IDL Neo | Stoomt Jumbo-Visma met Foss eerste Noorse Tourwinnaar klaar? IDL-producties

IDL Neo | Stoomt Jumbo-Visma met Foss eerste Noorse Tourwinnaar klaar?

Door Wilbert van der Velde 08 juni 2020 | 13:54


Zoals elk jaar gaan er ook in 2020 nieuwe talenten, jong of als laatbloeier, de overstap naar de top van het wielrennen wagen. Sommigen zullen slagen en eeuwige wielerglorie vergaren, anderen zullen misschien ambities bij moeten stellen en zich in een dienende rol moeten plaatsen en een paar zijn na een jaar al weer weg. In de Leiderstrui brengt om de twee weken een nieuw gezicht in beeld en gaat dieper in op de resultaten, kenmerken en verwachtingen van de renner. Vandaag: Tobias Foss van Team Jumbo-Visma.

Profiel:

Naam: Tobias Foss
Nationaliteit: Noorse
Leeftijd:  23 (25-05-1997)
Specialiteit Etappekoersen
Ploeg:  Team Jumbo-Visma
Vorige ploeg:  Uno-X Norwegian Development Team
Belangrijkste resultaten:

Tour de l'Avenir 2019, derde Luik-Bastenaken-Luik U23 2019, vierde Volta ao Alentejo 2019

Team Jumbo-Visma heeft zich de voorbije seizoenen ontwikkeld tot één van de beste klassementsploegen voor de grote rondes. Het winnen van de Vuelta a Espana afgelopen jaar met Primoz Roglic en de podiumplek van Steven Kruijswijk in de Tour de France waren de voorlopige kersen op de taart. Daarnaast versterkte de ploeg zich met de Girowinnaar van 2017, Tom Dumoulin. Voor de korte termijn zit de ploeg dus gebakken wat betreft klassementsrenners, maar Jumbo-Visma profileert zich graag als een ploeg die ver vooruitkijkt. Wie moet de fakkel van de drie kopmannen in de toekomst overnemen? Eén van de kandidaten daarvoor is de Noor Foss.

Constante Foss valt op in lastige rittenkoersen

Foss was tot afgelopen jaar niet één van de renners bij de beloften, die je gelijk als potentieel klassementstopper in de grote rondes zou bestempelen, maar daar kwam in de maand augustus 2019 verandering in. Maar daarover later meer. Bij de junioren was de Noor niet een veelwinnaar, maar viel hij wel op met constante prestaties in verschillende koersen. Zelden zat hij niet bij de beste tien renners in het eindklassement.

Constantheid, dat komt steeds terug bij het bekijken van Foss zijn prestaties. Bij de beloften was dat niet anders. In de eendagskoersen stond de Noor ook wel zijn mannetje, maar wederom vielen vooral de uitslagen in de lastigere etappekoersen op. In de met bergen bezaaide Giro della Valle d'Aosta werd Foss in 2016 knap elfde. In 2017 bevestigde hij die prestatie met een zevende plaats in de Tour de l’Avenir, waar hij in verschillende bergetappes lang met de latere Tourwinnaar Egan Bernal mee kon. 

Lees verder onder de foto.

Foss: ‘Misschien wel de belangrijkste periode in mijn leven’

De bergachtige rittenkoersen zijn dus het terrein waar Foss uitblinkt. ‘Ik ben een allrounder, met de nadruk op het klimmen. Dat heeft vooral te maken met mijn vermogen. Ik kan een sterke inspanning leveren over een lange periode’, licht Foss zijn sterke punten toe in gesprek met In de Leiderstrui. Daarnaast beschikt hij over soortgelijke kwaliteiten als zijn ploeggenoot Kruijswijk. ‘De etappekoersen liggen mij goed omdat ik elke dag dezelfde inspanning kan leveren. Maakt niet uit of ik moe word.’

Na zijn succesvolle Tour de l’Avenir van 2017 ging het in 2018 een stuk minder. Foss verkeerde in een moeilijke periode. ‘Ik zat mentaal te worstelen met het vinden van de juiste balans in het leven, wat echt belangrijk is. Ik heb toen even een periode genomen om te resetten en na te denken of ik het fietsleven echt wilde. Het voorjaar was heel lastig, misschien wel de belangrijkste periode in mijn leven. Ik vond mezelf echter weer helemaal terug en genoot van de rest van het seizoen.’ Dat hij weer genoot van het fietsen kwam tot uiting in wederom de Tour de l’Avenir. Hoewel hij nog niet helemaal aan het niveau van een jaar eerder kon tippen, was Foss zeer stabiel en besloot hij de ronde als negende.

Foss: ‘Zou in de toekomst graag wat klassiekers rijden’

Met hernieuwd vertrouwen en volle inzet voor het fietsen, zette Foss in de winter van 2018 een grote stap voorwaarts. Hij trok voor meerdere periodes naar Spanje om in betere omstandigheden te trainen en dat betaalde zich in 2019 uit. Hij startte gelijk sterk met een vierde plaats in de Volta ao Alentejo, achter vanzelfsprekend enkele Portugezen en de inmiddels geschorste veelwinnaar in Portugal, Raúl Alarcón. Foss begon vervolgens zelfs te presteren in eendagskoersen, met als hoogtepunt een derde plaats in Luik-Bastenaken-Luik voor beloften.

Toch hoeven we hem voorlopig nog niet in de klassiekers te verwachten. ‘Mijn specialiteit ligt in de etappekoersen. Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker, maar mijn gevoel is dat ik beter presteer in meerdaagse koersen dan in eendagskoersen. De klassiekers zijn wel de wedstrijden met de meeste fans, dus als ik er een paar zou kunnen rijden, dan zou ik daar erg van genieten. Daarentegen ga ik niet naar een wedstrijd om alleen deel te nemen, maar ook voor de overwinning. In de toekomst wil ik graag voor wat klassiekers gaan om mooie resultaten neer te zetten.’

Foss treedt in voetsporen Pogacar en Bernal

Het hoofddoel van Foss zijn laatste jaar bij de beloften was vanzelfsprekend weer de Tour de l’Avenir. Door een tweede plaats in de ploegentijdrit klom de jonge klassementsrenner al snel op naar een top-tien klassering in het tussenklassement. Foss reed in de lastige overgangsetappes richting het bergachtige slot van de ronde zeer constant en was niet uit de top tien weg te denken. In de extreem korte bergetappe van 23 kilometer naar Méribel sloeg Foss zijn eerste slag. Hij doorstond de verzuringstest met een vijfde plek zeer verdienstelijk en nam de leiding in het klassement over van de Belg Mauri Vansevenant.

In de negende etappe naar Tignes sloeg Foss vervolgens zijn definitieve slag. Op de slotklim dunde de groep der favorieten snel uit en bleven er vier man over, waaronder Foss. Vervolgens voelde de Noor zich sterk genoeg om de aanval te kiezen, waarna zijn overgebleven concurrenten één voor één moesten passen. Voor de ritzege kwam hij, ondanks een verkeerde afslag van de overgebleven koploper Valter, net tekort. Met een ruime minuut voorsprong op zijn naaste concurrent, Giovanni Aleotti, ging Foss in de laatste etappe van start. De slotetappe kende met de Glandon en de slotbeklimming naar Le Corbier voldoende mogelijkheden om nog een verandering in het klassement te forceren. Foss en zijn landgenoten toonden zich echter te sterk voor de concurrentie om iets te ondernemen.

Hoewel de stap van top-tien noteringen naar de eindwinst in de Tour de l’Avenir een flinke stap was voor Foss, kwam de overwinning niet helemaal als een verrassing. ‘Voorafgaand had ik het doel om op het podium te eindigen. Na de vorige deelnames wist ik ongeveer welk vermogen je moet leveren om mee te doen voor de overwinning.’ Het winnen van de belangrijkste beloftenkoers was voor Foss het hoogtepunt van een sterk jaar. ‘Ik heb een zeer stabiel seizoen gereden. Daar ben ik heel erg trots op.’

Foss: ‘Het is belangrijk om de stappen geleidelijk te nemen’

Met het winnen van de Tour de l’Avenir trad Foss onder andere in de voetsporen van Tadej Pogacar en Egan Bernal. Zij wonnen respectievelijk in 2018 en 2017 en wisten daarna al snel grote prestaties te behalen. De verwachtingen omtrent Foss zullen bij menigeen dan ook groot zijn. De jonge Noor houdt zich daar echter niet mee bezig en concentreert zich op zijn eigen ontwikkeling, waar hij de tijd voor neemt. ‘Ik ben persoonlijk erg blij dat ik alle vier jaar bij de beloften heb gedaan. Ik heb mezelf in die periode ontdekt en in een mooi tempo doorontwikkeld. Het is belangrijk om de stappen geleidelijk te nemen, want als je er een paar overslaat, moet je er misschien de rekening voor betalen.’

Foss heeft gekozen voor een vervolg van zijn carrière bij  Jumbo-Visma en het contract werd al ruim voor de Tour de l’Avenir beklonken. Dat de Noor voor de Nederlandse ploeg zou kiezen was verre van een verrassing. Hij ging namelijk tot driemaal toe met de ploeg op trainingskamp en wat hij daar zag, beviel hem. ‘Ik zag dat ze de sportieve kant echt prioriteit gaven en dat ze een goede structuur om de renners heen bouwden. Ook leerde ik de groep kennen als één grote familie.’

Lees verder onder de foto.

Het ontwikkelingsplan dat Jumbo-Visma de Noor voorlegde was voor Foss doorslaggevend in zijn keuze voor de ploeg. ‘Bij het tekenen van het contract was het laatste waar ik naar keek het economische aspect. Het enige wat ik wilde weten is hoe ze mij willen ontwikkelen, hun denkwijze en hoe ze hun middelen inzetten.’ Hoewel de jonge Noor ook nadacht over andere ploegen, was de keuze uiteindelijk simpel. ‘Ik weet natuurlijk niet alles. Maar ik kan mij moeilijk een team voorstellen waar ik mij beter kan ontwikkelen. In mijn optiek is het de beste ploeg voor mij.’

Foss ambitieus: ‘Tourpodium zou prachtig zijn’

Bij Team Jumbo-Visma zal Foss zich verder willen ontwikkelen als klassementsrenner. Hij heeft in de ploeg alvast drie ideale voorbeelden, met Dumoulin, Roglic en Kruijswijk. ‘Ik heb heel veel geluk dat ik met renners in de ploeg zit die de stap naar de top hebben gemaakt en van oorsprong niet echt super klassementsrenners waren. Ik probeer als een spons zoveel informatie als mogelijk te absorberen. Tot nu toe gaat dat heel goed.’

In de toekomst hoopt Foss om als kopman naar een grote ronde te gaan, het liefste uiteraard in de Tour de France. De vraag met welke ambitie, volgt dan al snel: ‘Als ik naar de Tour de France kan als kopman en optimaal presteer, dan zou ik erg blij zijn. Het podium zou uiteraard prachtig zijn, al is winnen het ultieme doel.’ Foss is echter realistisch en weet dat het winnen van de Tour de France voor weinigen is weggelegd en wil zich daar dan ook niet op blind staren. ‘Als ik van het wielrennen kan leven, veel plezier heb en naar een grote ronde ga als kopman, dan is mijn carrière succesvol.’

Foss: ‘Moet vier kilo kwijtspelen’

Foss baseert zijn ambitie als klassementsrenner met name op zijn grote vermogen. Het draait tegenwoordig in de grote rondes vooral om watts per kilogram. Waar het met de watts bij Foss wel goed, is het aantal kilo’s nog een langetermijnproject. ‘Ik heb veel vertrouwen in mijn vermogen. Als ik ook mijn gewicht kan verbeteren, dan zal ik dicht bij het niveau komen om in de grote rondes te presteren.’ De vraag is natuurlijk ook hoeveel gewicht Foss dan zal moeten verliezen. ‘Ongeveer vier kilo. We gaan dat stap voor stap doen. In het verleden ben ik nooit bewust bezig geweest met het verliezen van gewicht, dus ik denk dat de mogelijkheden er wel zijn om wat gewicht kwijt te spelen.’

Team Jumbo-Visma is de laatste jaren druk bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuwe aanpak omtrent voeding en dat resulteerde onder andere in de Foodcoach app. De app maakt op basis van onder meer de trainingen en wedstrijden van de renners een voedingsschema, zodat de renners niet te weinig voedsel binnen krijgen, maar ook zeker niet te veel. De nadruk op voeding van de ploeg kan Foss helpen bij zijn ontwikkeling tot klassementsrenner. ‘De ploeg concentreert zich op de juiste gebieden. Ze kijken naar wat belangrijk is om tot prestaties te komen. Voeding is daar één onderdeel van en daar maken ze werk van. De ploeg heeft een goed systeem ontwikkeld. Het is voor ons als renners makkelijker dan ooit geworden om op een verantwoorde en gezonde manier gewicht te verliezen.’

Foss: ‘Noorwegen laten zien dat we kunnen klimmen’

Mocht Foss in zijn missie slagen om als klassementsrenner naar een grote ronde te gaan, dan komt mogelijke Noorse wielerhistorie ook om de hoek. In de geschiedenis van de drie grote rondes heeft een Noor nog nooit het podium behaald. De ambities van Foss reiken ver, en de druk vanuit eigen land zal op een gegeven moment ook toenemen. Foss ziet het daarentegen vooral als een uitdaging. ‘Ik put daar positieve motivatie uit. Het staat niet vast dat het me zal lukken, maar als het me zou lukken, dan zou dat heel speciaal zijn. Daarnaast zou het heel mooi zijn om aan wielerland Noorwegen te laten zien dat het mogelijk is en dat we echt kunnen klimmen’, grapt de talentvolle Noor. ‘Er zit alvast veel motivatie achter.’

Foss staat voor debuut in grote ronde

Foss kon zich dit jaar door een sleutelbeenbreuk en het coronavirus helaas nog niet tonen en het blijft afwachten of het seizoen daadwerkelijk hervat zal worden. Hoewel het programma van Foss nog nader uitgewerkt moet worden, wist de Noor wel alvast te melden dat de kans op een grote ronde erg groot is. ‘Door de compacte wielerkalender krijg ik meer kansen. Ik ga goed trainen en dan gaan we het zien. Het zou heel mooi zijn als ik er één mag rijden. Voor mijn ontwikkeling zou het ook goed zijn.’

Lees verder onder de foto.

De meeste reële optie voor Foss om een grote ronde te rijden, lijkt de Vuelta a Espana. Immers, de Tour de France selectie blijft zoals die was en Dylan Groenewegen en Mike Teunissen vallen vanwege de overlappende Giro d’Italia en Parijs-Roubaix weg uit de oorspronkelijke selectie. Voor Foss zou het een prachtige afsluiting van zijn eerste profjaar zijn. Verwacht van hem geen Pogacar-scenario. Het zal vooral werken voor de kopman zijn en misschien een kans krijgen in een ontsnapping. Hij laat misschien wat langer op zich wachten dan een Bernal, Evenepoel of Pogacar, maar er zijn meerdere wegen naar wielerglorie. Zijn ploeggenoten Dumoulin, Kruijswijk en Roglic zijn alvast succesvolle voorbeelden van een geleidelijke ontwikkeling naar klassementstopper. (Foto's: Bram Berkien - Jumbo-Visma/Sirotti)

Voor meer IDL Neo, klik hier.

Wilbert van der Velde


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws