...
jonas vingegaard pogacar tadej Wielrennen
Wielrennen

Plugge weet waar het aan schortte bij Netflix-serie over de Tour: 'Niet dat ik iets tegen Frankrijk heb...'

jonas vingegaard pogacar tadej

Na drie seizoenen trekt Netflix de stekker uit de wielerserie Au cœur du peloton of Unchained, de serie over de Tour de France, meld Le Parisien. In juni verschijnt nog een derde en laatste seizoen over de afgelopen editie. Een documentaire over de Tour de France Femmes is nog niet van de baan. Volgens Richard Plugge zou het probleem wel eens kunnen liggen in het te Franse karakter van de serie.

Hoewel Netflix het nieuws niet officieel heeft bevestigd, wordt binnen de wielerwereld al rekening gehouden met het verdwijnen van de serie. 'Normaal gesproken worden we eind januari al benaderd voor opnames in het voorjaar', zegt een medewerker van een Franse ploeg tegen de Franse krant. 'Dit keer hebben we nog helemaal niets gehoord. Het lijkt erop dat de boodschap duidelijk is.'

Tekst gaat door onder de foto

tour de france
Tour de France

Hoge kosten en ietwat tegenvallende kijkcijfers 

Ook andere betrokkenen bij de Tour merken op dat de serie haar frisheid begon te verliezen. 'Eerlijk gezegd is het lastig voor Netflix om elk jaar met iets vernieuwends te komen. Het is toch een sport met een vast patroon: bus, koers, bus, hotel, slapen en de volgende dag opnieuw. En nu Pogacar alles domineert, wordt het moeilijk om spanning in het verhaal te houden.'

Naast het gebrek aan nieuwe invalshoeken lijken ook de kijkcijfers een rol te spelen in het besluit. Intern zouden de resultaten van het tweede seizoen als wisselend zijn beoordeeld: internationaal was er voldoende interesse, maar in Frankrijk – waar Netflix juist wilde groeien – bleef het succes achter.

Bovendien is de productie niet goedkoop. Naast de hoge productiekosten betaalt Netflix ook een aanzienlijke vergoeding aan de organisator en de deelnemende teams, die per ploeg zo’n 50.000 euro ontvangen.

Tekst gaat door onder de foto

1156563071
Richard Plugge

De serie was té Frans om een succes te worden, denkt Plugge

Plugge had een belangrijke rol in het binnenhalen van Netflix. Hij vindt het dan ook een doodzonde dat het nu weer stopt. 'Dat had destijds een positieve impact, en van wat ik hoorde, heeft de serie een enorm nieuw publiek naar de sport gebracht. Dat was een tweede positief punt, en het liet het potentieel van de sport zien. Maar waar ze de plank missloegen – en dat zei ik vanaf het begin – was de keuze van de personages en de vertellers', denkt de Nederlandse ploegbaas van Visma l Lease a Bike in gesprek met wielerjournalist Daniel Benson.

De serie werd uiteindelijk té Frans. 'Niet dat ik iets tegen Frankrijk heb, maar als je het in het Nederlands zou doen, zou je ook geen succesvolle serie hebben. Als je iets internationaal wilt maken, moet het in het Engels zijn en met mensen die Engels spreken – al is het gebroken Engels zoals ik.'

Volgens Plugge is dit andermaal een voorbeeld van het gebroken economische model van de wielersport. 'Mijn grootste probleem met de wieleruitzendingen van vandaag is dat ik nog steeds hetzelfde product krijg als 20 jaar geleden. De NFL is een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Wat ze laten zien tijdens een wedstrijd is ongelooflijk, het is prachtig. Ik houd totaal niet van de sport zelf, maar ik houd van de manier waarop ze het in beeld brengen.'

Tekst gaat door onder de foto

tour de france
De gele trui in het wielerpeloton

Vrouwen kunnen wel uitkijken naar draaiende Netflix-camera's 

Toch betekent het einde van de serie niet dat Netflix het wielrennen volledig loslaat. De streamingdienst heeft namelijk interesse getoond in een documentaire over de Tour de France Femmes. Daarbij zou het niet per se om een doorlopende serie gaan, maar om een eenmalige productie.

De belangstelling voor de vrouwenwedstrijd groeit, zeker na de spannende editie van 2024, waarin Katarzyna Niewiadoma met slechts vier seconden voorsprong op Demi Vollering de winst pakte op de legendarische Alpe d’Huez. Dit lijkt Netflix niet te zijn ontgaan.

Of de streamingdienst daadwerkelijk aan de slag gaat met een Tour de France Femmes-documentaire, is nog niet zeker. Wel schijnt er nog een andere partij interesse te hebben, al is niet bekend om welke platform het gaat. Wat vaststaat, is dat het wielrennen mogelijk in een nieuwe vorm terugkeert op Netflix – maar dan met de vrouwen in de hoofdrol.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws