Interview | 'Underdog' Kristoff wil Van Aert & co kloppen: 'UCI-punten IWG niet mijn zorgen' Wielrennen
Wielrennen

Interview | 'Underdog' Kristoff wil Van Aert & co kloppen: 'UCI-punten IWG niet mijn zorgen'

Interview | 'Underdog' Kristoff wil Van Aert & co kloppen: 'UCI-punten IWG niet mijn zorgen'

Jarenlang droeg hij het rood-zwart-witte tenue van UAE Team Emirates, maar in 2022 zien we Alexander Kristoff terug in het felgeel-blauw van Intermarché-Wanty-Gobert. De Noorse veelwinnaar koos daarmee voor een nieuwe richting in zijn carrière, die ondanks zijn 34 jaar nog lang niet voorbij lijkt. In de Leiderstrui sprak met de sterke sprinter, over zijn transfer, vlammen in de klassiekers, dromen van Roubaix en koersen voor de punten.

We spreken Kristoff telefonisch na een lange persdag in Spanje. Net als voor iedere renner is het wel even wennen in een nieuwe omgeving, met nieuwe ploeggenoten en nieuwe coaches; zo ook voor hem. Toch klinkt hij overwegend relaxt en klinkt de lach meermaals. Hij brandt van de ambitie, ondanks dat hij ook weet dat hij bij Intermarché-Wanty-Gobert nooit in de ploeg zal rijden die favoriet is voor de zeges. Kristoff draait het liever om: 'Het is ook een voordeel om de underdog te zijn.'

Hoe bevallen de eerste weken met de nieuwe ploeg?

'Ja, heel goed. Al was ik deze week wel wat overtraind. Ik was vorige week op Gran Canaria en heb daar meer gedaan dan normaal. We hebben het probleem gevonden en ik zou snel weer normaal moeten trainen. Ik heb hard gewerkt deze winter, op de laatste drie dagen na dan. Ik kijk ernaar uit om te racen met de nieuwe ploeg. Ik ben blij om hier te zijn, alles is heel goed geregeld en er wordt goed voor ons gezorgd.'

Overtraind... Dat gaat geen problemen opleveren voor de eerste races van het seizoen?

'Als je me dat drie dagen geleden had gevraagd, dan had ik wel wat zorgen gehad. Maar de laatste twee dagen ging het veel beter. Ik was wat stijf in mijn bekken en de rest van mijn lichaam, dus hebben we wat harder gewerkt met de masseur. Het gaat nu veel beter, ik denk dat het probleem verholpen is en dat ik terug kan naar mijn normale schema.'

Je vertelde in het persbericht bij je presentatie dat je voor Intermarché koos, omdat ze daar de focus volledig gericht hebben op de klassiekers. Waren er meer redenen om te vertrekken bij UAE Team Emirates?

'Nou, het voorjaarsprogramma was wel een belangrijke reden. Intermarché-Wanty-Gobert rijdt veel meer wedstrijden in het voorjaar en daar gedij ik goed bij. Ik denk dat het een goede match is. Verder rijd ik hier op een andere fiets en ik hoop dat het materiaal mij een boost zal geven. Bij UAE Team Emirates kon ik alleen gebruiken maken van de lichte klimfiets van Colnago, de Cube-fietsen van Intermarché zijn echt gemaakt voor de klassiekers.'

Interview gaat verder onder de foto

Interview | 'Underdog' Kristoff wil Van Aert & co kloppen: 'UCI-punten IWG niet mijn zorgen'

Je hebt niet het idee dat je qua sterkte van de ploeg een stap terug doet in het voorjaar?

'Ik heb bij UAE Team Emirates natuurlijk veel goede ploeggenoten gehad. Matteo Trentin was wereldtop in het klassieke werk, hem ga ik wel missen. Bij dit team zal het in de breedte wat minder zijn, maar het is ook weer een voordeel om de underdog te zijn. Zo kun je meer op de verrassing spelen, zonder dat mensen iets van je verwachten.'

Heb je wel een vaste kern van ploegmaats, die met jou zullen rijden?

'De groep klassiekerspecialisten is bij Intermarché vrij groot, er zijn er veel die er goed uit de voeten kunnen. Voor de sprints zal ik wel vaste ondersteuning krijgen van Adrien Petit en Andrea Pasqualon. Dat zijn sterke gasten en zullen veel met mij koersen. In de klassiekers komen zij ook goed voor de dag. Wie daar bij zullen komen, zal afhangen van de races.'

Je ploegbaas Aike Visbeek stelde dat als je in topvorm bent, je kan concurreren met namen zoals Mathieu van der Poel en Wout van Aert, ben je het daarmee eens?

'Ik denk dat het zeker mogelijk is. Ik heb niet dezelfde motor, maar als zij naar elkaar kijken en ik kan in de voorste groep komen voor de sprint - helemaal na een zware wedstrijd -, dan kan ik wel met die twee concurreren. Man tegen man zijn ze sterker, als je ziet hoe Van Aert klom in de Tour de France, dan is dat ongelofelijk. Ik heb niet dezelfde kracht in huis, maar ook als je iets minder bent, kun je met tactiek en wat geluk een resultaat rijden.'

Houdt die tactiek ook in dat we je vaker in de aanval gaan zien, om misschien toch te anticiperen op één en ander?

'Dat is zeker een optie. Ik rijd in een aanvallende ploeg en bij ons zullen niet de favorieten voor de zeges rondrijden. In dat opzicht zullen de grote teams ons misschien wel wat ruimte geven en kan het goed uitpakken als je in een grote klassieker vroeg mee zit.'

Is het moeilijk voor jou om plots in een underdogpositie te moeten koersen? Dat is toch niet de rol die je in je carrière vaak gehad hebt...

'Het maakt het ook makkelijker om een goede wedstrijd te rijden, als de focus niet op jou ligt. Als je supersterk bent, maakt het allemaal weinig uit, maar op een wat mindere dag kan het een voordeel zijn dat niet iedereen naar jou kijkt. Ik hoop een beetje onder de radar te blijven, met een mooi resultaat als gevolg.'

Interview gaat verder onder de foto

Interview | 'Underdog' Kristoff wil Van Aert & co kloppen: 'UCI-punten IWG niet mijn zorgen'

Dat je een garantie voor overwinningen bent, staat wel buiten kijf. Je won al meer dan tachtig keer in je carrière! Zijn er nog dromen? Open plekken op je palmares die je graag zou willen vullen?

'Och, er zijn zoveel wedstrijden die ik nog niet gewonnen heb. Maar twee grote wedstrijden die ik nog nooit won, maar waar ik wel goed zou moeten zijn, zijn Parijs-Roubaix en het WK. Dat zijn de dromen, maar het zijn ook ongelofelijk moeilijke wedstrijden om te winnen. Ik ga er vanuit dat niet al mijn dromen uit zullen komen, maar dromen blijven dromen. Soms komt er wel eentje uit.'

Hoe kan het dat het nog nooit echt gelukt is in Roubaix? Je reed er nog nooit op het podium, gek voor een renner zoals jij, toch?

'Ik weet het eigenlijk ook niet. Ik voelde me de laatste jaren al wel beter in de race. Een paar jaar geleden had ik niet het gevoel dat ik kon winnen, omdat ik me nooit echt goed voelde op de kasseien. Met dikkere banden en een wat zachtere fiets ging het de laatste jaren beter, ook in de laatste editie in de modder. Ik had wat technische problemen met mijn remmen en was wat angstig, waardoor ik veel energie verspeelde. Maar in het slot voelde ik me goed. Dat geeft mij het geloof dat ik een goed resultaat kan rijden in Parijs-Roubaix en in ieder geval mee kan doen om de winst met de besten. Een podiumplek zou al een droom zijn, al zou ik ook al trots zijn als ik voor een derde keer nog eens top tien kan rijden daar.'

En als ik zeg: Vijf zeges in 2022 inclusief Parijs-Roubaix of vijftien zonder Parijs-Roubaix, wat kies je dan?

'Dan pak ik toch de vijf met Parijs-Roubaix, als we er vanuit gaan dat er bij die vijftien zeges geen grote vis zit.'

Ik vraag het omdat we in 2022 te maken krijgen met de promotie en degradatie-regeling van de UCI. De beste achttien WorldTourteams krijgen na dit seizoen een licentie voor de komende drie jaar. Jij zal dus belangrijke punten moeten scoren voor Intermarché-Wanty-Gobert, voel je die druk?

'Ik wil de ploeg graag helpen om in de WorldTour te blijven, de focus zal wel meer liggen op het behalen van punten. Een plek in de top vijf of top tien is belangrijk in races, dus daar gaan we voor. Aan de andere kant heb ik een eenjarig contract, dus mocht Intermarché-Wanty-Gobert niet in de WorldTour rijden in 2023, dan zal ik hier niet tekenen voor volgend jaar. In dat opzicht zijn het niet mijn zorgen, maar natuurlijk wil ik het team heel graag helpen. Ik ben blij met hoe ze mij ontvangen hebben, ik ga mijn best doen om zoveel mogelijk punten te scoren.'

Het is wel een andere mindset voor jou. Als jij voelde dat je niet ging winnen, liet je ook weleens lopen en werd je veertigste. Het is nieuw dat je nu zal moeten knokken voor een plek bij de eerste vijf of tien.

'Het is nieuw, maar als ik alles doe wat ik kan, zullen de punten wel komen. De strijd om een plek in de top tien zal groot zijn, maar laten we er niet al te gestresst over doen. Als we ervoor kunnen vechten, zal ik dat niet nalaten.'

Winnen zal in ieder geval voorop staan, als ik het zo hoor. Heb je in dat opzicht nog de ambitie om de komende jaren ook in de Giro en de Vuelta op zoek te gaan naar ritzeges? Je rijdt dit seizoen de Tour, maar een ritzege in alle drie de grote rondes is voor een type zoals jij wel weggelegd, denk ik?

'Ik was er in de Giro al twee keer dichtbij, maar ik ben niet echt bezig met die statistieken. Het zou mooi zijn om in alle drie de grote rondes een rit te winnen, maar dan moet ik eerst maar eens in alle grote rondes aan de start staan. Ik reed de Giro pas twee keer, de Vuelta nog nooit. Laten we daar voor gaan, voordat ik mijn carrière beëindig.'

Het is alvast een voordeel dat je nu de echte sprintkopman lijkt te zijn...

'Ja, al zijn er nog twee snelle jongens hier. Biniam Ghirmay is nog jong, maar heel sterk en hij komt goed over de beklimmingen. En dan is er nog Gerben Thijssen, ook een snelle jongen. Hij won nog nooit, maar werd al eens tweede in een Vuelta-etappe. Van die twee gaan we dus ook wel het één en ander zien dit jaar. Het is voor mij normaal dat er jonge gasten aankomen achter mij, misschien kunnen ze nog iets van mij opsteken.'

Laatste vraag dan, want je sprak deze winter voor het eerst over een eventueel einde van je carrière. Is dat nog steeds een overweging?

'De kans is er altijd, maar het is niet mijn plan op dit moment. Niet alles gaat altijd zoals je plant, maar ik hoop nog enkele jaren te koersen op een goed niveau. Als ik niet presteer, zal het plezier snel weg zijn.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws