...
primoz roglic Wielrennen
Wielrennen

Roglic en Red Bull bedanken Pellizzari op blote knieën na rampdag: 'Door zijn werk spreken we maar over 1 minuut'

primoz roglic

Primoz Roglic kreeg zondag bijna 2,5e minuut aan de broek van dagwinnaar en nieuwe roze trui Isaac Del Toro en ook zijn UAE Team Emirates-XRG-ploegmaat Juan Ayuso staat een dikke minuut voor Roglic, na de chaotische gravelrit in de Giro d'Italia. De Sloveen van Red Bull-BORA-hansgrohe had tot dusverre alles onder controle en dus bleef hij na afloop kalm. Ook ploegleider Patxi Vila sprak vooral motiverende woorden bij In de Leiderstrui.

Een valpartij van Lucas Hamilton (INEOS Grenadiers) zorgde ervoor dat Roglic op de eerste gravelstrook van de dag ten val kwam. De Sloveen krabbelde weer op en vervolgde zijn weg, maar het was vervolgens een lekke band die opnieuw roet in het eten gooide. Zodoende werd de kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe gedwongen tot achtervolgen, waardoor hij dus een hoop tijd verloor op de concurrenten.

'Het was heel zwaar', begon Roglic zijn verhaal in het flash interview. Dat had volgens de voormalig Giro-winnaar met meerdere dingen te maken. 'Het tempo lag heel hoog vooraan, en ik voelde me niet al te best. Maar toch ben ik gefinisht. Ik zal moeten kijken wat ik hierna zal moeten doen', klonk het heel nuchter. 'We zullen zien wat het allemaal betekent. Vandaag verliezen we een minuut, maar ja... Soms win je, soms verlies je. Het is nog ver en we moeten de wonden checken en herstellen.'

Lees verder onder de foto!

Roglic en Red Bull bedanken Pellizzari op blote knieën na rampdag: 'Door zijn werk spreken we maar over 1 minuut'
Roglic reed zaterdag nog in het roze, maar dat is na zondag opeens ver weg

Red Bull-BORA-hansgrohe had slechts één knecht over voor Roglic

Hoe het zo verkeerd kon lopen voor Roglic? De val was de directe aanleiding, maar Red Bull-BORA-hansgrohe liep volgens ploegleider Vila sowieso de hele dag achter de feiten aan. 'Dani Felipe Martínez had mechanische problemen op de eerste sector, waardoor we al één man kwijt waren. Verder zat Jan Tratnik daar niet in goede positie, waardoor hij ook verloren was. Nico Denz heeft er verder voor gezorgd dat Giulio Pellizzari terug kwam bij Primoz.'

De piepjonge Pellizzari deed vanaf de tweede sector beulswerk voor Roglic, die daardoor de schade kon beperken. 'Door het werk van Giulio spreken we maar over één minuut op Ayuso. Dat had veel meer kunnen zijn. En in eerste instantie zat Giulio niet eens bij de groep van Primoz, dus hij moest terugkomen. Hij heeft geweldig werk geleverd, net als alle andere mannen. Primoz heeft tot op de finish gevochten voor iedere seconde.'

Lees verder onder de foto

pidcock roglic
Roglic raapt hier voor de Brandon McNulty (206) zijn fiets op na de crash op sector 1

Red Bull-BORA-hansgrohe en Roglic wilden juist uithalen op gravel van Toscane

'Het is moeilijk om tevreden te zijn na vandaag, maar het had erger gekund', concludeerde Vila daarom. 'We zaten perfect voor de eerste sector, in eerste en tweede positie. Maar toen werd er gevallen, waarna Primoz van fiets moest wisselen, omdat hij niet meer goed kon schakelen en zijn band liep leeg. Daar hebben we veel tijd verloren, waardoor we alleen maar hebben moeten achtervolgen.' Roglic zei zelf ook nuchter: 'We gaan kijken hoe we het hierna gaan aanpakken.'

De eerste acht dagen had Roglic al twee dagen in het roze gereden, nadat hij in de tijdrit op dag 2 indruk had gemaakt. De ploeg maakte daarom ook het plan om zondag juist aan te vallen. 'Om eerlijk te zijn, wilden we vandaag voor de etappezege gaan. Primoz en de ploeg waren gemotiveerd en we geloofden erin dat we het konden doen. De valpartij heeft echter veel plannen van renners doorkruist. Visma had het wel voor elkaar en ik ben heel blij voor Wout (van Aert, red.) dat het hem is gelukt.'

Lees verder onder de foto

wout van aert
Wout van Aert spoot met de champagne op het gravel van de Giro

Ploeg Roglic gebruikte eerste Giro-week vooral om team te smeden

Vila draaide het bij de bus uiteindelijk allemaal om. 'Primoz is in orde, net als de hele ploeg', zei hij. En ook: 'Een grote ronde is een avontuur van drie weken en onderweg gaat nooit iets perfect. Wielrennen is een gekke sport, omdat je niet het hele jaar samen rijdt, terwijl je hier nu wel drie weken samen in koers zit. Je zet ze bij elkaar, dus zeg ik altijd dat de eerste week van een grote ronde dient om een onderlinge band te creëren en de sfeer en spirit erin te brengen.'

Met een meer geoliede machine moeten Roglic en Red Bull-BORA-hansgrohe in de tweede en derde week de vruchten plukken. Op dinsdag volgt er al een individuele tijdrit van 28,6 kilometer, waar de kopman alweer wat kan repareren. 'Het humeur in de ploeg is supergoed. Iedereen is superblij om hier te zijn en we hebben een goede tijd samen. We kunnen tegenslag niet controleren, maar wel de onderlinge verstandhouding en dat is wat ons in Rome gaat brengen.'

Conclusie van het verhaal: Roglic en Red Bull-BORA-hansgrohe stropen de mouwen op. 'Het is nog een lange weg en hoewel vandaag geen goede dag was, had het erger kunnen zijn. We focussen ons nog meer op ons doel om de Giro te winnen. Dat is nog steeds mogelijk', aldus Vila.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws