📸 'Ik hoop dat Pogacar en Evenepoel er chaos van maken', aldus parcoursbouwer Tour over vervloekte grindwegen Wielrennen
Wielrennen

📸 'Ik hoop dat Pogacar en Evenepoel er chaos van maken', aldus parcoursbouwer Tour over vervloekte grindwegen

📸 'Ik hoop dat Pogacar en Evenepoel er chaos van maken', aldus parcoursbouwer Tour over vervloekte grindwegen

Voor degenen die benieuwd zijn naar hoe de grindwegen er volgend jaar in de Tour de France uitzien, heeft de organisatie wat beelden gedeeld op het platform X. Deze grindstroken kunnen zomaar een nachtmerrie worden voor de renners die hopen een goed klassement te rijden in de Tour. En toch besloot de organisatie ze op te nemen in het parcours.

In etappe negen zal de strijd op het grind losbarsten. In totaal moet het peloton in deze rit - van en naar Troyes - over veertien grindstroken koersen. Niet alleen dat, want deze rit bestaat ook nog eens uit meer dan 2.000 hoogtemeters. Van de veertien stroken bevinden zich er zes in de laatste dertig kilometer. Vuurwerk is dus gegarandeerd op 7 juli 2024. Van de in totaal 199 kilometer die die dag gekoerst wordt, is 32 kilometer grind.

Richard Plugge was, net als veel andere ploegen, niet te spreken over de gravelrit. De directeur van Jumbo-Visma gaf aan dat hij de grindstroken als een kleine smet ziet op het parcours. De reden die hij hiervoor gaf, is dat hij vindt dat de geluksfactor een enorme rol gaat spelen. Diezelfde woorden sprak Patrick Lefevere van Soudal-Quick Step: 'Die gravelrit? Dat kun je vergelijken met kasseien, ik ben er geen fan van. Je kan er de Tour niet winnen, maar wel verliezen.'

Ook etappe vier bij voorhand al historisch

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou legt bij L'Equipe uit waarom er is gekozen voor onverharde wegen: 'We hebben de belofte gedaan om nooit meer dan één sprintetappe achter elkaar te plannen. En dus moesten vanuit de Alpen een slimme manier verzinnen om over te steken. Als een ploeg op het gravel besluit om vol gas te gaan, dan zal het op een lint worden getrokken en dat lint gaat breken.'

Sensatie dus, en volgens Gouvenou een andere manier voor klassementsmannen om tijd te winnen. 'Het is een beetje zoals de terugkeer naar kasseien in 2010, nadat we twintig jaar geen kasseien meer hadden meegenomen. Ik hoop dat dit een etappe is voor mannen als Tadej Pogacar en Remco Evenepoel, en dat ze er chaos van maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws