'Ik ben vandaag gewoon geklopt door iemand die beter was', was de duidelijke analyse van Remco Evenepoel. De Belg kon op het WK in Rwanda nog wijzen naar twee fietswissels, maar werd bij het EK in Frankrijk toch echt man-tegen-man uit het wiel gereden door Tadej Pogacar. De grote vraag na afloop was: hoe gaat de Belg de bestaande kloof dichten? Evenepoel ging daar heel serieus op in.
Evenepoel leek op het EK alles onder controle te hebben. Hij maakte met België de koers vroeg hard, isoleerde Pogacar van z'n landgenoten en beantwoordde de verwachte versnelling van Pogacar, op 75 kilometer van de finish. De benen liepen echter vol, alvorens de strijd gestreden was, toen Evenepoel in een achtervolgend groepje al het werk alleen moest doen.
'Het was best frustrerend', zei de olympisch kampioen over het gebrek aan samenwerking met Paul Seixas, Juan Ayuso en Christian Scaroni, vlak nadat Pogacar was weggereden. 'Als iedereen goed zou werken om het gat te dichten, zouden we denk ik terugkomen. Maar sommige renners hadden orders om niet te rijden. Dat zijn race tactieken, maar dat moeten we accepteren', klonk het in de mixed zone.
Lees verder onder de video
Evenepoel blij met tactiek van de Belgen
Wat heel even op 20 seconden bleef hangen, werd uiteindelijk een minuut. Het was het moment dat Evenepoel wegreed bij de andere drie, maar dat was natuurlijk te laat. En zo bleef de Belg achter met een goede koers, sterke ploegmaats, maar wederom eentje die nóg beter was. 'We hebben gedaan wat we in gedachte hadden. Iedereen had een goede dag en deed zijn taken.'
Bondscoach Serge Pauwels gaf bij In de Leiderstrui aan dat al die verliespartijen tegen Pogacar nog weinig doen met het moraal van zijn kopman. 'Neem Pogacar in deze situaties weg en je hebt met Evenepoel nog steeds iemand die drie minuten wegrijdt van de rest hè. Dan had hij alle superlatieven gekregen. Het zijn fenomenen die er bovenuit steken, maar het ene is nóg straffer dan het andere.'
'Daar hebben we nog geen antwoord op gevonden', zei Pauwels, die Evenepoel naar eigen zeggen pas bij het WK 2026 in Montréal weer zal begeleiden. 'Misschien is de dynamiek en de onderlinge verhouding dan al wat veranderd. Natuurlijk hopen we niet dat Pogacar nóg beter wordt, want het is niet makkelijk. Het draait in het wielrennen om winnen en daar gaat Remco goed mee om.'
Lees verder onder de foto
Evenepoel kon Pogacar langer volgen, maar nog niet lang genoeg
'We moeten hoop blijven koesteren en het siert Remco dat hij hoop blijft houden. Dat is toch de manier om het ooit te laten lukken', besloot Pauwels. En dat bleek ook wel uit de persconferentie, waar Evenepoel heel serieus op de vraag inging: hoe ga je Pogacar verslaan? De inhoud lijkt daar, maar die extreme versnellingen van de Sloveen blijken vaak nog het probleem.
'Ik denk dat het één van de eerste keren was dat ik voor zo'n lange tijd op zijn aanval kon reageren', begon Evenepoel positief. 'Ik heb geprobeerd zo lang mogelijk bij te blijven, maar Pogacar vertraagde niet, dus werden mijn benen zwaar. Het was het laatste steile deel, want als ik 30 of 40 seconden langer had kunnen volgen, was het wat afgevlakt. Maar dat wist Pogacar natuurlijk ook.'
Evenepoel toonde al vaker dat hij z'n lichaam uitstekend kent en dus stuurde hij uit het wiel van Pogacar. 'Het was zaak om mezelf niet volledig op te blazen, dus koos ik een beter tempo. Ik verloor niet te veel tijd, maar het is wel iets waar ik aan moet werken als ik hem in de toekomst wil kloppen. Al heb ik de laatste maanden gemerkt dat ik er beter in word en ik ben ook niet weggeblazen nu.'
Lees verder onder de foto
Evenepoel zet Red Bull-BORA-hansgrohe aan het werk
'Het zal nog beter moeten, maar gelukkig verander ik van ploeg, dus het is hun probleem', riep Evenepoel vervolgens grappend. In 2026 zal hij voor Red Bull-BORA-hansgrohe uitkomen en het WK en EK leverde huiswerk op. 'Ik denk dat de finale van dit EK heel interessant zal zijn voor mijn nieuwe ploeg en trainer. Ze mogen het gaan analyseren en beslissen wat voor trainingen we moeten doen.'
Zelf had Evenepoel al wel wat ideeën: 'Ik denk dat het niet over een inspanning van een minuut gaat, omdat we in de fase ervoor ook al hard gaan. Dan heb je het al wel over drie of vijf minuten, en daar zal ik in de winter mee aan de slag moeten. Ik moet eraan gewend raken en er beter in worden. In de zomer hebben we er wel aan gewerkt, maar dat was simpelweg te weinig tijd om veel beter te worden.'
Misschien iets minder tijdrijder worden en á la Jonas Vingegaard meer een echte klimmer met explosiviteit? 'Dat denk ik niet. Als je een goede tijdrijder bent, kun je ook voor een bepaalde periode hogere vermogens trappen, alvorens je terugkomt in een meer normaal tempo. Het gaat bij het klimmen ook om de watts per kilo, maar dat is nu altijd makkelijker zeggen dan het een realiteit maken.'
Lees verder onder de foto
Evenepoel hoopt in Ronde van Lombardije op andere finale
De boodschap was duidelijk: 'Ik ga mijn best doen en dan gaan we zien waar ik volgend jaar sta', aldus Evenepoel, die we op zaterdag 11 oktober nog wel één keer in actie zien in Italië. In de Ronde van Lombardije hoopt hij nog één keer alles uit de kast te halen voor een goed resultaat. Al doet ene Tadej Pogacar ook mee, de winnaar van de laatste vier (!) edities.
'Iedereen weet dat ik gemotiveerd ben om Lombardia te winnen. Dit jaar rijden we weer naar Bergamo, met in de finale bijna 20 kilometer vallei. De Passo di Ganda als laatste klim is zwaar, maar niet zo zwaar als de slotklim van vorig jaar. Het zal iets minder steil zijn, dus moet ik met de benen die ik nu heb zo lang mogelijk bij hem blijven. Ik ga er het beste van maken en voel me klaar', aldus Evenepoel.
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties