Gespot op Strava: Hoe zwaar was 'één van de zwaarste dagen' uit Pogacars carrière? IDL-producties
IDL-producties

Gespot op Strava: Hoe zwaar was 'één van de zwaarste dagen' uit Pogacars carrière?

Gespot op Strava: Hoe zwaar was 'één van de zwaarste dagen' uit Pogacars carrière?

Renners zijn niet altijd even open over hun prestaties, vermogens en gegevens, maar Strava biedt bij veel mannen en vrouwen toch uitkomst. Wie reed er records aan puin tijdens trainingen en hoe presteerden de renners in wedstrijden? In de Leiderstrui kijkt in 'Gespot op Strava' naar de cijfers achter de prestatie. Deze week: De schitterende zesde en laatste etappe in de Ronde van het Baskenland.

We worden dit jaar verwend in de rittenkoersen van een week. Wat begon in de UAE Tour met een duel tussen Pogacar en Adam Yates, kreeg vervolg in de Tirreno-Adriatico met een slopende week en Pogacar als winnaar. In Parijs-Nice hadden we de macht van Primoz Roglic, plots verbroken door twee crashes, en in de Ronde van Catalonië was het aanvallen geblazen tussen de grote mannen, minus Rogla en Poga. In de Ronde van het Baskenland mochten we ons vorige week voor het eerst dit jaar verheugen op de battle tussen Pogacar en Roglic en die stelde geen moment teleur.

Alles kwam samen op de slotdag, de zesde etappe. Het was een rit van slechts 111 kilometer en maar liefst zeven beklimmingen. Roglic moest in de aanval, op plek twee in het klassement, en hij deed dat. Pogacar werd in het defensief gedrukt door zijn landgenoot. Jumbo-Visma won de strijd, met Roglic en Jonas Vingegaard op één en twee in het eindklassement. Pogacar moest de halve dag knechten voor Brandon McNulty en toen die loste, beukte hij tot de meet op kop van de achtervolgende groep. 'Fysiek en mentaal één van de zwaarste dagen uit mijn carrière', zei hij er na afloop over. Maar hoe zwaar was het nu precies? Dat gaan we checken!

KOM's gaan er allemaal aan, Valverde noteert 5,49 watt per kilo gemiddeld

David Gaudu won de etappe, Roglic gunde hem als eindwinnaar van de ronde de zege. Pogacar kwam op 35 seconden binnen, in een groepje met Alejandro Valverde, Adam Yates en Vingegaard. Omdat Roglic en Gaudu hun gegevens niet op Strava hebben gezet, mochten de mannen uit de achtervolgende groep met de eer strijken als het gaat om de records die werden gereden. En dat waren er duizelingwekkend veel. Pogacar noteerde afgelopen zaterdag zes KOM's, Valverde heeft na die zesde etappe vijf recordtijden achter zijn naam staan. We zouden haast medelijden hebben met de Baskische wegen die werden aangedaan; ze werden van start tot finish vermorzeld door het aanvalsgeweld.

Want vanuit de start ging het hard, getuige de KOM van Pogacar op de eerste klim van de dag. Het muurtje naar Arribinieta (volgens Strava 2,52 kilometer aan 7 procent) werd door de Sloveen in 6.42 minuten omhoog geknald. De hele top tien in dit segment is afkomstig uit de etappe van afgelopen weekend. Dat geldt ook voor de tweede klim, waar Pogacar nu tweede staat in de KOM-lijst, achter Gino Mäder. Die was op dat moment vol in de aanval was. De vederlichte Zwitser van Bahrain Victorious (1.81 maar slechts 61 kilo) trapte volgens Strava 404 watt gemiddeld weg op het klimmetje van 2,55 kilometer aan 6,4 procent. Pogacar was in het peloton dertien tellen later boven.

De derde, vierde, vijfde, zesde en zevende klim van de dag kenden hetzelfde karakter; de KOM-lijsten worden gedomineerd door de renners die er zaterdag overheen knalden. Hoe hard het precies ging, kunnen we mooi bekijken aan de file van Valverde. De Spanjaard deelde zijn vermogens en die waren indrukwekkend. 35,4 kilometer per uur over 111 kilometer en een maximale snelheid van maar liefst 101,2 kilometer per uur! Valverde trapte over de hele rit een gemiddeld gewogen vermogen weg van 335 watt. Dat is gigantisch hoog voor een renner die 61 kilo schoon aan de haak weegt. Ter vergelijking: de laatste tien kilometer in de Strade Bianche werden door Mathieu van der Poel afgeraffeld aan 379 watt gemiddeld. Met zijn 75 kilo was dat 5,03 watt per kilogram in de laatste vijftien minuten. Valverde noteerde met 335 watt en 61 kilo 5,49 watt per kilogram, over een race van drie uur en tien minuten!

Gespot op Strava: Hoe zwaar was 'één van de zwaarste dagen' uit Pogacars carrière?

De indrukwekkende cijfers van Valverde: 5,49 watt per kilogram omgerekend...

Roglic lost Pogacar in de afdaling en loopt uit in de vallei

De vierde gecategoriseerde klim van de dag was het startschot voor de favorieten om voor het eerst wat te doen. Valverde zagen we een aanval doen. De Spanjaard trapte op zijn piek 825 watt weg op deze klim. Het was echter de afdaling die zorgde voor de schifting. Astana ging als een malle tekeer en Valverde en Roglic slopen mee. Pogacar, McNulty en UAE Team Emirates misten de slag. Hoe zo'n verschil eruit ziet? Valverde reed in de afdaling de KOM uit de boeken; 69,2 kilometer per uur gemiddeld over 6,24 kilometer. Hij tikte op zijn piek de 90 per uur aan. Pogacar ging maximaal 91,8 kilometer per uur, maar noteerde gemiddeld 67,7 in de afdaling. Eenmaal in het dal was het verschil tussen Roglic-Valverde en Pogacar-McNulty zeven seconden. Het bleek de beslissing.

In het segment 'PVITT1' zien we het dal tussen klim vier en vijf van de dag. En uiteraard werd de gaskraan hier volledig opengedraaid door beide groepen. Roglic en Valverde vlogen bijna negen kilometer aan dik 55 kilometer per uur. De groep-Pogacar verloor hier definitief de aansluiting, terwijl het ook daar aan dik 53 per uur ging in de groep. Hoe dat er in tijd uitziet? Valverde heeft ook op dit segment de KOM nu in handen, met een tijd van 9.43 minuten. Pogacar noteerde op dit stuk een tijd van 10.05 minuten. Dat is 22 seconden langzamer, plus al de 7 seconden in de afdaling. Roglic had zijn halve minuut hier dus al te pakken, nog zonder er echt voor te hoeven klimmen.

Waar Pogacar zich op kop moest zetten voor McNulty, daar draaiden Astana en Movistar vooraan volle bak rond. De benen van Roglic en Pogacar waren bergop dus wel degelijk gelijkwaardig. Roglic begon met een half minuutje aan de vijfde klim van de dag en zou die verdedigen tot aan de meet. Pogacar haalde op die vijfde klim - de Krabelin van 5 kilometer aan 9,5 procent - een hoog niveau. Hij reed de oude KOM van Thibaut Pinot uit 2016 indrukwekkend uit de boeken. De Fransman reed in de Ronde van het Baskenland van 2016 in 15.47 minuten omhoog op deze steile puist. Pogacar was zaterdag maar liefst 21 seconden sneller! Valverde viel hier in één klap terug van groep-Roglic naar groep-Pogacar, door 37 seconden langzamer te klimmen. Valverde reed hier echter wel degelijk aan 382 watt omhoog; omgerekend 6,26 watt per kilogram. Pogacar ging dus - net als Roglic en Gaudu - ontstellend hard.

Gespot op Strava: Hoe zwaar was 'één van de zwaarste dagen' uit Pogacars carrière?

De indrukwekkende KOM van Pogacar op de steile Krabelin. Roglic en Gaudu klommen ongeveer even hard.

Pogacar achtervolgt, maar Roglic verdedigt

Na de Krabelin was de koers duidelijk: Roglic en Gaudu versus Pogacar, met een groepje andere favorieten in zijn wiel. Adam Yates nam nog twee keer over, maar daar bleef het wel bij. De laatste 32,3 kilometer, vanuit het dal na de Krabelin, ging bij de groep-Pogacar aan 34,5 kilometer per uur. Het vermogen van de Sloveen wordt door Strava geschat op 408 watt gemiddeld. Dat zou weleens kunnen kloppen, met Valverde die in het wiel 311 watt gemiddeld haalde. Het piekvermogen van de Spanjaard tikte in de sprint nog de 1.000 watt aan. Hij werd er derde mee.

Valverde, die een slecht moment kende op de Krabelin, reed op de slotklim naar Arrate ook nog doodleuk de oude KOM uit de boeken. Hij was in 15.49 minuten boven, Pogacar deed er een seconde langer over. We kunnen op basis van deze cijfers dus stellen dat de jonge Tourwinnaar er alles aan gedaan heeft. Fysiek en mentaal één van de zwaarste dagen uit zijn carrière? Ja, dat kan maar zo. We kunnen met de 5,49 watt per kilogram van Valverde concluderen dat het verschroeiend hard ging. Er waren er echter twee beter, of misschien gewoon wat slimmer. Wat als Pogacar niet voor McNulty had gereden? Wat als hij met Roglic was mee gegaan in die afdaling? We kunnen niet wachten op de volgende Sloveende battle!

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws