CPA-voorzitter Hansen trekt aan alarmbel na valpartij De Gendt: 'Ooit gaat er hierdoor een zware valpartij plaatsvinden' Wielrennen
Wielrennen

CPA-voorzitter Hansen trekt aan alarmbel na valpartij De Gendt: 'Ooit gaat er hierdoor een zware valpartij plaatsvinden'

CPA-voorzitter Hansen trekt aan alarmbel na valpartij De Gendt: 'Ooit gaat er hierdoor een zware valpartij plaatsvinden'

Thomas De Gendt ging vrijdag hard tegen de vlakte in de UAE Tour. De 37-jarige Belg van Lotto-Dstny kwam er zonder al te veel schade van af, maar zijn voorwiel was wel ontploft, iets wat de rennersvereniging CPA wel zorgen baart.

'Als je kijkt naar de beelden van de fiets van Thomas de Gendt, dan zie je dat zijn band eraf ging, dat het veiligheidsschuim aan de binnenkant vast kwam te zitten in de vork en dat het voorwiel blokkeerde', vertelde CPA-voorzitter Adam Hansen aan Velo. 'Sommige teams koersen met velgen zonder haken. Deze crash is de reden waarom de CPA honderd procent tegen haakloze velgen is. Banden horen gewoon niet van een velg af te komen. De maximale bandendruk die deze haakloze banden kunnen hebben, is 73 en als je iets raakt, overstijg je die maximale bandendruk zeker. Daarom komen ze los.'

De Gendt hield er in ieder geval opvallend weinig schade aan over. Hij lag op meerdere plekken wat open, maar liep geen hersenschudding op. 'Soudal Quick-Step heeft me na mijn crash geholpen met een nieuw wiel, het repareren van de fiets en een hersenschudding-protocol. Onze ploegauto zat achter de kopgroep en kon dus niet helpen op dat moment', schreef hij op 'X'.

Lees verder onder de tweet.

Hansen voorspelt zware valpartij door haakloze velgen

'We hebben van sommige teams gehoord dat ze de banden op de fietsen hebben gemonteerd, ze in de zon hebben laten liggen en dat hun banden er gewoon afspringen', zei Hansen verder. 'Het probleem is dat de fabrikanten er echt dol op zijn, omdat het veel makkelijker is om de velg te produceren. Je hebt er namelijk minder mallen voor nodig, de velgen zijn veel lichter en het is makkelijker om te produceren. Vandaar dat de fabrikanten erop aandringen om haakloze velgen te gebruiken. Er zijn veel mensen die dit uit het peloton willen verbannen, omdat je andere renners letterlijk kunt laten vallen. Op een dag zal er een massale valpartij plaatsvinden.'

Lees verder onder de video.

De crash gebeurde halfweg koers, op een plek waar geen gevaar dreigde. De Gendt ging plots met z'n gezicht vooruit over het stuur en de fiets toonde na de valpartij aan dat het voorwiel ontploft was. De live-uitzending was nog niet onderweg. 'Als iemand de beelden heeft... Ik zou graag weten wat ik heb geraakt met mijn voorwiel.' De ervaren Belg had namelijk zelf ook beelden gemaakt via een GoPro-camera, maar volgens De Gendt 'stond die enkel tijdens de laatste veertig kilometer ingesteld'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws