De koninginnenrit van de Ronde van de Algarve ontaardde op dag twee van de Portugese rittenkoers in een feestje voor UAE Emirates-XRG. Jan Christen trok de rit vanuit een knap opgezette aanval naar zich toe, terwijl ook Joao Almeida en Antonio Morgado nog voor Visma | Lease a Bike-kopman Jonas Vingegaard eindigde. Ploegleider Arthur van Dongen deed de nabespreking namens de Nederlandse ploeg in gesprek met In de Leiderstrui.
'Jonas voelde zich goed, voor zover dat kan in je eerste wedstrijd na een half jaar', begon de ploegleider uit Nederland zijn relaas. 'Het was heel goed dat Ben Tulett mee was bij wat later bleek de beslissende aanval, maar helaas werd hij gelost. Daardoor werden we in het defensief gedrukt en moest Jonas zelf gaan rijden, dus dan is het ook logisch dat Almeida dankjewel zegt en profiteert van dat werk. Maar dat is tactisch goed gespeeld', gaf hij UAE Emirates-XRG een compliment.
Visma | Lease a Bike koos ervoor om Loe van Belle de gehele dag kopwerk te laten verrichten en Wout van Aert en Tiesj Benoot met een stevig tempo op veertig kilometer van het einde de finale te laten openen. 'Het was onze keuze om vroegtijdig al een strak tempo te rijden, maar uiteindelijk heeft dat niet het verschil gemaakt.'
Lees verder onder de video!
Tulett maakte tactische misser door te rijden in kopgroep
Vervolgens was het aan de vier overgebleven klimmers: Vingegaard, Tulett, Wilco Kelderman en Sepp Kuss. Die laatste twee moesten eerder lossen dan oorspronkelijk gehoopt, maar Tulett deed - mede op advies van Vingegaard een goede zet door mee te springen met de groep die naast Christen ook Laurens De Plus (INEOS Grenadiers), Luca Vergalitto (Alpecin-Deceuninck), Remy Rochas (Groupama-FDJ) en Neilson Powless (EF Education-EasyPost) bevatte.
En daar ging het uiteindelijk een beetje mis. 'Het grootste ding zat hem in het gegeven dat Ben meezat van voren, maar moest lossen. Tactisch was het goed dat hij daar zat, maar uiteindelijk reden er twee mannen weg daar. Ben dichtte dat gat en ik heb hem dat net ook al verteld: hij bleef maar gaan om dat gat dicht te rijden, terwijl de anderen lekker in zijn wiel zaten. En daar wordt hij dan later voor bedankt, dus dat was niet goed', analyseert Van Dongen.
'Jonas moest daardoor te lang zelf gaan rijden en we hadden daar graag nog andere mannen gehad, zodat Jonas het gat kon overbruggen zoals Almeida dat nu heeft gedaan. Maar goed, het is niet altijd op bestelling', weet de ervaren sportief directeur van Visma | Lease a Bike maar al te goed.
Lees verder onder de video!
Belangrijkste conclusie Visma | Lease a Bike: 'Vingegaard voelde zich prima'
Dat Kelderman en Kuss er op de Foia niet echt meer bij zaten, zorgt ook niet voor paniek in het Nederlandse kamp. 'Ik hoef er niet omheen te draaien dat we graag wat jongens langer daar hadden gehad. Maar goed: Sepp is in februari nog nooit echt goed geweest en het is ook een specifieke aankomst, dus dat was pittig.'
Wat nu? 'Normaal gesproken gaan de komende twee dagen geen grote verschillen veroorzaken. Het verschil is nu 20 seconden, maar er komt nog een pittige slottijdrit aan. Laten we hopen dat Jonas daar goed naar toe kan groeien, maar er zijn nog kapers op de kust. Lukt het niet, dan is er geen man overboord.'
'En, het belangrijkste: Jonas voelde zich prima, en dat heb ik ook wel gezien', stelt Van Dongen. 'Er is nog van alles mogelijk en ongeacht of het lukt of niet, er is nog werk aan de winkel. Almeida en Christen zijn goede renners, maar er is nog wel wat mogelijk.' Daarmee doelt hij eerst op sprintkansen voor Van Aert, waarna het op zondag nog eens aan Vingegaard is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties