Het wielerjaar 2024 zal de boeken ingaan als ongekend. Ongekend door de sportieve prestaties, zoals die van Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar. Maar ook ongekend aangaande valpartijen, zoals die van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen en Jonas Vingegaard in de Ronde van het Baskenland. Dit jaar werd de roep om meer veiligheid dan ook luider dan ooit. Hoe dit op te lossen, blijft echter een heikel punt. Vanuit Frankrijk wordt initiatief genomen, met Marc Madiot die zich achter Tourbaas Prudhomme schaart.
Tijdens de jaarlijkse vergadering van de organisatie van wielerkoersorganisatoren (AIOCC) veroorzaakte Tour de France-directeur Christian Prudhomme enige opschudding met zijn opmerkingen over de veiligheid van renners. Hij stelde dat het noodzakelijk is om de snelheid te verlagen en zo het risico te verkleinen. 'De renners rijden te snel. Hoe sneller ze gaan, hoe groter het risico en hoe meer ze zichzelf en anderen in gevaar brengen.'
Deze uitspraken stuitten echter op weerstand binnen de sport, zo reageerde Jonathan Vaughters, teambaas EF Education - Easypost, scherp op X. 'Het is onvoorstelbaar voor mij dat deze "dikke katten", die nooit meer hebben gekoerst dan op een driewieler, proberen om miljoenen euro's weg te nemen bij anderen. Ze gooien de schuld van de veiligheidsproblemen op de renners.'
Daar is Tadej Pogacar het helemaal mee eens, bij een persmoment met onder meer In de Leiderstrui. 'Iedereen wil altijd sneller, de hele wielerwereld ontwikkelt zich net als alle sporten. Er worden records verbroken met de ontwikkeling van de technologie. Daar gaat een fiets die tien kilometer per uur langzamer gaat niet zoveel aan veranderen. Marketingtechnisch zal zo'n limiet een probleem zijn, als we dingen moeten gaan aanprijzen die minder goed zijn. Alles moet beter, dat wil de sponsor ook. Daarin zijn geen limieten, vroeger was het net zo gevaarlijk. Ik denk niet dat er toen minder risico's werden genomen, toen ze langzamer gingen.'
Tekst gaat door onder de foto

Madiot en Martin scharen zich achter Prudhomme en halen voorbeelden uit de Formule 1
Madiot, teambaas van Groupama-FDJ, schaart zich in een interview met Le Parisien juist wel achter de woorden van Prudhomme. 'De renners rijden steeds sneller op terreinen die juist ontworpen zijn om voertuigen af te remmen. Bij afdalingen is het nog gevaarlijker. En aangezien veel renners niet willen begrijpen wat er aan de hand is, is er maar één oplossing: de snelheid verlagen.'
Madiot gebruikt een veelgebruikt voorbeeld: de Formule 1. 'Ze zijn daar nooit gestopt met het beperken van de snelheid van de auto's, maar het is wel veiliger. Het heeft niet alleen levens gered, maar het spektakel is er niet minder om geworden. Is een race met een gemiddelde van 48 km/u echt minder spannend dan een met 55 km/u?', vraagt de Fransman zich af.
Hij krijgt daarin bijval van zijn nieuwbakken kopman Guillaume Martin. 'Ik heb de indruk dat de fietsen elke keer breken wanneer je valt, wat betekent dat de val heviger is', analyseert de fietsende filosoof. Hij oppert een ander idee uit de Formule 1. 'Iedereen dezelfde banden. Zo zouden we geen verschillen in grip hebben. We zouden een merk kunnen kiezen dat niet hyper-efficiënt is, met banden die je een beetje langzamer maken. Van de ene band naar de andere kan de snelheid met 3 km/u variëren.'
Tekst gaat door onder de foto

Bescherming voor aerodynamica tijdens de ontwikkeling wielerkleding
Maar dat alleen is natuurlijk geen oplossing. Prudhomme vindt ook dat er wat aan de kleding moet gebeuren. 'In de Netflix-serie zegt Jonathan Vaughters dat je de impact van een valpartij moet voorstellen alsof je met je zwemkleding uit een rijdende auto springt. Dat kunnen we toch niet normaal vinden? Alle schok- of snelheidssporten werken aan kleding ter bescherming van de sporter', vertelde hij aan Ride Magazine.
De Tourbaas vindt dan ook dat ploegen niet alleen moeten kijken naar aerodynamica. 'Of het nu motorsport, skiën of rugby is. Ja, in rugby dacht twintig jaar geleden ook niemand dat er kleding ontworpen zou worden die de rugbyers kon beschermen. Vandaag de dag is het een feit. Linksom of rechtsom, er moet kleding komen die de renners beter beschermt.'
Iets wat overigens Team dsm-firmenich PostNL al deels voor elkaar heeft gekregen. DSM, een chemiebedrijf, heeft namelijk de Dyneema-vezel uitgevonden. Dit is nu verwerkt in de wielerkleding van de Nederlandse ploeg en schaafwonden kunnen ermee voorkomen worden. Richard Plugge van Visma l Lease a Bike is het in ieder geval eens met de stelling dat ploegen meer moeten kijken naar beschermende kleding, zo laat hij weten in onderstaand X-bericht. Mogen we van zijn ploeg ook wat nieuws verwachten omtrent dit onderwerp de komende jaren?
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties