Na de door storm afgelaste editie van vorig jaar zagen we dit jaar dan eindelijk de eerste editie van de Wereldbekermanche op Sardinië. In Terralba zagen we bij de mannen een zeer boeiend gevecht, waar Laurens Ten Dam en Lars Boom bij Live Slow Ride Fast hun licht over laten schijnen. Beide heren genoten van de strijd en Boom zag een koersstijl die veel weg had van die van Sven Nys.
'Tien man ongeveer die continu bij elkaar zat', zo blikt Ten Dam terug op de cross in Sardinië. Dat was dan ook tot genoegen van Boom. 'Dat is ook het mooie van de cross van nu, zonder Wout en zonder Mathieu, dat het heel dicht bij elkaar ligt bij de mannen. Dat maakt het soms wel leuk.'
Want de Nederlander weet ook: 'Dadelijk wanneer die mannen weer terugkomen, is het twee keer gas geven en dan rijden ze weer alleen.' Zondag op Sardinië was het niets van dat, daar Michael Vanthourenhout pas in de diepe finale wist weg te rijden van Joris Nieuwenhuis en Laurens Sweeck. Bij de vrouwen domineerde Lucinda Brand en de Nederlandse won dan ook opnieuw.
Lees verder onder de foto!
Boom analyseert cross op Sardinië: 'Soms kan die ondergrond heel erg zuigen'
Maar makkelijk, dat was het op de Sardijnse omloop alles behalve. 'Dat bergje was ook niet alleen maar lachen, gieren, brullen... het zag er echt best zwaar uit', oordeelt Ten Dam. 'Ik zag plassen en ik zag modder, maar toch bleef het bij elkaar. Dan zeg ik: zit het dan echt zo? Als er tien man bij elkaar blijft, dan betekent dat dat het echt super dicht bij elkaar zit qua conditie.'
Boom kan zich wel vinden in de woorden van zijn landgenoot. De voormalig wereldkampioen in het veld zag bij de vrouwen een ander verloop. 'Je kon ook aan Lucinda zien dat het redelijk zwaar was om alleen rond te rijden. Op het wiel zitten is dan net iets makkelijker. Dan ga je ook niet all-in zeg maar als je met zo'n grote groep mannen bent.'
De ploegbaas van FDJ-SUEZ legt uit. 'Soms kan die ondergrond namelijk heel erg zuigen. Dan wil je niet een hele cross alleen rondrijden. Je moet altijd gas geven natuurlijk, maar als je in een groep zit, dan kan je af en toe nog een beetje spelen. Het scheelt niet zo veel, maar dan speel je meer hetzelfde.'
Lees verder onder de foto!
'Dat is wat Sven Nys vroeger ook veel deed
Eigenlijk gaat het dan om best wel berekend sparen, om op het einde toe te slaan. 'Dan kun je de laatste ronde of de laatste twee ronden een keer in het rood rijden. Dat is wat Sven Nys vroeger ook veel deed: gecontroleerd volgen op techniek, proberen te sparen en dan ging hij in de laatste ronde gas geven. Dat gecalculeerde zie je steeds vaker terugkomen in de cross.'
Uiteindelijk was Vanthourenhout dus het sterkst in Terralba, maar Nieuwenhuis leek niet heel veel onder te hoeven doen aan de uiteindelijke winnaar. 'Ik vond Joris heel sterk, maar uiteindelijk zie je in de laatste ronde dat Michael hem echt uit het wiel sprintte', oordeelt Ten Dam.
Boom ziet bij Nieuwenhuis een patroon en dan vooral in de slotronde. 'Ik denk dat Joris ook vaak het tempo heel erg hoog legt in de laatste ronde, wanneer hij bij iemand weg wilt rijden. Dan probeert hij iemand de nek af te draaien, maar dan demarreert hij niet.' Ten Dam rondt af. 'Hij heeft niet de snelste laatste ronde van iedereen, nee.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties