Interview | Rob Fleu (Dynamic): 'Jumbo-Visma boekt met onze wax tot 11 watt winst'

Interview | Rob Fleu (Dynamic): 'Jumbo-Visma boekt met onze wax tot 11 watt winst'

Jumbo-Visma heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en mag zich anno 2021 scharen tot één van de beste wielerploegen van de wereld. Ze beschikken over de beste renners en doen er alles aan om hen zo optimaal mogelijk te preparen voor de belangrijkste wedstrijden. In de Leiderstrui geeft u een kleine inkijk tot op welk detailniveau ze bij de Nederlandse WorldTour-ploeg bezig zijn om tot prestatieverbetering te komen.

Het is bekend dat het in de topsport om details draait en daar doen ze bij Jumbo-Visma dan ook alles aan. Sinds Jumbo zich in 2015 aan de ploeg heeft verbonden, zijn er meer mogelijkheden gekomen om op allerlei takken binnen de ploeg het niveau te professionaliseren. Eén van die takken is het professionaliseren van de fiets. Wat doet Jumbo-Visma eraan om haar fiets zo optimaal mogelijk te preparen voor de wedstijden?

In die zoektocht kwam In de Leiderstrui tot een gesprek met Dynamic Bike Care, dat technical partner is van Jumbo-Visma en samen met de performance staff van het team ervoor zorgt dat de fietsen optimaal voorbereid worden op de races. Met deze producten wordt de fiets onder andere schoongemaakt, ingevet en beschermd. Daarnaast worden ook speciale smeermiddelen voor kettingen gebruikt, om die beter te beschermen en effectiever te laten rijden. In samenwerking met Jumbo-Visma heeft Dynamic Bike Care daarin de Speed Potion Wax ontwikkeld, die precies doet wat een WorldTour-ploeg onder grote druk nodig heeft voor optimale smeerverhoudingen in de kettingschakels. Over de ontwikkeling van dat product kwamen te spreken met Rob Fleu, die in 2020 aan het roer kwam bij Dynamic Bike Care en de samenwerking met Jumbo-Visma intensiveerde.

Hoi Rob! Wat doen jullie bij Dynamic Bike Care?

‘Onze missie is om gave producten te maken, die bijdragen aan de prestaties van atleten en de avonturen van alle fietsers. Onze bike care producten worden ontwikkeld voor atleten, avontuurlijke- en sportieve fietsers en zorgen ervoor dat de fiets in optimale conditie is. Dat avontuur kan voor eenieder verschillend zijn. Op het moment dat alles soepel verloopt, je ketting goed onderhouden is, je fiets mooi schoon is en je schijfremmen goed functioneren, dan zijn wij bij Dynamic Bike Care pas tevreden. Ons doel is om in 2023 marktleider in de Benelux te zijn. Op dit moment zijn we in zeven maanden gegroeid naar een marktaandeel van boven de 20% en zijn er ruim 100 Dynamic dealers actief in de Benelux.’

Hoe is Dynamic Bike Care ontstaan?

‘Dynamic Bike Care bestaat al meer dan dertig jaar en is na overnames door Tacx en Garmin sinds 2020 zelfstandig. In 2019 is Tacx overgenomen door Garmin, toen Garmin besloot de distributie van Tacx trainers via Garmin Germany te laten verlopen was er geen plaats meer voor de Duitse tak van Tacx waaronder het merk Dynamic viel. Garmin wilde voorkomen dat innovaties uit het Dynamic merk bij concurrenten terecht kwamen en overwoog het merk van de markt te halen. Uiteindelijk lukte het om ze ervan te overtuigen om het merk aan mij te verkopen. Bij Tacx heb ik lang op een succesvolle manier samengewerkt met Rob Verstappen en hij is als Sales & Business Development Manager in juni 2020 Dynamic komen versterken en ondertussen is het team hard doorgegroeid. Inmiddels zijn we met 6 mensen dagelijks aan het werk om deze spin-off van Garmin op te schalen.’

Op welke manier zijn jullie in contact gekomen met Jumbo-Visma?

‘Tijdens mijn carrière bij Tacx was ik als Sales en Marketing manager verantwoordelijk voor de onderhandeling van sponsorcontracten met profteams. Op die manier is ook Dynamic onderdeel geworden van de sponsordeal met Jumbo-Visma, omdat het merk onder de paraplu van Tacx ontwikkeld werd. Op dat moment was bike care nog geen focuspunt voor het team en de samenwerking bestond uit niet veel meer dan het leveren van reinigingsproducten en smeermiddelen. Bij de overname van het Dynamic merk gaf de performance staff van Jumbo-Visma aan dat ze door wilden met het merk mits wij de allersnelste kettingwax op de markt konden ontwikkelen die ook onder druk en bij wattages van boven de 500 watt zou blijven presteren. Een dergelijk product bestond op dat moment nog niet en hiervoor moest aanzienlijk geïnvesteerd worden in R&D. De focus op deze ontwikkeling was bij het team echter op dat moment zo hoog dat ze van bike care partner zouden wisselen als het ons niet zou lukken om een dergelijk product te creëren. Je kunt je voorstellen dat dit de boel hier op zijn grondvesten deed schudden, de samenwerking met het team was voor Dynamic met alle groei-ambities in de Benelux van groot belang. We zijn hier ingestapt met een ‘whatever it takes’ mentaliteit en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.’

Hoe ziet jullie samenwerking met Jumbo-Visma eruit?

‘Wij zijn na dat gesprek als een raket van start gegaan. Samen met de performance afdeling van Jumbo-Visma, die wordt geleid door Mathieu Heijboer, zijn we op zoek gegaan naar wat precies de vereisten waren om tot topprestaties te komen. Waar moet het smeermiddel aan voldoen? Hoe moeten we dat testen en aantonen en wat kan het team bijdragen in die ontwikkeling? Dan maak je een lijst van focuspunten. Het moet snel zijn, het moet makkelijk aan te brengen zijn en lang op de ketting blijven zitten. Het moet de ketting goed beschermen ,schoonhouden en in alle omstandigheden te gebruiken zijn. Plus, hij moet het allerbeste scoren in tests waarbij je wrijvingscoëfficiënten vergelijkt. Dus het moet de snelste ketting zijn, met de laagste weerstand.’

Interview | Rob Fleu (Dynamic): 'Jumbo-Visma boekt met onze wax tot 11 watt winst'

Waarom passen jullie goed bij elkaar?

‘Jumbo-Visma is natuurlijk best wel een ploeg die graag samenwerkt met Nederlandse bedrijven en die ook echt sturen op innovatie en niemand wil zo ver gaan als wij in die ontwikkeling als Dynamic. Wij gingen tot het gaatje en deden er alles aan wat nodig zou zijn om het product te ontwikkelen volgens de samen opgestelde specificaties. Wij zijn als gekken aan de slag gegaan en hebben denk ik 35 verschillende sample-rondes gedaan. Jumbo-Visma is één van de ploegen die wil dat als je langere tijd boven de 500 watt produceert, de ketting toch optimaal blijft presteren. Dat kan vrijwel geen enkel waxproduct en ook geen enkele olie die op dit moment op de markt is. Het team stelde de eis dat dit product er zou komen en dat wij op wetenschappelijke wijze aantoonden dat de door ons ontwikkelde wax ook echt het beste uit de vergelijking zou komen. Je kunt je voorstellen dat het vanaf dat moment wekenlang nergens anders over ging bij ons op kantoor. Er is dag en nacht doorgewerkt aan deze innovatie. Dus we zijn dat gaan maken en hebben het getest.’

En dat ging goed?

‘Ergens in het ontwikkelproces hebben we toevallig een mix gevonden van twee natuurlijke waxen, die de basis vormen voor Speed Potion Wax. Daar hebben een aantal wrijvingsverlagende additieven aan toegevoegd. Om die allersnelste wax te maken, moesten we grotere hoeveelheden vrijwingsverlagende additieven toevoegen dan tot op dat moment mogelijk was. Het moest toch vloeibaar zijn en in dat proces hebben we een emulgator gevonden die dat mogelijk maakt. Uit de testen kwamen extreem goede resultaten naar voren en ook Jumbo-Visma was meteen super enthousiast en keurden het product goed. Speed Potion Wax is super snel, gaat extreme lang mee, zorgt voor een stille ketting en beschermd tegen vuil en slijtage.’

Hoe uit zo’n samenwerking zich verder?

‘Door onder andere die Speed Potion Wax hebben we begin dit jaar het contract opengebroken, verlengd en uitgebreid, waardoor we nog meer nieuwe producten samen met het team gaan maken. We hebben binnen de samenwerking heel vaak met mechaniekers van Jumbo-Visma gesproken. Zij hebben met de renners veel testen gereden en op trainingskamp proeven gedaan met Speed Potion Wax. Binnen op de trainers hebben ze op verschillende kettingen testen gedaan op de Tacx Neo 2T en met de vermogensmeters van het team. Die testen hebben ze allemaal zelf gedaan en daar kwamen ze erachter dat het een bijzondere wax was en dat wilden ze ook exclusief voor hen houden.’

Daar mochten geen andere ploegen van meepikken?

‘Nee, op dat moment werkten wij nog samen met EF, maar daar zijn we uiteindelijk mee gestopt. We focussen ons op dit moment op het doel van Jumbo-Visma: het winnen van de Tour de France. Inmiddels weten verschillende World Tour teams ons te vinden en zijn er besprekingen met meerdere ploegen die met ons willen samenwerken.’

Interview | Rob Fleu (Dynamic): 'Jumbo-Visma boekt met onze wax tot 11 watt winst'

En Jumbo-Visma gaat dus ver om dat doel te halen?

‘Jumbo-Visma steekt heel veel tijd in onderzoeken, testen en overleggen. We hebben al wel snel besloten dat de uiteindelijke kostprijs van het product niet van belang was. Uiteindelijk zijn we het product ook gaan verkopen. Door de hoge concentraties additieven en de hoge prijs van een speciale grondstof is Speed Potion Wax relatief duur. 39,99 euro voor 100ml. Als je dat vergelijkt met een fles wijn dan heb je het over een fles van 300 euro!’

Hoeveel voordeel heeft de gewone wielrenner van Speed Potion Wax?

‘Op het moment dat jij een beklimming ingaat, een sprint aantrekt, bij een stoplicht wegfietst of optrekt, dan ga je meer wattage produceren dan de gemiddelde olie of wax van een ketting aankan. Op het moment dat jij dat dat twintig of dertig keer gedaan hebt, dan is het smeermiddel allemaal van zijn plek. Deze Speed Potion Wax kan hoge wattages beter aan dan reguliere producten, waardoor die wax veel langer meegaat. Dus het grote voordeel voor de normale renner is dat die veel minder vaak de ketting moet smeren. Plus, je hebt het voordeel van die lage wrijvingsweerstand. Door deze lagere weerstand wordt de kracht op de pedalen efficiënter vertaald naar de weg, waardoor je meer snelheid haalt uit dezelfde inspanning.’

Is dat ook uit te drukken in bepaalde wattages wat je daarmee wint?

‘Wat wij geconstateerd hebben is een voordeel van tussen de 1 en 11 watt. Dat is afhankelijk van hoeveel druk er op je ketting zit en hoe nieuw of oud die ketting is. Je kunt tot 11 watt besparen en dat is met name zo in de situatie dat je een nieuwe ketting hebt en nieuwe tandwielen. Dan is het contactoppervlak tussen ketting en tandwiel heel klein en komt er meer kracht op te staan, waardoor conventionele smeermiddelen hun werk minder goed kunnen doen.’

Door: Lex Kersten - l.kersten@indeleiderstrui.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

[Update] Zaak Van Aert-Nuyens kent vooralsnog geen einde: beide partijen in cassatie

(14 mei 2021) Nick Nuyens is allerminst van plan om de strijdbijl te begraven in de zaak tegen Wout van Aert. De Belgische re...

IDL Kijktip | Van Aert verrast nietsvermoedende kinderen met skills in opa-kostuum

Eentje uit de oude doos, maar dan een heel goede oude doos: de redacteur van dienst zat afgelopen week verveeld op Twitter te...

Programma en uitslagen WK baanwielrennen 2021 | Slotdag met volop Nederlandse kansen

Het EK baanwielrennen mag dan pas net achter de rug zijn, de dames en heren van de baan krijgen niet veel tijd om daarvan te...

Column: Een polonaise voor de Sloveense Van der Poel als perfecte ode aan de wielersport

Nationalisme is een rare eigenschap. Als iemand in hetzelfde land geboren is als jij, schept dat meteen een band. Op vakantie...

Voorbeschouwing Wereldbeker Zonhoven 2021 | 'De Kuil' staat centraal in spectaculaire cross

Na een jaar afwezigheid keren de veldrijders terug in de mythische 'Kuil van Zonhoven', inmiddels één van de traditionele vel...

Voorbeschouwing Ronde van Drenthe vrouwen 2021 | Nederlandse kanshebbers op de VAM-berg!

Terwijl het mannenpeloton alle WorldTour-koersen al achter de rug heeft voor het seizoen 2021, mogen de vrouwen nog eenmaal o...

WK Baanwielrennen: Wild en Pieters, Duitse vrouwen en Hayter vieren feest op dag vier

Dag vier van het WK baanwielrennen werd weer een leuke dag. Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland reden zich door het Sprintto...

Betsema vliegt naar winst in Superprestige-cross Ruddervoorde; Brand kent off-day

Denise Betsema heeft op overtuigende wijze de Superprestige-wedstrijd in Ruddervoorde op haar naam geschreven. De renster van...

Wielrennen op TV 23 oktober 2021 | Weg, cross en WK baan; van alles wat op zaterdag!

Genoeg te zien op zaterdag 23 oktober! Met de Ronde van Drenthe voor vrouwen staat de laatste WorldTour-wedstrijd bij de dame...

Voorbeschouwing Superprestige Ruddervoorde 2021 | Frisse Laurens Sweeck tegen FC Jetlag

We hebben kunnen warmdraaien met wat Ethias-crossen, vervolgens kregen we de eerste Superprestige-cross in Gieten, alvorens d...

Lees meer

Net binnen

Wielrennen op TV 24 oktober 2021 | WK baan gaat eruit met knal, spektakel verwacht in Zonhoven

In het voetbal pronken ze op zondag 24 oktober met een zogenaamde Supersunday en dan is er laat in de avond ook de Formule 1...

Voorbeschouwing Wereldbeker Zonhoven 2021 | 'De Kuil' staat centraal in spectaculaire cross

Na een jaar afwezigheid keren de veldrijders terug in de mythische 'Kuil van Zonhoven', inmiddels één van de traditionele vel...

Voorbeschouwing Ronde van Drenthe mannen 2021 | Groenewegen en Van der Hoorn willen goed afsluiten

Nadat de vrouwen op zaterdag over de kasseien zijn gedokkerd en over de VAM-berg zijn geknald, is het op zondag de beurt aan...

IDL Kijktip | Van Aert verrast nietsvermoedende kinderen met skills in opa-kostuum

Eentje uit de oude doos, maar dan een heel goede oude doos: de redacteur van dienst zat afgelopen week verveeld op Twitter te...

WK Baanwielrennen: Wild en Pieters, Duitse vrouwen en Hayter vieren feest op dag vier

Dag vier van het WK baanwielrennen werd weer een leuke dag. Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland reden zich door het Sprintto...

Lees meer