...
decathlon ag2r team 2025
Wielrennen

Na langdurige geruchten maakt Decathlon nieuwe naamsponsor wereldkundig: 'Begin van een ambitieus nieuw hoofdstuk'

decathlon ag2r team 2025

Het Franse wielrennen is een industrie dat op traditie draait. Ploegen als Groupama-FDJ en Cofidis zijn ploegen die al sinds 1997 op het hoogste niveau meedraaien, maar ook AG2R La Mondiale voegde zich in 1998 bij de hoogste divisie van het wielrennen. Een ploeg met geschiedenis, maar daar gaat verandering in komen. Een nieuwe sponsor leek op komst voor de Decathlon-ploeg, wat door de Franse formatie werd bestempeld als 'nepnieuws', waarna er tijdens de tweede rustdag van de Tour toch een nieuwe sponsor wereldkundig werd gemaakt.

De hoofdsponsor AG2R La Mondiale zal zich in 2026 ieder geval terugtrekken, zo meldde Le Télegramme al eerder. Het verzekeringsbedrijf heeft zich bijna 30 jaar verbonden met de wielerploeg: in 1998 kwam het ter wereld als Casino - AG2R, en had het renners als Jaan Kirsipuu, Rolf Järmann, Jacky Durand en Alexandre Vinokourov in de selectie. Twee jaar later ging het verder als alleenstaande titelsponsor.

Die rol heeft het bedrijf voor liefst 21 seizoenen vervuld. In totaal heeft de ploeg 22 Touretappes gewonnen, en met Romain Bardet en Jean-Christophe Péraud eindigde de formatie drie keer op het eindpodium. Tevens werd Ben O'Connor vorig jaar tweede in de Vuelta a España. Toch zal AG2R La Mondiale uit het wielrennen verdwijnen en dus komt er op die manier een einde aan een ware dynastie. Er komt echter geen einde aan de ploeg, want men zou een nieuwe - en verrassende - sponsor gevonden hebben.

Lees verder onder de foto!

Na langdurige geruchten maakt Decathlon nieuwe naamsponsor wereldkundig: 'Begin van een ambitieus nieuw hoofdstuk'

'Nieuwe sponsor, nieuwe ambitites en nieuwe sterren voor Decathlon'

Le Télégramme meldde namelijk dat L'Oréal zich zou gaan verbinden aan de wielersport. Het cosmeticamerk moest naar verluidt de rol van AG2R overnemen. Dit bedrijf is van origine Frans en is gevestigd in Clichy, in de buitenwijken van Parijs. Daarmee zou de ploeg de Franse identiteit behouden en zodoende zou Decathlon ook aanblijven. De Franse bron meldde bovendien dat L'Oréal een flinke financiële boost zal geven: de ambities konden daarmee ook de lucht in. Of Decathlon of L'Oréal de eerste titelsponsor zou worden, was nog niet duidelijk.

De ploeg was al een tijdje prominent in het nieuws te vinden door de transfergeruchten die de ronde deden. Zo lijkt Olav Kooij de overstap te maken van Visma | Lease a Bike. De Nederlandse sprinter won dit jaar twee ritten in de Giro d'Italia, maar krijgt geen kans om zich verder te ontwikkelen. Ook Tiesj Benoot lijkt met hem mee te gaan, en Girorit-winnaar Daan Hoole komt mogelijk de sprinttrein versterken. Ook Matthew Riccitello (Israel - Premier Tech) wordt nadrukkelijk genoemd als aanwinst in de wandelgangen.

Lees verder onder de foto!

casper van uden olav kooij
Olav Kooij moet het nieuwe uithangbord van Decathlon worden.

Toch geen L'Oréal, Decathlon investeert meer

Wil men dat soort namen binnenhalen, dan moet er wel wat gebeuren. Het budget zal flink omhoog moeten, maar volgens Cyclingnews zou dat niet zijn dankzij L'Oréal. De deal met het cosmeticamerk werd door managers van Decathlon namelijk weggezet als 'nepnieuws', maar een andere sponsor werd volgens het Britse medium later bevestigd. Tevens zou de macht van Decathlon groter worden in het team.

'De verandering is meer dan alleen in de structuur: het reflecteert onze strategie om onze betrokkenheid op het hoogste niveau te verdiepen. We willen de toekomst van de sport vormen, niet alleen het heden sponsoren', zei Céline Del Genes van het Franse sportmerk. Dominique Serieys, ploegmanager van Decathlon AG2R, benadrukte eveneens het belang van de toekomst. 'We willen ons voorbereiden op een geweldige toekomst met Paul Seixas in 2028 of 2030. We willen meer grote talenten en een groter budget.'

Volgens Cyclingnews zou die financiële boost er komen. Niet met L'Oréal, maar dus vooral dankzij Decathlon, dat meer geld in het project zou willen stoppen. Het zou betekenen dat het budget in 2026 met een derde omhoog zou gaan: waar het team eerst nog 30 miljoen kon spenderen, zou dat nu 40 miljoen worden.

Lees verder onder de foto!

decathlon ag2r roubaix

CMA CGM sluit zich aan als sponsor

Tijdens de tweede rustdag van de Tour heeft de ploeg uiteindelijk toch een nieuwe sponsor wereldkundig gemaakt, namelijk het Franse CMA CGM, een grote speler op het gebied van containervervoer. 'CMA CGM wordt vanaf 1 januari 2026 co-sponsor van de Decathlon CMA CGM wielerploeg', zo valt er te lezen. 'Na de aankondiging van de overname van de professionele wielerploeg door Decathlon aan het einde van het seizoen 2025, begint een ambitieus nieuw hoofdstuk.'

'De CMA CGM Group, een wereldspeler in maritieme, land-, lucht- en logistieke oplossingen, sluit zich aan bij DECATHLON als hoofdpartner tot eind 2030', gaat het statement verder. 'Een Franse alliantie die zich inzet voor prestaties. Gezamenlijke energie voor een wereldwijde ambitie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws