...
wout-van-aert
Wielrennen

Strava toont aan: Wout van Aert lijkt de dingen een beetje anders te doen richting cross én de weg

wout-van-aert

Wie in het voorjaar goed wil zijn, legt de basis in de winterperiode. Tijd voor het strand of een leuk feestje is er altijd maar weinig, want de profs uit de WorldTour stappen rap weer op de fiets om benen te kweken voor een nieuw seizoen. Voor Wout van Aert was dat niet anders, maar wat kunnen we maken van de cijfers en keuzes die de Belg van Visma | Lease a Bike tot dusverre overlegde?

Van Aert deelt al sinds jaar en dag zijn trainingen op Strava, daar veel andere toppers in het peloton hun activiteiten in de winterperiode geheim houden. Nu laat Van Aert ook niet het achterste van z'n tong zien, door het ontbreken van hartslag- en vermogensgegevens, maar op basis van afgelopen jaren kunnen we natuurlijk wel kijken wat hij zoals heeft uitgevreten.

De afgelopen jaren werd de winter van Van Aert nog weleens op z'n kop gezet door fysiek ongemak, maar op een griepje na in het begin van december kwam de Belg ogenschijnlijk weinig tegen. Hij reed zijn laatste koers in 2025 al op 20 september in de Super 8 Classic (achttiende), waardoor hij ook alle tijd had om eerst wat af te schakelen en daarna juist door te versnellen. Toch?

Lees verder onder de foto

wout-van-aert

Wanneer begon Van Aert eraan in oktober?

Om een beetje een beeld te krijgen van een gemiddelde Van Aert-winter hebben we de jaren 2021 tot en met 2025 onder elkaar gezet. Daaruit blijkt dat oktober traditioneel de rustmaand is van de superster. Vaak zat het seizoen er eind september of begin oktober al op, dus had hij daar ook altijd de tijd voor. Parijs-Roubaix op 3 oktober 2021 en het WK gravel op 8 oktober 2023 waren in deze 'laat'.

De kilometers bleven in oktober vaak onder de 1.000 in oktober. Alleen in 2023 en 2024 noteerde Van Aert meer trainingskilometers. In 2023 was dat niet zo gek, omdat hij gedurende dat seizoen pas laat op gang kwam en in de zomer nog vader was geworden. Wat extra arbeid was geen gekke gedachte. In 2024 was oktober de startmaand van zijn herstel op de fiets, na een zware crash in de Vuelta.

In oktober van 2025 zat Van Aert 26 uur en 49 minuten op de fiets, goed voor 810,3 kilometer en 2.160 hoogtemeters. Pas op 21 oktober zat hij voor het eerst op de fiets, wat neerkomt op een volledige maand vrijaf. De boel weer even helemaal resetten dus, om vervolgens vanaf 0 op te bouwen. 'Krampachtig', schreef Van Aert veelzeggend bij zijn eerste rit na een maand vakantie.

Lees verder onder de foto

wout van aert
Van Aert liep in september van 2024 nog op krukken door Italië, na een val in de Ronde van Spanje.

Van Aert fietste (mede door Amerika) minder in november

Na zo'n lange periode vrijaf zou je denken dat Van Aert in november het gaspedaal wel zou indrukken. Dat deed hij afgelopen jaren eigenlijk steevast, of het nu topfit na een goed seizoen of fysiek gehavend door een blessure was. 2.747,1 kilometer in 2021 en 2.874,5 kilometer in 2022 staken erbovenuit. In 2023 noteerde Van Aert 2.168,9 kilometer en in 2024 (na zijn Vuelta-crash dus) 2.356,1 kilometer.

De teller bleef in november van dit jaar steken op 2.020,3 kilometer. Ook de 5.492 hoogtemeters kwamen niet in de beurt van zijn cijfers in de jaren ervoor. In 2024 trok hij zelfs al op een trainingskamp in november, om de knie zo weer te laten draaien. In 2025 stond er een commerciële trip naar Amerika op de rol voor Van Aert, die namens Visma | Lease a Bike sponsoren bezocht in Californië.

Lees verder onder de foto

wout-van-aert
Van Aert begaf zich in november in Californië, waar hij diverse sponsoren bezocht.

Van Aert moet zijn best doen om workload in december te evenaren

December vergelijken met vorige jaren is ingewikkeld, omdat we nog in de laatste maand van het jaar zitten. De afgelopen vier jaar was de workload vrij hetzelfde, ondanks dat hij iedere keer op een ander moment begon aan het cross-seizoen. In 2021 en 2022 startte hij al in het eerste weekend van december, in 2023 een weekje later. In 2024 zorgde de knieblessure voor een entree op 27 december.

Het maakte weinig uit voor de trainingen die Van Aert er rondom inlaste. In 2021 noteerde hij 2.230,1 kilometer, maar in de decembermaanden van 2022, 2023 en 2024 lag dat getal met 2.874,5, 2.787,0 en 2.649,8 kilometer een stuk hoger. Tot en met woensdag 17 december overlegde Van Aert 1.555,0 kilometer. Daarmee stevent hij dus ook in december af op een flink lager totaal.

Vanaf 20 december volgen er namelijk een hoop crossen. Dat begint in Antwerpen en gaat via Hofstade (22), Heusden-Zolder (23), Dendermonde (28), Loenhout (29), Mol (2 januari) en Zonhoven (4 januari) tot aan het BK op 11 januari in Beringen. Van Aert is met Kerst en Oud en Nieuw dus vrij, misschien nog momenten voor wat lange trainingen.

Lees verder onder de foto

wout-van-aert

Crossprogramma Van Aert biedt ruimte voor inhaalslag

Kortom: een lange vakantie, een (puur cijfer technisch) minder intensief november en de decembermaand die ook nog niet duidt op een enorme workload, ook al trok Van Aert al wel een weekje met Visma | Lease a Bike naar Spanje en was hij dus even ziek. Wat moeten we daar allemaal van maken? Feit is dat Van Aert topfit uit het wegseizoen kwam en duidelijk een plan heeft.

Nu hij het WK veldrijden overslaat, ruimen Visma | Lease a Bike en Van Aert met zijn crosskalender in ieder geval ruimte in voor een inhaalslag in januari, als dat al nodig moet zijn. Op foto's ziet hij er alvast scherp uit en in het verleden is altijd gebleken dat als Van Aert een seizoen zonder blessures en met goede benen afsluit, hij in het volgende voorjaar op de afspraak is. Dat belooft, maar eerst even crossen!

Lees verder onder de foto

wout-van-aert

Strava-cijfers Wout van Aert in oktober, november en december 2021 tot en met 2025

2021
Oktober: 702,3 kilometer, 29 uur en 27 minuten, 3.270 hoogtemeters
November: 2.747,1 kilometer, 91 uur en 31 minuten, 9.523 hoogtemeters
December: 2.230,1 kilometer, 76 uur en 41 minuten, 21.651 hoogtemeters

Totaal: 5.679,5 kilometer 197 uur en 39 minuten, 34.444 hoogtemeters

Cross-entree: 4 december Boom, 10 crossen, geen WK

2022
Oktober: 853,3 kilometer, 34 uur en 28 minuten, 1.527 hoogtemeters
November: 2.874,5 kilometer, 96 uur en 23 minuten, 8.994 hoogtemeters
December: 2.698,1 kilometer, 90 uur en 58 minuten, 24.553 hoogtemeters

Totaal: 6.425,9 kilometer, 221 uur en 49 minuten, 35.074 hoogtemeters

Cross-entree: 4 december Antwerpen, 14 crossen, wél WK

2023
Oktober: 1.216,0 kilometer, 37 uur en 10 minuten, 10.142 hoogtemeters
November: 2.168,9 kilometer, 70 uur en 59 minuten, 11.478 hoogtemeters
December: 2.787,0 kilometer, 90 uur en 49 minuten, 21.916 hoogtemeters

6.171,9 kilometer, 198 uur en 58 minuten, 43.536 hoogtemeters

Cross-entree: 9 december Essen, 9 crossen, geen WK

2024
Oktober: 1.330,3 kilometer, 44 uur en 53 minuten, 3.106 hoogtemeters
November: 2.356,1 kilometer, 78 uur en 8 minuten, 24.694 hoogtemeters
December: 2.649,8 kilometer, 88 uur en 59 minuten, 18.698 hoogtemeters

6.336,2 kilometer, 212 uur en 38 minuten, 46.498 hoogtemeters

Cross-entree: 27 december Loenhout, 6 crossen, wél WK

2025
Oktober: 810,3 kilometer, 26 uur en 49 minuten, 2.160 hoogtemeters
November: 2.020,3 kilometer, 68 uur en 11 minuten, 5.492 hoogtemeters
December: 1.555,0 kilometer, 50 uur en 16 minuten, 14.697 hoogtemeters

4.385,6 kilometer, 145 uur en 16 minuten, 22.349 hoogtemeters

Cross-entree: 20 december Antwerpen, 8 crossen, geen WK

Bram van der Ploeg (X: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws