De neutralisatie na de zware val van de zesde etappe van de Giro d'Italia was een van de beteren in de recente herinneringen. De laatste maanden waren er meer dan genoeg koersen waar de kritiek op het handelen hevig was, maar de organisatie krijgt vooral lof voor het besluit. Maar UAE Team Emirates-manager Giuseppe Saronni kan zich daar niet in vinden. De Italiaan kijkt met heimwee terug naar tijden waar het anders was.
Saronni haalt een mythisch verhaal aan. De legendarische rit over de Gavia, waar de sneeuwval enorm hevig was, staat veel mensen nog in het geheugen gegrift. Saronni was erbij als renner. 'Het was de ochtend van de Gavia-etappe', begint hij zijn anekdote tegenover BiciSport. 'Wij, de renners, kregen telefoontjes van fans die al langs de route liepen. Ze waarschuwden ons voor de kou, de regen en de sneeuw. En de weg was nog niet eens geasfalteerd.'
'De teamcaptains nodigden Torriani (toenmalig directeur van de Giro, red.) vervolgens uit voor een vergadering om te bespreken wat er gedaan moest worden. Hij liet ons praten en luisterde aandachtig naar ons. We vroegen of het een goed idee was om een alternatieve route te nemen en zo het meest turbulente gebied te omzeilen. Toen we klaar waren, legde hij zijn hand op mijn schouder en zei: “Beppe, je wilde wielrenner worden…” en zo begon en eindigde het podium zoals iedereen zich dat nog goed herinnert.'
Goed, tijden veranderen, dat weet de manager ook. 'maar ik vraag me af waarom dit soort dingen alleen in de Giro d'Italia gebeuren.' Hij denkt dat het neutraliseren niet altijd nodig is. 'Beste renners, jullie moeten weten hoe je moet fietsen. Het is niet voldoende om een computer of een radio te hebben, je hebt een verstand nodig. Je moet weten wanneer het tijd is om het rustiger aan te doen en wanneer het tijd is om veilig te zijn. Als je valt, doe je jezelf pijn. Je moet dan verstandig met jezelf omgaan. Ook moet er rekening worden gehouden met de omstandigheden tijdens de race, zodat er voldoende afstand gehouden kan worden.'
Lees verder onder de video!
'In mijn tijd bestond neutralisatie nog niet'
Onder anderen Primoz Roglic en Rafal Majka bemoeiden zich met het proces, en uiteindelijk werd de race kort stilgelegd. Maar de wegkapiteins moeten volgens Saronni alle perspectieven in acht nemen. 'In mijn tijd bestond neutralisatie nog niet en het kan toch niet zo zijn dat er elk jaar in de Giro minimaal één etappe geneutraliseerd moet worden. Ze zouden zich ook hun verantwoordelijkheden moeten afvragen.'
Hij snapt dat de jury en organisatie een zware taak hebben in het geval van noodweer en crashes. 'Maar in bepaalde gevallen is het misschien nodig om duidelijk te maken dat de fout niet bij de route ligt, maar bij de manier waarop de renners zich gedragen. Voor de sporters kan het allemaal te comfortabel worden. Fietsen brengt risico's met zich mee, je moet ze met verantwoordelijkheid en intelligentie tegemoet treden. Soms heb ik het gevoel dat dat een beetje ontbreekt.'
Lees verder onder de video!
CPA looft RCS Sport: 'Voorbeeld voor alle organisaties'
Flinke woorden van Saronni, maar aan de andere kant van de discussie zijn er meer dan genoeg mensen die juist heel tevreden zijn met het besluit van RCS Sport. Het CPA spreekt alleen maar lof over de Giro-organisatie. 'In sommige omstandigheden hebben renners en onze associatie de nood gevoeld kritiek te uiten op de organisatie van sommige koersen voor de veiligheidsproblemen die plaatsvonden', begint de rennersvakbond in een verklaring op X.
'We willen juist de uitstekende beslissing van de organisatie en de jury aanmoedigen. Zo hebben de renners die gevallen zijn de kans gekregen gered te worden, en anderen konden weer de aansluiting vinden. Het hele peloton heeft daarna de koers zonder al teveel stress de rit uit kunnen rijden. RCS Sport zal als voorbeeld fungeren voor alle organisaties als men zich in een soortgelijke situatie vindt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties