Brand blij met opkomst damesteams: 'Hoe wij rijden, is interessant voor sponsors' Wielrennen
Wielrennen

Brand blij met opkomst damesteams: 'Hoe wij rijden, is interessant voor sponsors'

Brand blij met opkomst damesteams: 'Hoe wij rijden, is interessant voor sponsors'

Lucinda Brand werd vorige week zaterdag wereldkampioen in het veld en rijdt nog een aantal veldritten, voordat ze weer de weg op gaat. Daarin ziet ze dat er een belangrijke ontwikkeling gaande is, waarin steeds meer WorldTour-ploegen een vrouwelijke ploeg toevoegen aan de al bestaande mannenploeg. 'Een heel belangrijke stap voor het vrouwenwielrennen.'

De 31-jarige Brand rijdt sinds 2020 voor Trek-Segafredo, de ploeg die als eerste het minimumsalaris gelijktrekt ten opzichte van de mannen. Buiten het salaris om, ziet Brand ook andere ontwikkelingen binnen haar ploeg die positief zijn. 'Trek is altijd vooruitstrevend om gelijkheid te krijgen in dit soort dingen. Vanaf het moment dat dit team startte, hebben ze vrouwelijke bestuurders en zit er in elke ploegwagen een vrouw in de auto. Het is niet dat het een vereiste is, maar het is goed dat je weet dat het ook een mogelijkheid is', zo vertelt ze tegenover VeloNews.

De laatste jaren komen er steeds meer vrouwelijke WorldTour-ploegen bij, met Jumbo-Visma als recent voorbeeld. Daarnaast willen ook Cofidis en AG2R Citroën Team de komende jaren toetreden tot het vrouwelijke peloton. 'Ik denk dat steeds meer teams beginnen in te zien dat de manier waarop wij rijden, erg positief en interessant is voor sponsors. Ik ben blij dat steeds meer teams de voordelen hiervan zien en bereid zijn een damesteam toe te voegen. Je hebt natuurlijk wat meer geld nodig, maar de structuur is er al. Dan is het toevoegen van een damesteam een kleine stap.'

'Het niveau zal groeien naarmate we professioneler worden'

Lucinda Brand

Brand werd in 2013 en 2015 nationaal kampioen op de weg en won in 2017 Omloop Het Nieuwsblad en een etappe in de Giro Rosa. Na wat mindere jaren focuste ze zich deze winter op het veldrijden en dat bleek niet zonder succes. We konden vaak genieten van haar overwinningen, maar ook het wielrennen op de weg krijgt steeds meer publiciteit. 'Het draait veel om geld, maar we krijgen steeds meer races die worden gecombineerd met de mannenrace, wat meer publiciteit oplevert. Ik denk dat teams dat ook zien, en dat is voor hen interessant. Het niveau groeit, en het zal blijven groeien naarmate we professioneler worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws