Carapaz gediskwalificeerd na dalen op de bovenbuis in Luik-Bastenaken-Luik Wielrennen
Wielrennen

Carapaz gediskwalificeerd na dalen op de bovenbuis in Luik-Bastenaken-Luik

Carapaz gediskwalificeerd na dalen op de bovenbuis in Luik-Bastenaken-Luik

Richard Carapaz vertolkte een hoofdrol in Luik-Bastenaken-Luik, zowel positief als negatief. De Ecuadoraan trok in de finale solo ten aanval, maar omdat hij gedurende die aanval op de bovenbuis daalde, de zogeheten super-tuck, werd hij door de UCI gediskwalificeerd.

In aanloop naar de Roche-aux-Faucons ontsnapte Carapaz met onder andere de latere winnaar Tadej Pogacar. Hij ging vervolgens solo, maar tijdens een dalend stuk daalde hij echter op de bovenbuis. De UCI was onverbiddelijk en diskwalificeerde de renner van INEOS Grenadiers voor de actie.

Recent heeft de UCI nieuwe regels ingevoerd, waaronder het verbod op verschillende houdingen die renners in het verleden vaak aannamen tijdens de koers. Het gaat hierbij dus onder andere om het dalen op de bovenbuis. Verder is het voor renners ook verboden om de tijdrithouding aan te nemen. Bij deze houding legt de renner de armen op het stuur.


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws