Mikel Landa

Dit is de pagina over Mikel Landa. De Baskische wielrenner rijdt sinds 2020 voor Bahrain McLaren. Landa werd in 2015 derde in de Giro d’Italia. Daarnaast won hij drie bergetappes in de Giro en één etappe in de Vuelta a Espana. In de Leiderstrui verzamelt al het nieuws over Landa en houdt tevens zijn biografie bij.


Mikel Landa werd geboren op 13 december 1989 in het Baskische plaatsje Murgia. Bij de beloften stond hij bekend als een talentvolle klimmer. Hij werd in 2010 vijfde in de Tour de l'Avenir. Het jaar daarna werd Landa professional bij de Baskische ploeg Euskaltel-Euskadi. In zijn eerste profjaar liet Landa al een vlaag van zijn grote talent zien door de traditionele bergrit naar Lagunas de Neila in de Ronde van Burgos te winnen. Hij versloeg daar onder andere gerenommeerde klimmers als Joaquim Rodríguez en de later op doping betrapte Juan José Cobo. De twee daaropvolgende jaren wist Landa weinig te presteren en stopte zijn ploeg vanwege het niet kunnen vinden van een noodzakelijke tweede sponsor. De klimmer stapte vervolgens over naar Astana.

Landa komt bij Astana tot bloei

In zijn eerste jaar (2014) bij Astana moest Landa voornamelijk knechten en kwam hij niet tot aansprekende resultaten. Het jaar daarop was echter de doorbraak van Landa als topklimmer. In aanloop naar zijn hoofddoel de Giro d’Italia won hij een rit in zijn thuisronde, de Ronde van het Baskenland. Enkele weken later behaalde hij achter Richie Porte een tweede plaats in het eindklassement van de Giro del Trentino-Melinda.

Vervolgens stond de Giro op het programma. Bij Astana was Fabio Aru als Italiaan vanzelfsprekend de kopman en Landa de meesterknecht. In de bergetappes was Landa echter minstens zo goed als zijn kopman en pakte hij twee ritoverwinningen. De eerste was een aankomst bergop naar Madonna di Campiglio. De dag na die etappe sloeg de Bask weer toe. In een epische etappe naar Aprica, over de zeer steile Mortirolo, reed hij samen met Steven Kruijswijk en Alberto Contador het peloton aan stukken, waarna hij in de slotfase ook zijn twee medevluchters verschalkte. Het leverde hem uiteindelijk een derde plaats in het eindklassement op, achter winnaar Contador en kopman Aru.

De verwachtingen werden daarna logischerwijs groter en hij wilde zelf de kopman zijn. Hij vertrok daarom aan het einde van 2015 naar Team Sky. Het eerste jaar bij de Britse ploeg was echter geen succes. Het begon nog goed met de eindwinst in de Giro del Trentino, maar hij viel ziek uit tijdens zijn hoofddoel, de Giro. De rest van het jaar bestond voornamelijk uit knechten voor Chris Froome in de Tour de France. 

Landa gekooid in Tour de France door kopman Froome

Het jaar daarna had Landa weer grote plannen voor het algemeen klassement in de Giro, maar weer ging het mis. In aanloop naar de slotklim in de etappe naar Blockhaus kwam hij zwaar ten val, nadat een groot deel van het peloton onderuit ging doordat Wilco Kelderman vol op een motard botste. Landa kon echter wel verder en wist later in de ronde nog een bergetappe en het bergklassement te winnen. 

Landa kwam met sterke vorm uit de Giro en werd vervolgens ook opgenomen in de Tourselectie. Net als het jaar daarvoor was zijn belangrijkste taak om Froome te ondersteunen in de bergen. Hij bleek echter in zo’n goede vorm te steken dat hij na de eerste bergetappes op een vijfde plaats in het klassement kwam te staan. De Tourwinst van Froome was voor Team Sky echter belangrijker dan een podiumplaats van Landa, waardoor de Bask zijn belangrijkste concurrent voor het podium, Romain Bardet, niet kon aanvallen. Hij strandde uiteindelijk op één seconde van het podium.

Landa maakt met Movistar wederom verkeerde keuze

Het missen van het Tourpodium deed Landa wederom vertrekken naar een andere ploeg. Zijn keuze voor het Spaanse Movistar was op zich geen vreemde keuze, ware het niet dat er met Alejandro Valverde, Nairo Quintana en Richard Carapaz al drie renners reden die een rol van kopman in een grote ronde ambiëerden. Zijn keuze voor Movistar pakte dan ook slecht uit. De Spaanse ploeg ging in 2018 en 2019 met grote ambities naar de Tour de France. Valverde, Quintana en Landa vormden samen ‘El Tridente’ (de drietand), maar konden niet de gehoopte impact maken. De drie kopmannen konden slecht met elkaar opschieten en de één wilde dan ook niet voor de ander werken. 

In de Giro d'Italia van 2019 was Landa vooraf als kopman aangewezen, maar weer was er een ploeggenoot die er beter voor stond. Ditmaal was dat Carapaz. De Ecuadoraan kwam na de veertiende etappe in de roze trui te staan, waardoor Landa weer de rol van tweede man moest vervullen en als het ware gekooid werd. Landa viel net als in de Tour van 2017 net buiten het eindpodium. Hij was dus weer in dezelfde situatie beland als bij Sky en Astana en had er nu ook bij Movistar genoeg van. Ditmaal koos hij voor het tenue van Bahrain McLaren, waar hij de rol van absolute kopman voor de Tour de France van 2020 kreeg toegezegd. 

Meer nieuws