Onderzoek AD biedt weinig hoop voor vluchters: 'Tijdritmodus' elf procent sneller Wielrennen
Wielrennen

Onderzoek AD biedt weinig hoop voor vluchters: 'Tijdritmodus' elf procent sneller

Onderzoek AD biedt weinig hoop voor vluchters: 'Tijdritmodus' elf procent sneller

Renners gaan er in aerodynamica flink op achteruit met de maatregelen die de UCI per 1 april doorvoert in het peloton. Het dalen op de buis was gespreksonderwerp nummer één, maar ook het rijden met de onderarmen op het stuur is straks verboden. Het AD zocht uit hoeveel voordeel je hebt van deze 'tijdritmodus'.

In Het Wiel ging met journalist Thijs Zonneveld de windtunnel in van de TU Eindhoven en hij ging in de straks verboden houding zitten. Hoogleraar civiele techniek Bert Blocken stelt na de windtunneltest dat het maar liefst elf (!) procent scheelt of je in de beugels rijdt of met de onderarmen over het midden van je stuur. Dat blijkt omgerekend dertig watt te zijn, bij een gemiddelde van veertig kilometer per uur.

Het betekent slecht nieuws voor de vluchters, die de techniek vooral gebruikten de afgelopen jaren. Vooraan rijden en vooraan blijven, lijkt nog een stukje ingewikkelder te worden. Zonneveld en Blocken testten wel een andere manier uit, met de onderarmen nog steeds over het stuur, maar de handen naar buiten gevouwen tegen de handvaten aan. Het bleek vier tot vijf procent te schelen, ten opzichte van de houding in de beugels. Datzelfde resultaat kwam naar voren als je de onderarmen over je stuur legt en je je handen om je remmen vouwt.

'Het is minder realistisch dat een ontsnapping het haalt'

Thijs Zonneveld

'Dit gaat wel echt een verschil maken in wedstrijden', concludeert Zonneveld na de tests. 'Het is minder realistisch dat een ontsnapping het haalt. Het benadeelt vooral de ontsnappers, dus mijn wielerhart huilt wel een beetje. Wie gaan de slachtoffers zijn? Tim Wellens, Thomas De Gendt... Ik snap de regel, maar ik vind het wel een lastige regel.'

Voor de beelden, verwijzen wij naar het AD!

8 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws