Met de presentaties van de Giro d'Italia en de Tour de France zijn de parcoursen van twee van de drie grote rondes al onthuld. Het is alleen nog wachten op de Vuelta a España, die op 17 december de 21 etappes presenteert. We weten al wat, maar de geruchten boezemen angst in bij iedere renner... Wat heeft de Ronde van Spanje in 2026 in petto?
Wat we in ieder geval zeker weten, is dat de Vuelta volgend jaar wederom niet in eigen land begint. Na startlocaties in Italië en Portugal zal men dit keer in Monaco starten. Het prinsendom heeft een tijdrit van 9,6 kilometer in petto, deels over het befaamde F1-circuit. Ongetwijfeld om Monac-local Tadej Pogacar te lokken... Of hij werkelijk zal starten, valt te betwijfelen dankzij het WK in Canada later in het jaar én een EK in eigen land.
Volgens de Spaanse krant AS zal de Ronde van Spanje in totaal vier landen aandoen: naast Monaco en Spanje zullen ook Frankrijk en Andorra aangedaan worden. Ook afgelopen editie is men langsgegaan in het kleine landje in de Pyreneeën. Daar zal het klauteren geblazen zijn, en het zal niet de enige keer zijn: volgens de Spaanse media is het parcours van 2026 een van de allerzwaarste ooit.
Bizar veel hoogtemeters: zwaarste Vuelta ooit?
Een flinke claim, maar dat doet men niet zomaar. Volgens bronnen zullen er tussen de zeven en negen aankomsten bergop zijn, allemaal in etappes met meer dan 4000 hoogtemeters. Van die aankomsten zal er één nieuw zijn in de Ronde van Spanje, de rest moet bekend zijn bij de fans, zoals de Sierra de la Pandera en Alto de Aitana.
Op die eerstgenoemde was Richard Carapaz in 2022 de beste, terwijl Pierre Latour op de Aitana won in de laatste bergrit van 2016. Tot dusver worden mythische cols als de Lagos de Covadonga, de Alto del Angliru of de Bola del Mundo nog niet genoemd. Maar wie weet... Verder valt er eent tweede tijdrit te verwachten. Hoe lang die is, en wanneer, is nog niet bekend.
Lees verder onder de foto!
Finishplek op de tocht door aanwezigheid NSN Cycling Team
Finishen zal men niet in Madrid doen. Dat heeft weinig te maken met het annuleren van de laatste rit van de vorige editie, waar pro-Palestijnse demonstraties roet in het eten van het ceremoniële slot gooiden. De finish zou in 2026 plaatsvinden op Gran Canaria, maar dat gaat niet door. En dat heeft juist alles te maken met diezelfde protesten.
Want de Eilandraad van Gran Canaria heeft een stokje gestoken voor de komst van de Vuelta. De boycot van Israel - Premier Tech is voor velen verlopen nadat het team afstand deed van de Israëlische identiteit, maar het eiland weigert nog steeds. 'Ondanks berichten over het vertrek van Sylvan Adams uit het teammanagement en de financiële problemen van het team, blijft de teameigenaar dezelfde', zo meldde de eilandraad tegenover AS.
Tevens zouden de kosten van het organiseren te gortig zijn voor Gran Canaria, in ieder geval om die in het geheel op zich te nemen. Geen finish op het toeristische eiland dus. Waar dan wel? Zal de Spaanse hoofdstad die verantwoordelijkheid dan maar toch op zich nemen, of zien we de Vuelta ergens anders finishen? We horen het allemaal op 17 december.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties