Update | Touretappes 14 en 17 (finish bergaf) blijven; wel signaleringen, alarm en kussens bij gevaarlijke bochten Wielrennen
Wielrennen

Update | Touretappes 14 en 17 (finish bergaf) blijven; wel signaleringen, alarm en kussens bij gevaarlijke bochten

Update | Touretappes 14 en 17 (finish bergaf) blijven; wel signaleringen, alarm en kussens bij gevaarlijke bochten

(23 juni 2023) De dood van Gino Mäder ligt nog vers in het geheugen en logischerwijs is de veiligheid in het wielrennen na zijn tragische overlijden topprioriteit. Rond het NK en rond de Tour de France is en wordt volop gesproken over het verbeteren van de veiligheid.

De NK-organisatie laat in een persbericht weten dat het de mannen op zondag niet langer over de markt in Sittard laat rijden. 'We hebben signalen ontvangen dat renners zich zorgen maken over mogelijke veiligheidsrisico’s op dit gedeelte van het parcours van de profs mannen, onder meer via wielervakbond VVWB. Alle betrokken partijen hechten zeer aan veiligheid. We willen daarom het gevoel van de renners respecteren en zeker hun signalen niet negeren', aldus organisator Thijs Rondhuis. De mannen zullen nu dezelfde finalelus rijden als de vrouwen op zaterdag.

Ook in de Tour de France gaan er mogelijk nog dingen veranderen aan het parcours. Adam Hansen, de nieuwe president van rennersvakbond CPA, gaat met Tourorganisatie ASO, de UCI en deelnemende ploegen in gesprek over etappes 14 en 17. Bij beide ritten is sprake van een afdaling in volle finale, iets wat Mäder in de Ronde van Zwitserland het leven kostte.

Hansen sprak reeds met de AIGCP, dat ook de belangen behartigers van meerdere wielerteams, waarin het vooral ging over het document waarin de veiligheid van renners zwart op wit wordt beschermd. Hansen wil zich hierbij sterk maken voor betere verzekeringen, hogere minimumlonen, een fonds om gestopte renners na hun carrière te helpen en andere zaken.

De veiligheid is daarnaast een belangrijk onderwerp. Komende woensdag zitten de CPA, UCI, ASO en enkele wielerploegen met elkaar om de etappes met bergaf aankomsten te bespreken. In etappe 14 ligt de finish meteen na de afdaling van de Col de Joux Plane en op dag zeventien is hetzelfde het geval na de Col de la Loze.

Update - 29 juni 2023 (14.30 uur) Rennersvakbond akkoord met ASO over bergaf finishes

De etappes 14 en 17 blijven zoals ze zijn in de Tour France, meldt Het Nieuwsblad donderdag. Beide ritten hebben een finish na een afdaling, waardoor rennersvakbond CPA met nieuwe president Adam Hansen om tafel wilde met Tourorganisatie ASO. Naar verluidt zijn beide afdalingen veilig bevonden, mede omdat de Tour de France nieuw asfalt heeft neergelegd op plaatsen waar dat slecht zou zijn geweest.

'We hadden een goed gesprek', zegt Hansen over het gesprek met de Tourorganisatie. 'ASO zal extra maatregelen nemen voor de afdalingen. De renners waren voornamelijk bezorgd om het slechte asfalt in de afdalingen van de Col de Joux Plane (rit 14) en de Col de la Loze (rit 17). ASO heeft ons met foto’s aangetoond dat er nieuw asfalt gelegd is. Dat is al een geruststelling.'

Daar blijft het niet bij, want gevaarlijke bochten in de afdalingen zullen beter worden aangegeven met signaleringsborden. 'Ruim voor de gevaarlijke bochten die de renners ook met geluid zullen alarmeren. Aan de afgronden gaan ze vangrails voorzien met de nodige kussens die de renners kunnen opvangen. ASO heeft dit goed aangepakt', aldus Hansen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws