WK veldrijden in Amerika, maar bijna niemand is blij: 'Behelpen met tentje en minder middelen' Veldrijden
Veldrijden

WK veldrijden in Amerika, maar bijna niemand is blij: 'Behelpen met tentje en minder middelen'

WK veldrijden in Amerika, maar bijna niemand is blij: 'Behelpen met tentje en minder middelen'

Het WK veldrijden wordt in januari van 2022 gehouden in het Amerikaanse Fayetteville en dus wordt er deze dagen met een extra paar ogen gekeken naar de drie Wereldbekercrossen in de USA. Hoewel de wedstrijden allerminst tegenvallen, is er rond de crossen een hoop kritiek.

De eerste vraagtekens werden op woensdag gesteld. op de dag voor de tweede Amerikaanse cross in Fayetteville. De eerste was in Waterloo, zondag staat de derde gepland in Iowa. Quinten Hermans, die uiteindelijk won in Fayetteville had zijn bedenkingen in Het Nieuwsblad. 'De toeschouwersaantallen stagneren. Wat niet betekent dat het hier een duffe bende is. Van de eerste tot de allerlaatste renner: iedereen wordt super enthousiast aangemoedigd. Maar progressie? Nee, die merk ik niet. Nu ik voor Tormans-Circus uitkom, snap ik de frustratie van de andere teams beter en merk ik pas dat cyclocross er nog niet klaar voor is om alles en iedereen te laten overvliegen naar Amerika.'

Hermans kwam eerst uit voor Baloise Trek Lions en die ploeg heeft z'n fietsfabrikant in Amerika. De ploeg van Sven Nys heeft zodoende alles tot in de puntjes geregeld, de andere ploegen komen er bekaaid vanaf. 'De andere teams hebben kopzorgen in overvloed. Zij moeten met meer mensen en minder materiaal de oversteek maken. Ik heb slechts twee fietsen tot mijn beschikking. Nadat ik zondag ten val kwam, moesten mijn mecaniciens mijn derailleurpad vervangen. Dan kan je enkel hopen dat het goedkomt.' Ook tegen de reis in januari ziet Hermans op. Hij zat voor drie crossen nu al telkens tien uur in de auto en het WK is gepland, een week na een Wereldbekerwedstrijd in Hoogerheide. 'Dat WK belooft weer een moeilijk verhaal te worden. Niet in het minst dankzij de UCI. Bij het vorige WK op Amerikaanse bodem was er tenminste nog een vrije week voorafgaand aan de titelrace. Die luxe kennen we deze winter niet, ook al moeten we ons aanpassen aan een tijdsverschil van zeven uur.'

Weinig middelen, zelf betalen en weinig support

Bart Wellens, ploegleider van de ploeg van Hermans, is vrijdag in Het Laatste Nieuws net zo negatief. Dat Nys als één van de weinigen positief is over de Amerikaanse crossen, verbaast hem niet. 'Zij hebben een heel bedrijf achter hen terwijl wij onszelf moeten behelpen met een tentje en minder middelen. Het irriteert veel mensen dan wel dat Nys altijd zegt hoe belangrijk Amerika voor de cross is. Terwijl het is: "Oké, leuk dat we hier zijn, maar we hebben Amerika niet nodig om de cross groot te maken." We kunnen beter eerst Europa stimuleren, met crossen in Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Nederland.'

Dat de ploegen en renners zelf moeten opdraaien voor de duizenden euro's reis- en verblijfkosten, is nog een heel andere discussie. Vincent Baestaens van het Team Deschacht richt zich liever op de mensen in Amerika, die volgens hem geen enkele feeling hebben met de cyclocross. 'Het crosspubliek hier blijft elk jaar beperkt tot dezelfde groep mensen die zelf graag met de fiets rijden. De cross komt hier niet op tv. Vraag hier tien Amerikanen wat cyclocross is en er zullen er tien het niet weten. De mindere belangstelling in cross komt ook omdat er geen Amerikaan in uitblinkt. Dan interesseert het hen niks. Amerikanen zien graag een Amerikaan winnen.'

Sven Nys krijgt back-up van Boonen

Staat Nys dan helemaal alleen in zijn poging de cross groot te maken in Amerika? Nee. Tom Boonen schoot zijn landgenoot te hulp in de HLN Podcast. 'De cross is echt iets Vlaams, waardoor er al eens commentaar komt dat het eigenlijk geen grote sport is. Dus worden er wedstrijden in het buitenland georganiseerd, maar wat zeggen die ploegen dan? "Het kost te veel geld." Ofwel stop je met zagen en blijf je een Vlaamse sport, ofwel wil je internationaler worden en klaag je niet als je eens het vliegtuig moet nemen. Ze rijden allemaal met de mobilhome naar de cross, maar als ze het vliegtuig moeten nemen, is het plots te ver. Als wegrenner neem je wel zeventig of tachtig keer per jaar het vliegtuig. Er is daar een markt voor fietsen, materiaal... Er is belangstelling, mensen vragen daar om cyclocross. Maak er dan ook gebruik van.'

3 claps
3 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws