De UCI pronkte er al maanden mee, maar de test om in de Ronde van Guangxi in oktober te testen met een limiet op het te voeren verzet van wielerploegen is door de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) stukgeslagen. De wielerbond kwam donderdagavond zelf met een persbericht, waarin werd uitgelegd dat er in China niet zal worden getest met minder tandjes.
Het zogenaamde 'Maximum Gearing Test Protocol' moest volgens de UCI zorgen voor een eerste inzicht in de vraag of kleinere verzetten in het wielerpeloton leiden tot meer veiligheid. Sommige wielerteams klaagden de laatste jaren over de steeds hogere snelheden in het pak, vormgegeven door steeds sneller materiaal én grotere verzetten.
In de Ronde van Guangxi, georganiseerd van 14 tot en met 19 oktober, zou de UCI willen testen met een limiet op het verzet. Materiaal-leverancier SRAM ging tegen dat voornemen in beroep, als maker van de SRAM RED AXS, met 54 tandjes voor en 10 kransjes achter. Veel teams maken hier gebruik van, maar de UCI wilde testen met maximaal 54 tandjes voor en 11 kransjes achter.
Lees verder onder de foto
UCI snapt niets van tussenkomst BMA
SRAM vond de test dus niet zo'n goed idee en kreeg vanuit België dus gelijk. 'De UCI is verbaasd over de tussenkomst van een mededingingsautoriteit op een gebied dat door alle belanghebbenden in de wielersport wordt gevraagd en dat beperkt was tot een analyse van de mogelijke effecten van het beperken van de overbrengingsverhouding op de snelheid van de wielrenners en dus op de veiligheid.'
'De beslissing is genomen door een Belgische autoriteit als reactie op een klacht van een Amerikaans bedrijf tegen een Zwitserse sportbond met betrekking tot een test die op Chinees grondgebied zou worden uitgevoerd', vatte de UCI samen. Het stelt hardop dat SRAM met de klacht niet voor de veiligheid van de renners gaat als 'gedeelde doelstelling'.
De wielerbond gaat in beroep, maar of dat iets uithaalt, valt te bezien. Dat het een lastig onderwerp is, bleek wel uit de diskwalificatie van vijf teams in het vrouwenwielrennen, eerder dit jaar. 'Mogelijk worden er ook wijzigingen aangebracht in het testprotocol om de implementatie van de door alle belanghebbenden in de professionele wielersport gewenste tests mogelijk te maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties