Gespot op Strava: Van der Poel bevestigt nieuwe standaard met epische Strade-cijfers IDL-producties
IDL-producties

Gespot op Strava: Van der Poel bevestigt nieuwe standaard met epische Strade-cijfers

Gespot op Strava: Van der Poel bevestigt nieuwe standaard met epische Strade-cijfers

Renners zijn niet altijd even open over hun prestaties, wattages en gegevens, maar Strava biedt bij veel mannen en vrouwen toch uitkomst. Wie reed er records aan puin tijdens trainingen en hoe presteerden de renners in wedstrijden? In de Leiderstrui kijkt in 'Gespot op Strava' naar de cijfers achter de prestatie. Deze week: de gepubliceerde Strava-rit van Van der Poel in Strade Bianche.

Van der Poel is niet zo scheutig met Strava, maar als hij een keer iets openbaar maakt, gooit hij ook meteen alles open. Zo konden we al eens genieten van zijn cijfers uit de Amstel Gold Race in 2019 en Van der Poel verblijdt zijn volgers zo heel af en toe met een waanzinnige trainingsrit of iets in die hoek. Met Strade Bianche 2021 laat hij de wielervolgers weer versteld staan. De beelden waren al indrukwekkend, de foto's na afloop waren schitterend, maar de daadwerkelijke cijfers van de dag zijn werkelijk absurd.

Dit zijn de algemene cijfers van Strade Bianche 2021 van Van der Poel

Gespot op Strava: Van der Poel bevestigt nieuwe standaard met epische Strade-cijfers

Laten we beginnen met de algemene zaken van de dag. Van der Poel noteerde 186,42 kilometer, met 3.342 hoogtemeters. Hij raffelde de race af in 4 uur, 45 minuten en 19 seconden. Dat staat gelijk aan een gemiddelde van 39,2 kilometer per uur. Zijn maximale snelheid was 95,4 kilometer per uur, ongetwijfeld op een stukje afdaling. Even vergelijken: Van Aert won Strade Bianche vorig jaar in dik 5 uur aan 37 kilometer per uur. Er moet wel bij gezegd worden dat de editie in 2020 in augustus werd gereden op een snikhete dag. Van der Poel reed zaterdag rond in een door Strave gemiddeld gemeten temperatuur van 15 graden.

Terug naar de algemene gegevens van afgelopen zaterdag: Van der Poel noteerde een gemiddelde hartslag van 148 slagen per minuut. Voor iemand (lees: de schrijver van dit stuk) die hartslag 160 al aantikt bij het opstappen van de fiets is 148 ongelofelijk laag voor zo'n zware race. Voor Van der Poel is het echter vrij normaal. De Amstel Gold Race in 2019 won hij aan een gemiddelde van 140 hartslagen per minuut. Wat meer opvalt, is dat zijn maximale hartslag in de Amstel destijds op 197 uit kwam. In Strade Bianche was de maximale hartslag van Van der Poel 'slechts' 189. De Nederlands kampioen moest dus wel in het rood (189 slagen is ongetwijfeld hoger dan zijn omslagpunt - de maximale hartslag waarbij je nog niet verzuurt), maar hij reed zichzelf dus kennelijk geen moment echt over de rooie.

Waarom dat opvallend is? Nou, Van der Poel noteerde in Strava een gemiddeld vermogen van 318 watt en een maximum van 1.362 watt. Genormaliseerd, dus omgerekend naar daadwerkelijk vermogen, berekende zijn ploeg Alpecin-Fenix dat Van der Poel gemiddeld 389 watt weg trapte over de hele race. In Strava is deze 'normalized power' op 371 watt gezet. 389 watt, dat is met het geschatte gewicht van Van der Poel (volgens Procyclingstats 75 kilogram) 5,2 watt per kilogram aan 4 uur en 45 minuten... Dat is echt bizar zwaar. Wie als wielertoerist weleens op Zwift rijdt, is blij als hij/zij boven de 2 watt per kilogram gemiddeld uitkomt over een trainingsritje. Met de prestatie van Van der Poel geven we ook meteen de credits aan Julian Alaphilippe en Egan Bernal, die tot aan de slotklim mee konden met de Nederlander.

Van der Poel rijdt KOM's van Van Aert en Vakoc aan diggelen

Dan iets meer de diepte in, want als Van der Poel al 389 watt gemiddeld weg trapte over de hele dag, hoe hard ging het dan op de beslissende punten in de race? Dat kunnen we heel mooi meten en vergelijken met de vorige edities. KOM's - recordtijden op bepaalde segmenten van het parcours - zijn er om verbroken te worden, maar vooral in 2016 ging het heel hard. Van der Poel en consorten gingen echter nóg harder. Alpecin-Fenix gaf dus al een klein inkijkje in de finale-knal van Van der Poel, Strava is nog een stukje uitgebreider.

Allereerst het segment 'Strade Bianche final 25km', de naam zegt het al wel. Het record was al vijf jaar in handen van Petr Vakoc, die de laatste 25 kilometer van Strade Bianche in 2016 aflegde in 41 minuten en 41 seconden. Van der Poel dook er zaterdag dik twee minuten onder. De winnaar legde de laatste 25 kilometer af in 39 minuten en 20 seconden. Dat het ongelofelijk hard ging in deze editie, blijkt wel uit het feit dat Michael Gogl nu de tweede plaats in deze KOM-lijst inneemt. De Oostenrijker was in staat om de elite-groep in de finale te volgen, al kon hij niet aanhaken bij Van der Poel, Alaphilippe en Bernal in de absolute slotfase. Hij werd zesde.

Om de boel ietwat te relativeren, nemen we ook het segment 'Ulitimi 10km GF strade Bianche' even mee. Het gaat hier logischerwijs om de laatste tien kilometer van Strade Bianche en hier zijn de verschillen al wat kleiner. Van der Poel pakte de KOM door de laatste tien kilometer in 15 minuten en 22 seconden af te leggen. Nummer twee in die lijst blijft Van Aert, die in 2020 10 seconden langer deed over dit segment. Het geeft aan dat Van Aert vorig seizoen ook ongelofelijk hard reed in de finale, maar dat de sterke kopgroep en Van der Poel de finale in 2021 simpelweg eerder openden. Na Van Aert uit 2020 zijn de toptijden bij deze KOM namelijk louter uit de editie van 2021.

Gespot op Strava: Van der Poel bevestigt nieuwe standaard met epische Strade-cijfers

Van der Poel ging hard in de absolute slotfase, maar Van Aert staat er uit 2020 nog netjes achter.

Van der Poel knalt bergop uit elkaar met waanzinnige cijfers

Twee andere belangrijke KOM's van Van der Poel werden ook al belicht door Alpecin-Fenix. Allereerst de laatste gravelsector uit Strade Bianche, Le Tolfe genaamd. Van der Poel zorgde er voor de schifting, door aan te vallen en uiteindelijk Alaphilippe en Bernal in zijn wiel mee te nemen. Tijdens de aanval trapte Van der Poel 60 seconden lang gemiddeld 738 watt weg volgens zijn ploeg. Dat is 9,84 watt per kilogram voor een minuut... Het is dus niet zo gek dat zelfs mannen als Tadej Pogacar en Van Aert hier in de problemen kwamen. En het toont dus andermaal aan hoe sterk Alaphilippe en Bernal ook waren. Dat zouden we haast vergeten door de macht van Van der Poel.

In Strava is met het segment 'tolfe completo' de volledige sector van Le Tolfe meegenomen. Deze strook, 3,52 kilometer aan 0,6 procent gemiddeld, toont de macht van Van der Poel. De oude toptijd van Greg Van Avermaet uit 2016 ging eraan. De Belg reed de klim destijds in 5 minuten en 28 seconden omhoog, Van der Poel deed het afgelopen zaterdag in 5 minuten en 15 seconden. Dat is 13 tellen sneller, ongelofelijk veel over een afstand van slechts 3,52 kilometer... Van Aert zorgde hier in 2020 ook voor de schifting en zijn tijd staat na zaterdag nog nét in de top tien van de KOM-lijst. Met 5 minuten en 41 seconden is de Belg van Jumbo-Visma inmiddels zevende.

De andere oerknal van Van der Poel kwam richting Piazza del Campo, het laatste klimmetje in Siena waar hij Alaphilippe en Bernal definitief loste. Alpecin-Fenix stelt dat Van der Poel op het moment van de aanval 20 seconden aan gemiddeld 1.004 watt trapte. 1.004! Gemiddeld! Hier bereikte hij niet eens zijn maximale hartslag, die kwam 'slechts' tot 186 slagen per minuut. In het Strava-segment 'Via Santa Caterina - Piazza Del Campo' worden ook de laatste bochten richting de finish meegenomen. Van der Poel is nu KOM-leider met een tijd van 1.22 minuten over de laatste 630 meter van de race. En dan te bedenken dat hij in de laatste bocht al uitbolde. Het kan verklaren waarom Clément Venturini op twee staat in de lijst, met 1.23 minuten. Hij streed in een groepje met onder meer Bauke Mollema nog om een ereplaats.

Van der Poels knalaankomsten: Amstel Gold Race of Strade Bianche?

Gespot op Strava: Van der Poel bevestigt nieuwe standaard met epische Strade-cijfers

738 watt op Le Tolfe en 1.004 watt gemiddeld richting Piazza del Campo, het zijn cijfers en gemiddeldes die simpelweg aantonen dat de jonge generatie een nieuw niveau aan de dag legt. We analyseerden al eens de cijfers van Pogacar uit de Tour de France van 2020 en die waren al net zo indrukwekkend. Van der Poel, Pogacar, Van Aert, Bernal, Alaphilippe; het was precies ook de kopgroep in Strade Bianche. Die kopgroep in die koers, het was het ultieme bewijs van een wisseling van de wacht. Een nieuw hoofdstuk in de wielersport, met een nieuw niveau, waar we op termijn ook weer gewend aan zullen raken.

Nu nog niet, want Rome is per slot van rekening ook niet in één dag gebouwd. Nu vergapen we ons graag aan deze nieuwe standaard. En als bewijs dat de Strade-prestaties niet op zichzelf staan, leggen we nog even de aankomsten in Amstel Gold Race 2019 en Strade Bianche 2021 naast elkaar. We gaven op basis van hartslag al aan dat Van der Poel in de Amstel (ogenschijnlijk) een stuk dieper moest gaan. In de laatste 690 meter naar de finish wapperde hij destijds 866 watt gemiddeld uit zijn benen, over 41 seconden. Zijn piekvermogen was 1.400 watt; massasprint-waardig. De laatste 630 meter van Strade Bianche ging dus aan 540 watt gemiddeld, over 1.22 minuten. Zijn piekvermogen hier was volgens Strava 1.352 watt...

Laten we dus tot slot benadrukken dat Van der Poel in Strade Bianche een nieuwe standaard bevestigde, maar dat hij het al eens (of zelfs meerdere keren) eerder flikte met deze cijfers. De concurrenten van Van der Poel, Van Aert en al die andere youngsters weten dat een piekvermogen met drie nullen de nieuwe standaard is in zware finales. Good luck with that!

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws