewuste situatie geen alternatief. Hij moest met die fiets verder en de ‘klik’ proberen maken.'
Daarbij zag de voormalig coureur dat Evenepoel anders met zijn tegenslag omging. 'Doorgaans put hij extra kracht en energie uit dat soort dingen, kan hij tegenslagen op zijn pad bijzonder goed managen. Nu leek hij me té snel de handdoek in de ring te gooien, waardoor hij heel ver wegzakte.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties