Met de Tour of Holland kent Nederland eindelijk weer een profkoers op eigen bodem. De Ronde van Nederland keerde na jaren afwezigheid terug op de kalender, maar kende in de eerste rit in lijn al een zeer benard moment. Op beelden via Instagram zien we opmerkelijke taferelen voorbijkomen en ook eerder op de dag was het al spannend. Een koers organiseren op een doordeweekse dag in de Randstad lijkt zodoende alles behalve makkelijk.
Terug naar dinsdag, toen de Tour of Holland terugkeerde op de kalender met een proloog van vier kilometer in Den Haag. Ethan Hayter (Soudal Quick-Step) won de chrono, die onder de lampen werd verreden. De duisternis van Den Haag in combinatie met hardrijdende coureurs leverde in ieder geval mooie beelden op.
Minder mooi waren de beelden van een dag later. Waar er in de tv-uitzending juist prachtige plaatjes werden getoond van het Nederlandse landschap en de daarbij behorende molens, schrokken de renners zich een hoedje. De tv-kijker zag niets, daar de uitzending op dat moment nog niet begonnen was.
Lees verder onder de foto!
Opmerkelijke taferelen aan het begin van eerste rit in lijn
Wat was er dan aan de hand? Op beelden die op Instagram zijn opgedoken zien we het peloton voorbij razen. Toch zien we ook verkeer op dezelfde weg al rijdend voorbijkomen, maar dan in tegengestelde richting. Zeer gevaarlijke taferelen uiteraard en iets wat je als koersdirectie niet wilt zien.
Het was zelf zo gevaarlijk, dat het peloton niet veel later gestopt zou zijn. Dat meldt Thomas Vangijsghem, de maker van het originele filmpje. 'Het was de eerste passage van de 5 aan bevoorrading, zonder live uitzending toen. Begin van de race', laat de maker van de video weten.
Ingrijpen deed de organisatie uiteindelijk wel. 'Zelfs de ronden erna was tegenrijden nog mogelijk, maar ze hielden wel op tijd de baan vrij de volgende rondes', aldus Thomas Vangijseghem. Uiteindelijk kwam iedereen heelhuids bij de finish, waar Tim Merlier (Soudal Quick-Step) concurrent Olav Kooij (Visma | Lease a Bike) wist af te houden.
Lees verder onder de foto!
Koersdirectrice Knetemann blikt terug op etappe: 'Werd alleen maar bruisender'
Koersdirectrice Roxane Knetemann kwam bij In Het Wiel uitgebreid terug op de etappe in en rondom Dordrecht, die een lange start kende. 'De neutralisatie was zestien kilometer lang en had echt gevaarlijke wegen. Elke keer weer een wegversmalling, bochten, middenbermen in bochten, rotondes... het was dan wel geneutraliseerd, maar dat is een heel gek fenomeen.'
'Die renners weten namelijk: we hebben er zes gehad, dus nog tien kilometer te gaan', gaat de Nederlandse verder. 'Het werd alleen maar bruisender in het peloton. Alleen maar meer renners kwamen naar voren en wilden voorbij de auto, die dan weer gas ging geven.' Met nog een kilometer neutralisatie te gaan, ging Knetemann uit het dak hangen om de etappe af te vlaggen.
Dat zorgde voor chaos, zo blijkt uit haar woorden. 'Dan gaat de auto natuurlijk heel hard van het peloton af. Dat eerste stuk voordat we op het lokale rondje kwamen, was nog uitdagend. Er waren zoveel motards en auto's... die raakten met elkaar in de clinch. Het peloton was aan het koken, die wilden allemaal iets in gang zetten.'
Lees verder onder de foto!
Knetemann greep adequaat in: 'Ik kon niet anders'
En dus dacht Knetemann: 'Dit gaat niet goed, we moeten weg. Ik dacht: dit is het begin van het einde.' En dus greep de Nederlandse in. 'Ik zat bij de jury en zei dat ze het meteen moesten neutraliseren. Ik kon niet anders, het was zo gevaarlijk. We konden als auto niet weg, omdat we elkaar in de weg reden. Die motards hadden allang vooruit moeten zijn. Dat was echt even een foutje.'
De koers werd inderdaad geneutraliseerd. 'Toen hebben wij afstand genomen en daarna is de koers weer open gegaan door de jury. Vanaf dat moment zaten we op die rondes en toen kon ik steeds meer mijn kont ontspannen, want ik zat echt met mijn billen tegen elkaar', concludeert Knetemann.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties