Update | Jumbo-Visma bevestigt: Van Baarle en Laporte rijden Roubaix met bandenspanningssysteem, Van Aert kennelijk niet Wielrennen
Wielrennen

Update | Jumbo-Visma bevestigt: Van Baarle en Laporte rijden Roubaix met bandenspanningssysteem, Van Aert kennelijk niet

Update | Jumbo-Visma bevestigt: Van Baarle en Laporte rijden Roubaix met bandenspanningssysteem, Van Aert kennelijk niet

(7 april) Team DSM loopt er graag mee te koop: het gaat zondag in Parijs-Roubaix rijden met het bandenspanningsysteem Scope Atmoz. In een persbericht wordt lyrisch gesproken over de mogelijkheid om in koers de bandendruk te verhogen of te verlagen. DSM is echter niet de enige, want ook Jumbo-Visma heeft met Gravaa KAPS van het bedrijf Gravaa een tool in handen. Grote vraag is: Gaan Wout van Aert en Dylan van Baarle het zondag gebruiken?

Wie een kijkje neemt op de website van Gravaa wordt meteen geconfronteerd met een video over de werking. Op het stuur zit een klein apparaatje, waarmee je de precieze bandenspanning van je wielen kunt bekijken. De bandenspanning tussen voor- en achterwiel kunnen verschillen en je krijgt al vroeg melding als je lek hebt gereden. In dat geval wordt de band automatisch bijgepompt, om het lek ietwat te rekken. In de video is duidelijk te zien hoe de band in de naaf wordt opgepompt als er lucht bij moet.

Tekst gaat verder onder de video.

Jumbo-Visma geheimzinnig: rijdt Van Aert in Parijs-Roubaix met Gravaa KAPS?

Bij Jumbo-Visma wordt al langere tijd getest met de Gravaa KAPS, maar de grote vraag is: gaat er iemand mee rijden op zondag? Wout van Aert testte het systeem alvast niet tijdens de verkenning op donderdag, zei hij tegen aanwezige media. De Belg benadrukte echter dat hij er al weleens mee gereden heeft. 'We hebben een innovatie ontdekt en we zien zondag of ik er mee zal rijden. Of dat nog niet beslist is? Misschien wel al, maar dan zeg ik het jullie niet', klinkt het geheimzinnig.

'Wie ermee rijdt en hoeveel renners dat doen, dat moeten we nog beslissen', zo vertelt ploegleider Grischa Niermann aan Sporza. 'We hebben het in Dwars door Vlaanderen al getest. Dat is een andere wedstrijd, maar we zijn ervan overtuigd dat het ook Parijs-Roubaix zal doorstaan. Anders zouden we het niet testen.' Bij Het Nieuwsblad is Maarten Wynants, de andere ploegleider van Jumbo-Visma, ook positief. Hij testte het systeem donderdag uit. 'We hadden nog iemand nodig die in kamikazestijl over de ­kasseien ging om het echt grondig te testen. Ik heb ook tien verschillende instellingen geprobeerd, waar de jongens zondag zullen opteren voor twee tot vier verschillende bandenspanningen. Het levert echt wel een voordeel op en het functioneerde prima. Ik zou ermee koersen en ik ben ervan overtuigd dat enkele jongens er zondag ook mee van start gaan.'

Dylan van Baarle lijkt alvast voornemens om het te doen, al houdt hij nog een slag om de arm bij de NOS. 'Op zich ideaal, en vandaag (donderdag, red.) werkte het ook. Ik kon de druk af laten lopen op de kasseien en op het asfalt weer bijpompen. Je zou zeggen dat dat voordeel moet geven. Ik ga de komende dagen beslissen of ik er ook zondag mee ga rijden. Ik wil er eerst nog wat trainingen mee doen.'

Update - 8 April 2023 (9.40 uur): Jumbo-Visma bevestigt: Van Baarle, Affini en Laporte rijden met bandenspanningssysteem

Als we Jumbo-Visma geloven zullen Dylan van Baarle, Edoardo Affini en Christophe Laporte zondag met het bandenspanningssysteem van Gravaa KAPS rijden. Aangezien op de teamsite enkel deze drie renners worden vermeld, kunnen we ervan uitgaan dat de andere renners van het team, waaronder Wout van Aert, ervoor kiezen met de gewone wielen te rijden, zonder het systeem waarmee de bandendruk tijdens de wedstrijd veranderd kan worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws