Inmiddels zijn we alweer in Italië aanbeland, maar ook dit jaar was de start van de Giro d'Italia weer in een ander land. Een trend die we de laatste jaren steeds vaker zien bij de grote rondes. Ondanks dat de eerste grote ronde van het jaar nog bezig is en we net de Grande Partenza in Albanië achter de rug hebben, groeien de geruchten over mogelijke nieuwe startlocaties van de Giro d’Italia de komende jaren harder en harder. Nu is er nog een heel opvallend land bijgekomen, meldt Sporza.
Dat de Giro graag zijn grenzen verlegt, is niets nieuws. In de voorbije jaren is het peloton al gestart in Belfast (2014), Jeruzalem (2018) en Boedapest (2022). Maar de RCS, organisator van de Giro d’Italia, blijft naar nieuwe locaties zoeken. Zo werd ook België de afgelopen weken genoemd als mogelijke kandidaat om een Giro-start te organiseren.
Maar de kans is ook aanwezig dat er een ander continent wordt opgezocht. De wens vanuit het Midden-Oosten om grote sportevenementen binnen te halen blijft groeien, en ook de RCS lijkt hier wel gevoelig voor. Zo zouden Saudi-Arabië en Abu Dhabi concrete interesse hebben, wat niet onlogisch is. De RCS is namelijk ook de organisator van de UAE Tour, waardoor de banden al goed zijn.'
Lees hieronder verder!

Trekt de karavaan naar de andere kant van de wereld?
En als je denkt dat het Midden-Oosten al ver is, schrik dan niet van het volgende gerucht: volgens de Australische journalist Michael Tomalaris wil Australië in 2027 de eerste drie etappes van La Corsa Rosa organiseren. 'Er lopen gesprekken om de eerste drie etappes van de Giro 2027 naar Australië te halen. Dat is geen grap of gerucht. Het is echt.'
'Ik weet uit betrouwbare bron dat Giro-organisator RCS aan het zoeken is naar mogelijkheden om de Giro naar Australië te brengen', vertelde Tomalaris aan Sporza. 'Ik weet dat dat voor veel mensen onmogelijk lijkt. Maar het wordt echt overwogen.' Volgens de Australiër zijn er drie steden die de karavaan graag zien komen. 'Ik denk dat de meest logische plek Perth (in het westen van Australië) is, want dat ligt het dichtst bij Europa. Maar ook Melbourne en Sydney zouden geïnteresseerd zijn.'
Mocht het peloton echt naar Australië komen, dan kunnen de renners volgens de journalist in ieder geval heel veel supporters langs de kant verwachten. 'In Australië is de liefde voor de wielersport heel groot. Dat is te danken aan enkele Australische toprenners. De start van de Giro naar Australië halen, zou dan een droom zijn die uitkomt.'
Lees hieronder verder!

Organisator sluit Australische start niet uit
Mauro Vegni, een van de grote mannen bij de RCS, ontkent het gerucht in ieder geval niet. 'Praktisch en logistiek is het moeilijk, maar we zeggen tegen niemand op voorhand nee. Alles is mogelijk, maar je moet de interesse goed bestuderen en je moet ook nagaan wat het standpunt van de UCI is. Bovendien weten we nog niet hoe de kalender binnenkort hervormd zal worden en wat de regels zullen zijn.'
'Pas dan kun je nagaan wat er mogelijk is. We hebben zoveel verzoeken vanuit het buitenland, en die beoordelen we allemaal', vervolgt de Italiaan. 'We zijn bereid om met iedereen te praten. Dat is duidelijk. Daarna kan een heel traject beginnen dat eventueel tot zo’n Grande Partenza kan leiden. Je moet, weliswaar zonder te overdrijven, de kans krijgen om de wielersport te promoten in werelddelen waar het wielrennen nog niet die echte cultuur heeft.'
Van Avermaet vindt mogelijke Giro-start in Australië onbegrijpelijk
Inmiddels is het nieuws ook ter ore gekomen van oud-profs, waaronder Greg Van Avermaet, die het onbegrijpelijk vindt dat Australië als optie wordt gezien. 'Dat de Giro even over de grens kijkt of naar Albanië gaat, is geen probleem. Dat is ook een meerwaarde voor de renners, omdat je dan eens ergens anders koerst dan in Italië. Maar die grote oversteken met jetlags vind ik een brug te ver. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen.'
Wat voor Van Avermaet vooral het probleem is, is dat het tijdsverschil tussen Australië en Italië wel acht uur kan zijn, en dat is volgens de Olympisch kampioen van Rio de Janeiro niet te doen. 'Eerst ga je de renners laten aanpassen aan de Australische tijd om ze daarna te laten overvliegen naar Italië en weer te laten koersen. Dat is een beetje zot', besluit hij zijn verhaal bij Sporza.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties