Peloton zet vraagtekens bij 'super tuck-verbod': Lefevere en Schachmann kritisch Wielrennen
Wielrennen

Peloton zet vraagtekens bij 'super tuck-verbod': Lefevere en Schachmann kritisch

Peloton zet vraagtekens bij 'super tuck-verbod': Lefevere en Schachmann kritisch

Het peloton heeft kritisch gereageerd op het verbod van de UCI om te dalen op de bovenbuis. Patrick Lefevere en anderen zetten hun vraagtekens bij de nieuwe regel. Bij Het Nieuwsblad geeft de ploegmanager van Deceuninck-Quick-Step zijn mening over de veelbesproken maatregel: ‘Ik ga een profrenner niet vertellen hoe hij op de fiets moet zitten.’

Voor velen in het peloton is het een geliefde stijl van dalen: zitten op de bovenbuis. Vanaf 1 april is dat echter niet meer toegestaan, zo maakte de UCI donderdag bekend. De regel is onderdeel van een pakket aan maatregelen dat de rennersveiligheid moeten gaan verbeteren. Veel renners hebben zich na dat besluit uitgesproken tegen deze regel, onder wie ook Michal Kwiatkowski. ‘Geef óns niet de schuld van het veroorzaken van valpartijen’, zo klonken zijn woorden, waarbij hij doelde op het gladde parcours van de Étoile de Bessèges.

Egan Bernal, ploeggenoot van Kwiatkowski en tevens koersend in Bessèges, is het met hem eens. Bij Marca vertelt de Colombiaan dat er belangrijkere dingen zijn waar de UCI aandacht aan zou moeten besteden. 'Andere zaken zijn gevaarlijker', zo refereert ook hij naar het olie-incident. 'Ik denk dat ze opnieuw naar de regel moeten kijken, omdat veel renners er niet blij mee zijn.'

'Veel Super Tuck-valpartijen heb ik nog niet gezien'

Patrick Lefevere over de veelbesproken maatregel

Ook Lefevere ziet de noodzaak van dit verbod niet direct in. ’Voor mij had dat niet gehoeven. Het is iets van de renners van nu, wat voor de oudere generatie onnatuurlijk aanvoelt. Maar of het daarom onveilig is? Veel Super Tuck-valpartijen heb ik nog niet gezien. Anderzijds is er kopieergedrag bij de jeugd en daar leidt het wel tot accidenten. Ik ga een profrenner niet vertellen hoe hij op de fiets moet zitten, maar ik ben ook niet verontwaardigd als de UCI die specifieke positie niet wil zien.'

Daarnaast uit Lefevere zijn kritiek op het besluit van de UCI om de Tour de France met 23 in plaats van 22 ploegen te rijden. ‘Terwijl ze het in 2018 nog roerend eens waren dat het peloton minder talrijk moest worden om het aantal valpartijen terug te schroeven. Plots mochten maar acht in plaats van negen renners meer naar de Tour. Nu is dat veiligheidsaspect ineens niet meer van tel. Een slag in het gezicht van de coureurs’, aldus Lefevere.

Schachmann zet vraagtekens: 'Afwachten of het niet juist gevaarlijker wordt'

De Belgische ploegbaas krijgt bijval van Maximilian Schachmann. Op Twitter zet hij vraagtekens bij de nieuwe regel. Hij vraagt zich af of het wel écht veiliger wordt hierdoor: 'Ik verwelkom de moeite die de UCI neemt om het veiliger te maken, maar ik weet niet of het verbod op de 'super tuck' een goede manier is. Ik verwacht dat we nu andere aerodynamische posities gaan zien, waardoor het nog maar afwachten is of het hierdoor veiliger of juist gevaarlijker wordt.'

De Cauwer steunt verbod: 'Junioren kopiëren het gedrag'

Er is echter ook steun te vinden voor de maatregel van de UCI. Sporza-commentator José De Cauwer denkt dat de wielerorganisatie een goede beslissing maakt. Bij zijn werkgever vertelt hij: 'Als je op die manier op de fiets zit, heb je die niet meer onder controle zoals het zou horen. Het is heel onhandig en je ziet ook dat junioren dat gedrag kopiëren. Sommige nieuwelingen gaan nu al op hun buis zitten om een viaduct af te rijden. Veel van die zware valpartijen halen de krant niet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws