Control Room Visma | Lease a Bike niet meer bij wedstrijden: 'Toegevoegde waarde gering, maar idee blijft' Wielrennen
Wielrennen

Control Room Visma | Lease a Bike niet meer bij wedstrijden: 'Toegevoegde waarde gering, maar idee blijft'

Control Room Visma | Lease a Bike niet meer bij wedstrijden: 'Toegevoegde waarde gering, maar idee blijft'

Met de Omloop Het Nieuwsblad is de eerste grote klassieker van het jaar achter de rug, waarbij alle ploegen volledig geoptimaliseerd aan de start verschenen. Zo doen ze dat ook bij Visma | Lease a Bike, waar ze afgelopen jaar de Control Room introduceerden. Vanaf heden is deze echter niet meer bij wedstrijden aanwezig, zo vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer.

‘We hebben de control room geïntroduceerd in de Tour de France', aldus Heijboer. 'Een data-analist kijkt naar alle inkomende formatie: het weer, social media, klimtijden en noem maar op. De racecoach richt zich vooral op de TV en kijkt hoe onze ploeg en andere teams zich gedragen in de wedstrijd, waarmee hij de racecoach dan weer in kan lichten.’

‘Dat kun je ook vanaf de bank doen, maar op deze manier brengen we het allemaal samen. In de Tour was het al heel handig. We konden zien of ploegen offensief of juist defensief reden', verklaart het lid van het sportief management van Visma | Lease a Bike.

Eén grote verandering werd doorgevoerd. 'Gedurende de evaluaties in de winter zijn we tot de conclusie gekomen dat de toegevoegde waarde van de control room bij de wedstrijd gering is, dus veel gaan jullie deze niet meer zien. Het idee blijft echter en de bus komt nu op een bepaalde locatie bij ons High Performance Center in Den Bosch te staan. Daar hebben we alle technologie beschikbaar en beschikken we over goede verbindingen.’

Lees verder onder de foto!

Control Room Visma | Lease a Bike niet meer bij wedstrijden: 'Toegevoegde waarde gering, maar idee blijft'

Visma | Lease a Bike blijft beroep doen op control room

De toegevoegde waarde blijft, stelt Heijboer. ‘Met onze Performance-afdeling zijn we tot de conclusie gekomen dat er zoveel data beschikbaar is. Tijdens de voorjaarsklassiekers kwamen we erachter dat je thuis op de bank meer ziet dan de racecoach in de ploegleidersauto. Door die zaken samen te brengen, kwamen we op de control room uit. Met de steun van Visma en BetCity. Het idee was om alle publiek beschikbare informatie naar één plek te brengen, waar onze data-analist en een racecoach dan aanwezig zijn.’

‘Zo kunnen we verzekeren dat alle relevante data gefilterd wordt en naar de racecoach verzonden wordt. Op die manier hoeft die zelf niet veel uit te zoeken, maar kan hij zich focussen op de communicatie met de renners. Het is dus een tool om onze manier van keuzes maken in de koers te verbeteren, maar ook de veiligheid waarborgen. Racecoaches doen normaliter heel veel: ze kijken TV, checken social media en bellen veel. Het is naar onze mening veel beter dat deze zich op de communicatie te focussen.'

Vanuit de buitenwereld was er ook kritiek, maar die pareert Heijboer. ‘We maken er geen PlayStation van, want de renners moeten nog steeds beslissingen maken in een split second. Er is ook geen verbinding met de renners. Wij geven onze bevindingen door aan de racecoach en uiteindelijk is het diens verantwoordelijkheid om dat te delen met de renners. Hij beslist of hij iets doorgeeft of niet.’ En zo geldt dat ook voor de renners. ‘In elke sport wordt data een steeds groter ding, maar het neemt de intuïtie bij de coureurs naar mijn mening niet weg.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws