CPA andermaal lijnrecht tegenover eigen renners; D. Martin wél positief over UCI Wielrennen
Wielrennen

CPA andermaal lijnrecht tegenover eigen renners; D. Martin wél positief over UCI

CPA andermaal lijnrecht tegenover eigen renners; D. Martin wél positief over UCI

De storm van de vorige discussie was nog amper gaan liggen of er is al een volgende. De UCI maakt zich deze dagen niet populair bij de wielerploegen en renners, met het pakket veiligheidsmaatregelen dat is gepresenteerd. Na het dalen op de buis wordt ook het rijden in de tijdrithouding tijdens wegraces verboden. Het peloton reageert woedend.

Het 'buis-verbod' zorgde al voor gewronste wenkbrauwen. Volgens veel renners is de maatregel om niet meer te dalen op de stang er één te ver. Dat geldt helemaal voor het verbod om met je armen op het stuur te liggen. Het is een veelgebruikte manier om zo aerodynamisch mogelijk te fietsen. Renners die er solo vandoor gaan, maakten er tot voor kort vaak gebruik van. Dat is vanaf 1 april 2021 echter niet meer toegestaan. Net als bij het dalen op de buis komen er voor het rijden in de tijdrithouding serieuze sancties.

'We hebben geen raad nodig van mensen die nog nooit op een fiets gezeten hebben of bij wie dat al twintig jaar geleden is', reageert Iljo Keisse giftig bij Sporza. De renner van Deceuninck-Quick-Step noemt de twee veelbesproken maatregelen 'belachelijk'. 'Geen enkele prof zal zijn handen op zijn stuur leggen op een weg die zich daar niet toe leent. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat veilig is en wat niet. Ik snap echt niet waar die beslissingen vandaan komen en wie ze neemt. Is er wel naar de renners geluisterd? Het zou mij ongelofelijk verbazen dat dit de stem van het peloton is en dat de meerderheid er zo over denkt. Ik weet niet wat hun bedoeling is.'

Keisse was niet de enige die zich uitliet over de maatregelen van de UCI. Er kwamen een heleboel tweets voorbij. Die van Louis Vervaeke (Alpecin-Fenix) springt eruit: 'Hoeveel renners zijn er overleden of crashten zo hard dat ze verlamd raakten of in een coma kwamen door op de buis te dalen of met de armen op het stuur te fietsen? En hoeveel zijn er overleden of verlamd geraakt door onveilige wegen, motoren of ongecontroleerde hekken?'

CPA moedigt maatregelen aan, Dan Martin ook positief

Gek genoeg is het Gianni Bugno die beweert dat renners wel degelijk hebben ingestemd met de nieuwe maatregelen van de UCI. De president van de CPA (de internationale wielervakbond voor renners) stelt dat in gesprek met Cyclingnews. De Italiaan claimt dat renners in meerdere meetings konden meepraten. 'Renners zijn vrij om in alle mogelijke posities te rijden tijdens training, maar in races op televisie hebben ze een verantwoordelijkheid als rolmodel voor anderen. De posities zijn misschien niet zo gevaarlijk voor profrenners, maar wel voor jonge renners en fietstoeristen die dit proberen te kopiëren. De profs weten hoe ze op hoge snelheid moeten rijden en ze lopen minder risico's, omdat wegen zijn afgesloten.'

Matej Mohoric had via Twitter een passend antwoord op de uitlatingen van Bugno en andere wielerfans dat vinden dat renners een voorbeeld moeten zijn. 'Als dat zo is, moeten we de wielersport maar gewoon bannen, en alle andere extreme sporten ook. Je moet geen gevaarlijke dingen kopiëren die je sporters ziet doen op televisie.'

Dan Martin is één van de weinigen op Twitter die zich openlijk uitspreekt vóór de maatregelen. 'De UCI verdient lof voor het feit dat ze eindelijk eens proactief handelt. Te vaak worden regels pas ingevoerd of aangepast als de blessures ernstig zijn. Fietsen zonder helm was veilig, totdat er iemand hard op zijn hoofd viel. De hekken in Polen waren veilig voor twaalf jaar... Het zijn slechts twee voorbeelden', aldus de Ier van Israel Start-Up Nation.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws