[Update] Boels-Dolmans verliest beide sponsoren na 2020; vertrouwen in toekomst Vrouwenwielrennen
Vrouwenwielrennen

[Update] Boels-Dolmans verliest beide sponsoren na 2020; vertrouwen in toekomst

[Update] Boels-Dolmans verliest beide sponsoren na 2020; vertrouwen in toekomst

(3 september 2019) Het was even schrikken toen de UCI de lijst van WorldTour-ploegen bij de vrouwen bekendmaakte. Acht ploegen hebben een licentie voor 2020, maar daar stond het Nederlandse Boels-Dolmans niet bij. Het betekent niet dat de ploeg ophoudt met bestaan, maar de ploeg voldoet niet aan de eisen van de UCI.

Het sponsorcontract van Boels-Dolmans loopt tot 2020, maar om een WorldTour-licentie te krijgen, moet een ploeg voor vier jaar op het gebied van sponsoring zekerheid hebben. En dat heeft de ploeg van onder meer Anna van der Breggen en Chantal Blaak niet, legt sportief directeur Danny Stam uit aan de NOS.

‘Het is niet makkelijk om het budget voor de jaren na 2020 gegarandeerd te krijgen. We zijn in gesprek, maar ik kan nog niets neerleggen waarmee ik vier jaar door kan’, aldus Stam. In 2020 rijdt Boels-Dolmans gewoon nog, maar zal het wel bij de beste vijf ploegen in de ranking moeten blijven om in alle grote wedstrijden deel te mogen nemen. ‘We hebben de rensters ervoor om ons te handhaven. Dat zie ik niet in één keer wegvallen.’

Wel baalt Stam ervan dat de UCI de lat hoog heeft gelegd. ‘Het is nog vrij vroeg om je ergens aan te conformeren voor vier jaar. We hadden graag een WorldTour-ploeg willen worden. Maar de regelgeving is zoals die is.’ Lukt het Boels-Dolmans om in 2020 een nieuw sponsorcontract voor vier jaar aan te gaan, heeft het gewoon weer een nieuwe licentie.

Update - 26 september 2019 (14.45 uur): Boels-Dolmans moet op zoek naar sponsoren

Het management van de ploeg Boels-Dolmans moet voor 2021 op zoek naar niet één, maar zelfs twee nieuwe sponsoren. Zowel Boels Rental als Dolmans Landscaping hebben aangegeven dat ze na 2020 ophouden met de sponsoring van de vrouwenploeg. Dat meldt onder meer De Telegraaf.

Het verklaart meteen waarom de bovenstaande WorldTour-licentie voor 2020 niet is aangevraagd. Dat zal het management nu echter even een zorg zijn. Zij moeten nu eerst op zoek naar geldschieters die überhaupt willen instappen.

Daar heeft de grootste wielerploeg uit het vrouwenpeloton overigens alle vertrouwen in, zo werd medegedeeld tijdens een persconferentie. Ploegleider Danny Stam: 'Met enkele bedrijven zijn we inmiddels al in gesprek en ook diverse sportmarketingbureaus hebben ons benaderd. Onze ambitie is niet alleen om het nummer één vrouwenteam van de wereld te blijven, maar ook om een bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van het vrouwenwielrennen.' (Foto: Proshots)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws