Veiligheid Tour de France: renners in appgroep, 'etappe 5 en 10 gevaarlijk' Algemeen nieuws
Algemeen nieuws

Veiligheid Tour de France: renners in appgroep, 'etappe 5 en 10 gevaarlijk'

Veiligheid Tour de France: renners in appgroep, 'etappe 5 en 10 gevaarlijk'

De veiligheid van coureurs was een veelbesproken thema voorafgaand aan de Tour de France. Nu het openingsweekend erop zit, houdt men ook in de Franse grote ronde de kaken niet stijf op elkaar. Renners hebben zelfs een app-groep met rennersvakbond CPA opgestart met het oog op hun eigen veiligheid.

Wat we in de eerste etappe te zien kregen, zoals het lam leggen van het peloton door Tony Martin, is een gevolg van de app-groep die renners hebben opgericht. Martin is één van die leden en vertegenwoordigt op die manier Jumbo-Visma. 'Een krachtig signaal', noemt Jasper Stuyven dat bij Het Nieuwsblad. 'Het werd tijd dat we zelf iets deden.'

Een ander succes dat geboekt werd, is het schoonvegen van de afdaling van de Col de Turini. 'We hebben enorm geijverd om dat grind weg te krijgen en ze hebben geluisterd', stelt Oliver Naesen. Matteo Trentin, een andere vertegenwoordiger, ziet de successen: 'Deze CPA-groep is beter dan een situatie met één patron, zoals het vroeger vaak gebeurde.'

Momenteel zitten er helaas ook nog wat nadelen aan het systeem vast. Naesen noemt eigenbelang van de ploegen, die daardoor wellicht onnodige verzoeken doen. Maar ook zijn veel renners vaak niet goed op de hoogte, omdat de CPA niet over alle mailadressen beschikt. Daarnaast spreekt Gianni Bugno, voorzitter van de vakbond, geen Engels. Die taal wordt nu als voertaal gebruikt in de app.

'Finishes etappe vijf en tien het gevaarlijkst'

Mogelijk gaan de renners in de groep nog verzoeken doen voor de finales in etappe vijf en tien. Bij De Avondetappe zat onderzoeker Steven Verstockt van de Universiteit Gent aan tafel. Met een model wilde hij aantonen dat er verschillende gevaarlijke plekken in de laatste kilometers van die ritten zaten. Zo wijst hij onder meer naar rotondes, versmallingen en veranderingen in het wegdek. Volgens hem allemaal factoren die de race gevaarlijker kunnen maken.

Of zijn waarschuwing tot navolging zal leiden, weet Verstockt nog niet. Er zijn volgens de Belg namelijk andere belangen van organisaties en finishplaatsen in het spel voor de keuze van de finishlijn: 'En er moeten ook voorzieningen zijn om de teams te kunnen ontvangen.' (Foto: Sirotti)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws