Reportage: Een dag uit het leven van Marcel, de mechanieker van Lars van der Haar IDL-producties
IDL-producties

Reportage: Een dag uit het leven van Marcel, de mechanieker van Lars van der Haar

Reportage: Een dag uit het leven van Marcel, de mechanieker van Lars van der Haar

Marcel van Rossum is de persoonlijke mechanieker van topveldrijder Lars van der Haar. In de Leiderstrui ging met hem mee naar de cross in Diegem op 30 december 2018, om te zien hoe zijn werkdagen eruit zien en met hem te praten over zijn taken en zijn relatie met Van der Haar.

14:15 uur: Vertrek in Asten

We vertrekken vanuit Asten, op de grens van Brabant en Limburg, in de camper richting de cross. Normaal vertrekt Marcel rond 9 uur naar België, maar vandaag hebben we te maken met de avondcross in Diegem. Op de heenweg vertelt Marcel over zijn werk: ‘Ik doe dit werk sinds 2009. Ik doe nu alleen de cross, maar heb ook een tijdje op de weg gewerkt, bij het toenmalige Skil-Shimano. Dat is wel echt ander werk. Je zit daar in de auto achter de race, en als er iets gebeurt, moet je er snel uit om een wiel of een fiets te wisselen of te repareren. Wat dat betreft ben je vrijer in het veld.’

‘In het veld hebben alleen de toppers een echte mechanieker, de anderen nemen vaak hun ouders mee om fietsen aan te nemen en aan te geven. Vroeger kon dat, toen er nog niet elektronisch werd geschakeld en nog geen schijfremmen werden gebruikt. Nu komen de anderen in de materiaalpost vaak naar mij toe om te vragen hoe ik iets zou repareren.’

Hij is tevreden met zijn samenwerking met Lars: ‘Het voordeel dat ik heb, is dat Lars niet onhandig is. Hij is geen volledige monteur, maar als er iets tijdens een training thuis kapot gaat, kan hij het meestal zelf repareren. En anders kan hij mij in ieder geval vertellen wat er kapot is, wat mijn werk makkelijker maakt.’ Lars zegt hierover later zelf: ‘Het enige dat ik nog niet zelf kan, is de remmen ontluchten. Ik kan het allemaal niet zo precies als Marcel, maar ik red mezelf wel. Ik ben vroeger zelf ook fietsenmaker geweest, dat helpt. En als ik iets niet weet is er altijd YouTube.’

15:45 uur: Aankomst Diemen

We worden op de parkeerplaats van Telenet-Fidea Lions begroet door Gino de Jaeger, die elke week samen met Marcel in de materiaalzone staat. Bij het uitstappen is de cross-sfeer goed te proeven. ‘Het is hier elke week carnaval’, aldus Marcel. Alle spullen gaan uit de camper, inclusief 24 wielen in totaal. Marcel: ‘Hier zitten ook de wielen bij voor hele andere ondergronden, die we dit jaar waarschijnlijk helemaal niet meer nodig hebben. Maar ja, ik neem het toch mee, want het is lullig als je iets opeens wel nodig hebt.' Daarna zet Marcel de goede wielen op de fietsen en brengt de banden op de juiste spanning.

16:45 uur: Marcel is klaar

Alle fietsen zijn in orde, ruim drie kwartier voordat Lars gaat inrijden. Marcel is hier niet ontevreden over: ‘Ik ben liever goed op tijd.’ Hierna moet hij een uur wachten, maar ook dat is part of the job: ‘Dit hoort er bij. Ik ga ook niet naar de junioren of de dames kijken, want ik moet wel in de buurt zijn als een fiets opeens niet goed blijkt te zijn.’

17:45 uur: Het inrijden begint

Het inrijden van de mannen vindt plaats tussen de juniorencross en de vrouwencross. Tijdens het inrijden stopt Lars elk rondje bij Marcel in de materiaalzonde om uit te leggen hoe de fietsen voelen. Hij maakt het Marcel niet makkelijk: ‘Lars voelt het snel als iets net anders staat. Dat maakt het voor mij een extra uitdaging, omdat alles dus honderd procent goed moet zijn. Maar goed, dat is natuurlijk voor mij ook liefhebberij. Daarnaast is er ook niks mis mee, op zijn niveau telt iedere seconde en iedere plek.’

18:15 uur: Inrijden klaar, Marcel spuit de fietsen schoon

De bandenspanning is goedgekeurd, dus er wordt gekozen voor de banden voor drogere omstandigheden. ‘Ik neem die andere wel mee naar de post, voor als het gaat regenen. Als Lars iets wil veranderen geeft hij dat aan door codes die we hebben afgesproken. Maar ik zie het tegenwoordig zelf ook wel als hij niet lekker op zijn fiets zit, we werken in totaal al zes à zeven jaar samen.’ Na een half uur heeft hij de fietsen weer in orde. Van een fiets is het stuur bijgesteld, die ging net wat te stroef. Trots zegt hij: ‘Je kunt al niet meer zien dat hij er op gereden heeft.’ Hierna moet er weer een tijdje worden gewacht.

19:45 uur: Lars vertrekt naar de start

Lars heeft zich warm gereden op de rollers en vertrekt naar de start. Marcel en Gino gaan naar de eerste materiaalpost in de race. In Diegem zijn er twee aparte materiaalposten, waar er normaal gesproken een ruimte is waartussen de mechaniekers op en neer kunnen lopen. ‘Dit is niet zo erg. We hebben twee extra mensen die in de andere materiaalzone een fietswissel kunnen doen. Het enige onhandige is dat we een extra fiets nodig hebben. Normaal doen we het met drie, nu moet de fiets van de rollerbank ook mee.’

Marcel en de andere mechaniekers proberen allemaal een plekje te veroveren vooraan. Dit is omdat ze de eerste ronde als een groep langskomen, dan moet iedereen alert zijn. Nadat de renners een keer langs zijn gekomen, ontspannen de mechaniekers meteen. De mannen in de materiaalpost balanceren tussen passie en professie. Het is duidelijk te zien wanneer Mathieu van der Poel op een steward botst. Voor een paar seconden focussen de monteurs zich niet op hun eigen renners, maar balen ze collectief van de gebeurtenis.

Het is een rustige cross voor Marcel en Gino. Lars hoeft geen enkele keer te wisselen. Nadat de renners de laatste keer langs de materiaalpost rijden, gaan we terug naar de camper. Lars moet het nog met Wout van Aert gaan uitvechten voor plaats vier. ‘Als het zo spannend is, is het jammer dat we het laatste stuk moeten missen, maar we moeten de rollers klaar hebben staan als hij binnen komt.’

21:00 uur: Na de race

Marcel droogt de fietsen af en haalt de wielen los. Tien minuten later komt Lars aan. Hij is zichtbaar tevreden over zijn race, waarin hij Van Aert versloeg voor plek vier. Gino neemt de fiets mee om af te spoelen. Er volgt een korte nabespreking met Lars, Marcel en Sven Nys. Nys voor de technische analyse, Marcel voor de analyse van het materiaal. Daarna zet Marcel de renner op de roller en gaat opruimen.

Alle spullen hebben hun specifieke plekje achterin de camper, het past allemaal precies. Gino droogt alles netjes af. Marcel maakt de fiets waarop gereden is grondig schoon. ‘De meesten maken na afloop de fietsen wel schoon, sommigen nemen ze gewoon vies mee. Ik zorg altijd dat ze goed schoon zijn gemaakt, dat is ook voor het behoud van de fietsen het beste.’

22:00 uur: Klaar om te gaan

Een kwartier geleden is familie Van der Haar vertrokken, nadat iedereen een gelukkig nieuwjaar is toegewenst. Alles zit in de camper, ook wij zijn klaar om te vertrekken. Hier komt de ervaring van Marcel goed van pas. Hij weet een geheime route om de file die zich vormt bij de inrit van de snelweg te ontwijken. Hij is dan ook duidelijk tevreden als de auto van de familie van Lars ons na een tijdje passeert. ‘Die zijn gewoon wel in die rij gaan staan natuurlijk. Ik ben hier voor de achtste keer, dan ken je deze trucs op een gegeven moment.’

Hij legt uit dat zijn werk hier zeker niet ophoudt. ‘De dagen na de cross controleer ik alle fietsen en alle wielen. Als er een onderdeel vervangen moet, heeft de ploeg een soort mobiele winkel bij de cross, waar ik dat kan halen. Deze weken met het grote aantal crossen heb ik het daar echt wel druk mee. Vooral na Namen, waar de omstandigheden zo slecht waren, had ik wel een hoop werk.’

23:30 uur: Aankomst Asten

De dag is afgelopen. Morgenochtend gaat Marcel de fietsen controleren, want op 1 januari wordt er alweer gecrosst. ‘Daarna wordt het langzaamaan weer het normale schema, met alleen de weekends. Dat is voor mij wel wat rustiger.’ (Foto: Marcel van Rossum)

Ward Hilhorst (e-mail: ward@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws