Zoals elk jaar gaan er ook in 2020 nieuwe talenten, jong of als laatbloeier, de overstap naar de top van het wielrennen wagen. Sommigen zullen slagen en eeuwige wielerglorie vergaren, anderen zullen misschien ambities bij moeten stellen en zich in een dienende rol moeten plaatsen en een paar zijn na een jaar al weer weg. In de Leiderstrui brengt om de twee weken een nieuw gezicht in beeld en gaat dieper in op de resultaten, kenmerken en verwachtingen van de renner. Vandaag: Quinn Simmons – Trek-Segafredo.
Mathieu van der Poel hoopt zich dit voorjaar tot koning van de kasseiklassiekers te kunnen tronen, maar in de tussentijd staat de volgende kroonprins met Simmons alweer klaar. Nadat vorig jaar Remco Evenepoel doodleuk besloot om de beloftenperiode over te slaan, gaat Simmons de jonge Vlaming achterna. Alleen is de Amerikaan met achttien jaar nóg een jaartje jonger.
Net als Van der Poel heeft Simmons zijn oorsprong in een andere discipline dan het wegwielrennen. Hij begon namelijk in het mountainbiken en gebruikte de racefiets in eerste instantie alleen als alternatieve trainingsvorm. Waar Van der Poel zijn lol niet op kan met de mountainbike en regelmatig aangeeft dat hij de weg wat eentonig en saai vindt, is dat bij Simmons precies andersom. ‘Eerlijk gezegd vind ik wegwielrennen veel leuker dan jezelf een uur lang uit elkaar te trekken op de mountainbike’, citeert Cyclingnews de jonge Amerikaan.
Oppermachtig Amerika en magistrale solo Simmons
Met de racefiets als nieuwe liefde trok hij twee jaar geleden het juniorencircuit in en daar bleek al snel dat zijn keuze voor de weg een goede was. Het eerste jaar begon nog wat voorzichtig met een derde en zevende plaats in Gent-Wevelgem en Parijs-Roubaix. In het tweede jaar was hij echter volledig los. Van zijn negentien officiële koersdagen won hij er maar liefst elf! Onder andere Gent-Wevelgem en de erkende junioren rittenkoersen als de Grand Prix Rüebliland en Keizer der Juniores schreef hij op zijn palmares.
De mooiste van die elf zeges was vanzelfsprekend het WK voor junioren in Yorkshire. Zijn Amerikaanse ploeggenoten plaveiden voor hem de weg door het peloton in waaiers aan gruzelementen te rijden, waarna er een kleine kopgroep ontstond. Vervolgens plaatste Simmons op dertig kilometer van de streep zijn ultieme aanval en liet zijn beer van een ploeggenoot Magnus Sheffield het gat vallen. Met een magistrale solo voltooide het Amerikaanse wonderkind het harde werk van zijn landgenoten.
Lees verder onder de foto!
WorldTour-ploegen staan in de rij voor Simmons
Met al deze resultaten mag het niet vreemd zijn dat de WorldTour-ploegen zich in rijen aanmelden om de Amerikaan te contracteren. Zo toonden Deceuninck-Quick-Step en BORA-hansgrohe interesse in de renner en ook Team Sunweb wilde de Amerikaan verleiden. ‘We hebben hem lang gevolgd en met hem gewerkt. We wilden hem graag in onze opleidingsploeg, maar hij maakte een andere keuze’, vertelt teammanager Iwan Spekenbrink aan Cyclingnews. Het tekent het karakter van Simmons, die gelijk de overstap naar de WorldTour wilde zetten. Uiteindelijk zou Trek-Segafredo de gelukkige nieuwe werkgever van het grote Amerikaanse talent worden.
Simmons erkent in een interview met Velonews dat er risico’s kleven aan een snelle overstap naar de WorldTour, maar hij acht het nodig om later in de voorjaarsklassiekers te schitteren. ‘Ik wil later meestrijden in de klassiekers en om daar goed te rijden moet je die wedstrijden leren rijden. Bovendien krijg ik de kans om van hele sterke en ervaren renners (Jasper Stuyven en Mads Pedersen, red.) te leren. Het levert me al met al veel meer op dan het rijden van Roubaix en Vlaanderen bij de beloften.’
Simmons krijgt spoedcursus op profniveau
Het voorlopige programma van Simmons kan alles behalve als rustig inkomen worden bestempeld, zeker gezien zijn leeftijd van achttien jaar. Met drie dagen in de Mallorca Challenge, de Étoile de Bessèges en de Tour de la Provence heeft hij er op dit moment al twaalf koersdagen op zitten. De aanpassing naar de profs lijkt hem vooralsnog goed af te gaan. In Mallorca was hij onderdeel van de sprintrein die Matteo Moschetti naar twee ritzeges leidde, In Bessèges reed hij geen etappe buiten de beste zestig en in de Provence wist hij na een zwaar geaccidenteerde etappe nog naar de tiende plaats te sprinten.
Lees verder onder de foto!
‘Het wedstrijdverloop is heel anders dan bij de junioren. De eerste twee uren gaan heel gecontroleerd, waarna het einde heel snel gaat. Ik ben het spelletje weer opnieuw aan het leren, maar het gaat alvast elke dag beter’, vertelt Simmons over zijn eerste profervaringen. Zaterdag zal hij zijn seizoen vervolgen in de Omloop Het Nieuwsblad, waar hij de geblesseerde Koen de Kort vervangt. Een aangename verrassing voor de Amerikaan, want de kasseienklassiekers zijn het terrein waar hij zich de komende jaren écht zal willen tonen. En gaat hij dan ook zijn geliefde Parijs-Roubaix rijden? Daar heeft ploegleider Steven de Jongh nog zijn twijfels over.
‘Het staat nog niet vast in hoeveel klassiekers we Simmons zullen laten starten. We hebben zoveel goede renners voor de klassiekers in de ploeg. Iedereen zal zijn plek moeten verdienen. Hij heeft overduidelijk een enorm potentieel voor de voorjaarskoersen, maar dat betekent niet dat hij overal zal starten’, is de Nederlandse ploegleider duidelijk tegen Velonews. (Foto's: Sirotti)
Door: Wilbert van der Velde
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties