Waarom is het Strade Bianche-parcours eigenlijk zo flink gewijzigd? 'Willen graag het zesde Monument zijn' Vrouwenwielrennen
Vrouwenwielrennen

Waarom is het Strade Bianche-parcours eigenlijk zo flink gewijzigd? 'Willen graag het zesde Monument zijn'

Waarom is het Strade Bianche-parcours eigenlijk zo flink gewijzigd? 'Willen graag het zesde Monument zijn'

Eind januari werd bekendgemaakt dat het Strade Bianche-parcours flink gewijzigd zou worden. En zo geschiedde: 184 loeizware kilometers werden er 215, terwijl er ook meer hoogtemeters (en grindstroken) bedwongen moeten worden. In gesprek met Sporza heeft Mauro Vegni uitgelegd waarom het parcours precies veranderd is.

In januari schreven we het al met enige voorzichtigheid op: veel wielerliefhebbers zien de Italiaanse klassieker als 'het zesde Monument' en daarom poogt de organisatie met deze parcourswijziging die status écht te verwerven. Het feit dat de race in Toscane altijd 184 kilometer lang was, was in principe de reden om de wedstrijd niet tot het illustere rijtje met Monumenten te scharen. 'We willen graag een Monument worden', windt Vegni er inderdaad geen doekjes om. 'En dus moet de wedstrijd meer dan 200 kilometer lang zijn.'

Vegni over Giro-geruchten omtrent Van Aert en Pogacar

Heden ten dage worden er vijf wielerklassiekers tot de zogeheten Monumenten gerekend: Milaan-Sanremo, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije. En wie Monumenten zegt, zegt tegelijkertijd historie en mystiek, weet ook Vegni. 'Door extra kilometers toe te voegen, willen we de koers nog meer episch maken. Alsof het een wedstrijd uit het verleden is.'

Strade Bianche is slechts zeventien jaar oud, maar heeft dus al een grootse status verworven. Toch moet er qua moeilijkheidsgraad ook niet overdreven worden, meent Vegni. 'De koers is al zwaar en we zitten nog maar in het begin van het seizoen. De wegen zijn nog zwaar en vuil.' De Italiaan is met zijn bedrijf RCS Sport ook organisator van de Giro d'Italia, waar dit jaar zowel Tadej Pogacar als Wout van Aert voor het eerst naartoe trekt. Hoe is dat eigenlijk gelukt? 'Wij betalen nooit voor renners', wil hij alle in omloop zijnde geruchten verbannen. 'Anderzijds betalen we wel aan de teams. De ploegen moeten graag naar de Giro komen, niet omgekeerd. Als de teams een belangrijke renner meenemen, kan er wel iets betaald worden. Maar nooit rechtstreeks aan de renner zelf.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws