Ook geen Ronde van Overijssel in 2025: 'Ons hele bestaansrecht is het doorkruisen van de provincie' Wielrennen
Wielrennen

Ook geen Ronde van Overijssel in 2025: 'Ons hele bestaansrecht is het doorkruisen van de provincie'

Ook geen Ronde van Overijssel in 2025: 'Ons hele bestaansrecht is het doorkruisen van de provincie'

De volgende Nederlandse wegkoers moet helaas de stekker uit de editie van dit jaar trekken. Dit keer is het de beurt aan de Ronde van Overijssel. Zo ontstaat er een serieuze kaalslag in het Nederlandse wegprogramma in 2025. De oorzaak kan zich wel laten raden: het ontbreken van politie-inzet. Daarentegen heeft de Volta NXT Classic een oplossing weten te vinden voor het ontbreken van de politie en kan dus wel doorgaan.

Uit de lucht vallen komt het nieuws natuurlijk niet. Eind vorig jaar kwam naar buiten dat de politie in 2025 beperkte mogelijkheden heeft vanwege extra trainingen en inzet voor de NAVO-top eind juni in Den Haag. In januari was er voorzichtig goed nieuws. Vier grote Nederlandse wedstrijden kregen mogelijk alsnog motoragenten toegewezen. De Amstel Gold Race heeft inmiddels groen licht gekregen, maar voor de Olympia’s Tour, de Nederlandse etappes van de Renewi Tour en de Simac Ladies Tour is het nog even afwachten.

Tekst gaat door onder de foto

jelte krijnsen
Jelte Krijnsen werd zevende in de Ronde van Overijssel in 2024

Omlopen niet mogelijk voor Ronde van Overijssel

Voor de andere koersen betekende het slecht nieuws. Ondertussen druppelen de vervelende persberichten binnen. Vorige week was het bijvoorbeeld al de beurt aan de ZLM Tour. Nu is het de Ronde van Overijssel. Een paar weken geleden was er nog even hoop voor de 1.2 koers. Voorzitter Michiel Vincent berichtte dat er hoopgevende gesprekken waren met de politie Oost-Nederland. Die zou misschien minder agenten leveren, maar genoeg om de Ronde te organiseren. Niet dus.

'Uiteindelijk is er van hogerhand anders besloten. De NAVO-top blijkt een te grote belasting voor de politie', vertelt Vincent. Volta NXT Classic kreeg het wel voor elkaar om door te gaan, dit omdat zij omlopen gebruiken, iets waar de organisatie van de Ronde van Overijssel niet aan wil. 'We hebben het over de Ronde van Overijssel! Ons hele bestaansrecht is het doorkruisen van de provincie. Deze zware klassieker van 200 kilometer is een opmaat voor jonge renners om prof te worden. Wielrennen leren ze in koersen als de onze.'

De Ronde van Overijssel hoopt in 2026 weer terug te zijn, al blijft voldoende politieondersteuning een vereiste. 'We moeten de rol van de politie daarin niet onderschatten. Zeker niet in een verhardende samenleving. Naar een agent wordt beter geluisterd dan naar een verkeersregelaar.' Voor de Ronde van de Achterhoek, die op 31 augustus verreden wordt, is er daarentegen nog wél hoop op politiebegeleiding.

Tekst gaat door onder foto

Ook geen Ronde van Overijssel in 2025: 'Ons hele bestaansrecht is het doorkruisen van de provincie'
De ZLM Tour

Organisatie kan de veiligheid niet waarborgen

Vorige week werd bekend dat de ZLM Tour niet door zou gaan. De organisatie had nog wel gezocht naar alternatieve oplossingen, maar deze bleken helaas niet haalbaar.

'Etappekoersen horen bij de wielersport. Ze helpen topsporters om te excelleren, inspireren nieuwe generaties en verbinden lokale gemeenschappen. Maar bovenal staat veiligheid altijd voorop’, zegt manager ZLM Tour Eelco Franckaert in het persbericht. ‘Na het wegvallen van de politie-inzet hebben we alle mogelijke alternatieven onderzocht, zoals het aanpassen van routes en de inzet van verkeersregelaars en burgermotards. Maar helaas kunnen wij zonder politie-inzet de veiligheid rondom en in de parcoursen niet voldoende waarborgen. Met meerdere start- en finishlocaties, openbare wegen en verschillende betrokken gemeenten is politie-inzet essentieel voor een verantwoorde organisatie van de ZLM Tour.’

'Na inventarisatie bij de betrokken gemeenten hebben we samen met ZLM Verzekeringen – met pijn in ons hart – moeten besluiten om de ZLM Tour 2025 te annuleren. Dit is een enorme domper voor renners, wielerfans, vrijwilligers en alle partners die zich inzetten voor deze unieke meerdaagse koers. Wij gaan ons met veel ambitie inzetten om deze Nederlandse etappekoers weer op de wielerkalender te krijgen in 2026', gaat de manager verder.

Tekst gaat door onder het X-bericht

Vijftigste Volta NXT Classic gaat wél door

Volta NXT Classic (voorheen Hel van het Mergelland) gaat wél door. De organisatie heeft een passende oplossing weten te vinden voor de ontbrekende politiebegeleiding. Ook deze koers kon daar namelijk niet op rekenen. Zaterdag 5 april zullen zowel de mannen als de vrouwen hun wedstrijden in het Zuid-Limburgse heuvelland verrijden. Zondag 6 april is het de beurt aan de toertocht- en bedrijventochtdeelnemers.

'Ik mag wel zeggen dat het alsnog laten verrijden van onze wedstrijden op UCI niveau een knap staaltje organisatiekracht is. Niet alleen het veiligheidsaspect was een uitdaging voor ons, maar ook het bijkomende budget rondkrijgen blijft een jaarlijks terugkerende uitdaging. We zijn dan wederom heel blij met de financiële bijdrage van naamgever Volta NXT, in 2025 voor de laatste keer, en onze andere sponsoren en partners', vertelt voorzitter Jean Demollin in het persbericht.

Tekst gaat door onder de foto

Ook geen Ronde van Overijssel in 2025: 'Ons hele bestaansrecht is het doorkruisen van de provincie'
Arnaud de Lie won de Volta NXT Classic in 2022

Wegen zullen tijdelijk worden afgesloten 

Koersdirecteur Roy Packbier doet ook nog een duit in het zakje. 'Onze vrouwenwedstrijd werd al zes keer verreden zonder politie-inzet. Demi Vollering en Mischa Bredewold wonnen hier op een omloop van circa 20 kilometer beveiligd door verkeersregelaars en burgermotards. In 2025 gaan we deze wedstrijd op exact dezelfde manier organiseren. De mannen krijgen in vergelijking tot andere jaren een aangepast parcours, vanwege het ontbreken van politie. Start en finish blijven in Eijsden. Na een korte aanloop krijgen de renners vier omlopen van ongeveer 42 kilometer voorgeschoteld.' In totaal komen de mannen uit op een uitdagend parcours van 190 kilometer lang, 38 beklimmingen en 2400 hoogtemeters.

Tijdens de koers zullen wegen slechts tijdelijk worden afgesloten. De koprijder geeft aan wanneer het parcours wordt gesloten, terwijl de sluitrijder aangeeft wanneer de weg – uiterlijk tien minuten later – weer wordt vrijgegeven voor regulier verkeer. Hierdoor blijft de hinder voor weggebruikers zo beperkt mogelijk.

Tekst gaat door onder de foto

dylan groenewegen
De huidige Nederlands kampioen is Dylan Groenwegen

Ook het NK wielrennen op losse schroeven

Vorige week was er nog groot nieuws over het NK wielrennen. Ook daar zijn alle alarmbellen afgegaan. Het is zelfs nog maar de vraag of we überhaupt een NK krijgen. 'We wisten dat het moeilijk zou worden. We moesten eigen motorbegeleiders hebben op kleine omlopen van 17 kilometer waar geen politie bij nodig was. Dat hadden we geregeld. Maar je hebt ook agenten nodig voor als er iets gebeurt buiten de koers om en daar zit het probleem', vertelde Joost van Wijngaarden, manager wedstrijdsport bij de KNWU.

De KNWU bekijkt momenteel de opties, maar is bovenal ook heel teleurgesteld. 'Het is mogelijk dat we dit jaar geen NK hebben. Het kan ook dat het NK wordt verplaatst naar een andere locatie of dat het gewoon in Nijmegen kan maar dan op een andere datum', houdt Van Wijngaarden meerdere opties open.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws