Soudal-Quick Step baalt er ontzettend van dat het Mikel Landa voor lange tijd moet missen. De ervaren Spanjaard viel op dag 1 van de Giro d'Italia uit na een heftige val, waarbij hij een rugwervel brak. Volgens The Wolfpack had de crash van Landa, waarvan ook nieuwe beelden zijn opgedoken, niet voorkomen kunnen worden, maar de gevolgen ervan wel.
CEO Jurgen Foré - de opvolger van Patrick Lefevere - stelt bij HLN dat de dreun van het uitvallen van Landa hard aankwam. 'Hij was in deze Giro onze klassementsman. Door zijn uitvallen missen we veel mogelijke UCI-punten en publiciteitsreturn voor de sponsors', zegt de Belg. Bovendien wordt de Tour de France voor Landa nu een race tegen de klok, een wedstrijd waar hij vorig jaar bewees te kunnen dienen als droomknecht van Remco Evenepoel.
Landa zal wel weer compleet herstellen, maar volgens Foré moeten we niet te snel over de valpartij zelf heen stappen. 'Valpartijen zijn niet altijd te vermijden, maar ik wil dat alles gedaan wordt om de gevolgen van zo’n val te minimaliseren.' En dat is volgens de baas van Soudal-Quick Step onvoldoende gebeurd in Albanië. 'Het heet in het profwielrennen een race incident, maar de consequenties van de val en hoe deze te verminderen of te vermijden, houdt me wel bezig.'
Lees verder onder de video
Landa viel hard in betonnen rand
Foré legt zijn kritische standpunt uit: 'Mikel vertelde mij vanuit het ziekenhuis in Albanië dat hij aan de rechterkant van de weg reed en de renner links naast hem uitweek naar rechts, zodat Mikel niet anders kon dan naast de weg belanden...' De Spanjaard viel vervolgens een metertje naar beneden, op een hard betonnen stuk. Daar bleef hij lang liggen, alvorens hij uiteindelijk heel voorzichtig in een ambulance werd getild. Ook Geoffrey Bouchard van Decathlon AG2R La Mondiale lag erbij en gaf op.
Het waren de enige twee opgaves in deze Giro tot dusverre, maar had Landa ook moeten opgeven als de organisatie meer had gedaan in zo'n gevaarlijke bocht? 'Mikel schoof na zijn val nadien over een betonnen rand. Met een simpel ski-net, die deze zone afschermt, hadden de blessures waarschijnlijk minder geweest. In de Vlaamse koersen worden deze punten intussen beter beveiligd, ik hoop dat dit in de toekomst overal de norm zal zijn', aldus Foré.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties