Alle ogen waren zondagmiddag rond de klok van 17.00 uur gericht op Italië, waar in Veneto de 1.Pro Veneto Classic werd afgewerkt. In principe geen race om je zondag voor leeg te schrapen, maar de inzet was hoog. Na een ferme eindsprint vanuit Azië op zondagochtend hoopte Codifis nog voldoende UCI-punten te scoren om Uno-X Mobility voorbij te steken. Dat lukte echter niet en dus was er bij de Noorse formatie genoeg reden voor een feestje.
Cofidis was de laatste weken al in een keihard gevecht beland met het procontinentale Uno-X. De Noorse formatie beleefde een geweldig 2025 en kwam zo eerder dan verwacht in de positie om te dromen van een WorldTour-status vanaf 2026. Na dit seizoen wordt namelijk de ranglijst van de afgelopen drie seizoenen opgenomen en krijgen 18 teams voor 2026-2028 een WorldTour-licentie.
Cofidis had zich in 2020 verzekerd van een licentie voor het hoogste wielerniveau en stond eind 2022 bij de beste achttien ploegen op de UCI Team Ranking. Zodoende kreeg de Franse formatie een WorldTour-licentie voor de periode 2023-2025. Daarin startte het nog wel goed, maar waren 2024 en 2025 onder de maat.
Lees verder onder de foto
Uno-X behoudt voorsprong op Cofidis en mag dromen van de WorldTour
Ondanks dat Cofidis in de afgelopen drie seizoenen startrecht had in alle WorldTourwedstrijden, waaronder de grote rondes en vijf Monumenten, schoten de procontinentale ploegen met grote ambities uit de grond. Tudor en Q36.5 kwamen er pas later bij, Uno-X Mobility deed wel de volle drie seizoenen op volle cilinders mee. En de Noorse formatie jumpte eerder dit seizoen over Cofidis heen.
Pakte Cofidis in 2023 nog dik 10.000 UCI-punten, in de twee seizoenen erna kwam dat totaal niet boven de 8.000 uit. Ion Izagirre werd zondag nog derde in de Japan Cup en bracht z'n ploeg zo nog dichtbij Uno-X, maar dat reageerde met een vijfde plaats van de van vakantie teruggeroepen Søren Wærenskjold in de Chrono des Nations.
Lees verder onder de foto
Veneto Classic draait naast dagzege ook om 208 punten
En zo was het verschil tussen Uno-X Mobility en Cofidis zondagmiddag na drie jaar koersen slechts 208 punten. En verschil dat te overbruggen was, als Cofidis in de Veneto Classic zou winnen. En dan zouden er geen renners van Uno-X bij de eerste vijftien mogen eindigen. Oh ja, en er was natuurlijk ook gewoon nog een dagwinnaar aan te wijzen, maar dat was van ondergeschikt belang.
Dat het allemaal in de soep zou lopen voor Cofidis, was voor het laatste koersuur in Noord-Italië eigenlijk al duidelijk. Een sterke groep van elf had zich ontdaan van de rest en daar zaten met Fredrik Dversnes en Sakarias Koller Løland twee van Uno-X bij. Dylan Teuns verdedigde de belangen van Cofidis. Verder aan boord? Onder meer Florian Vermeersch (UAE) en Diego Ulissi (Astana).
Met nog 10 kilometer te gaan hadden we de onverharde en zogenaamde Diesel klim nog te gaan, met 1,2 kilometer aan dik 10 procent. Het was eerst Davide de Pretto die namens Jayco AlUla op leek te gaan voor een solo, maar toen hij moest uitklikken op het kasseienklimmetje ging Ulissi. Die maakte in de afdaling echter een fout. Conclusie: sprintje! En wie won? Uno-X, met Sakarias Koller Løland!
Lees verder onder de foto
Uno-X viert vanuit Italië promotie naar WorldTour
Een perfect statement voor de UCI-ranking. Daar mag Uno-X nu hopen op een WorldTour-status, als negentiende op de lijst en de fusie Lotto-Intermarché op handen. Cofidis wordt vanaf 2026 sowieso procontinentaal, maar behoort wel bij de beste drie uit de ProTour van 2023-2025. Daarom mag de ploeg zich wel troosten met startrecht in alle WorldTour-wedstrijden.
Op de officiële kanalen sprak de formatie al van het veiligstellen van promotie naar de WorldTour. Die prestatie werd dan ook goed gevierd. Op een filmpje op Instagram zien we de ploeg en diens renners het vanuit Italië groots vieren, waarbij we onder meer dagwinnaar Koller Løland de champagne zien ontkurken.
Beide ploegen hebben wel een aanvraag ingediend voor een WorldTour-licentie, net als het onder de naam Pinarello-Q36.5 ingediende van Tom Pidcock. Uit die twintig aanvragen, met daarbij ook Lotto Cycling en het onder de naam Cycling Academy ingeschreven Israel-Premier Tech, worden er achttien ploegen gekozen.
Wat verder opvalt, is dat Jayco AlUla haar zaken nog niet op orde heeft en uitstel krijgt tot 1 november. AlUla zou als tweede hoofdsponsor nog twijfelen over bepaalde zaken. Verder staat Alpecin-Deceuninck nog altijd onder de noemer Alpecin-Deceuninck op de lijst voor komend jaar, terwijl Deceuninck in het voorjaar bekendmaakte een stap terug te willen doen.
Tudor en Unibet Tietema Rockets willen ProTeam blijven. Op 10 december wordt bekend welke ploegen precies tot de WorldTour toetreden.
Welke ploegen hebben aanvraag voor WorldTour-licentie 2026-2028 ingediend?
- ALPECIN-DECEUNINCK
- BAHRAIN VICTORIOUS
- COFIDIS
- CYCLING ACADEMY
- DECATHLON CMA CGM TEAM
- EF EDUCATION – EASYPOST
- GROUPAMA-FDJ UNITED
- INEOS GRENADIERS
- LIDL-TREK
- LOTTO CYCLING TEAM
- MOVISTAR TEAM
- PINARELLO-Q36.5 PRO CYCLING TEAM
- RED BULL - BORA - HANSGROHE
- SOUDAL QUICK-STEP
- TEAM PICNIC POSTNL
- TEAM VISMA | LEASE A BIKE
- UAE TEAM EMIRATES XRG
- UNO-X MOBILITY
- XDS ASTANA TEAM
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties