Visma | Lease a Bike kon op zaterdag niet zijn gekende stempel drukken op het koersverloop in de Omloop Het Nieuwsblad. Kopman Wout van Aert had niet zijn beste dag en op de belangrijke momenten zat de ploeg niet goed gepositioneerd, was de conclusie achteraf. Head of Racing Grischa Niermann stond de pers na afloop verbitterd te woord in Ninove.
'We zijn er niet in geslaagd om de koers naar onze hand te zetten', oordeelde Van Aert al na de aankomst. 'Van mijn kant was ik niet genoeg op de afspraak en teveel achter de feiten. We waren slecht gepositioneerd. De Molenberg is een cruciaal punt en als je dan met één renner mee bent... is dat niet goed. De benen spreken in zo'n koers, net als het conditionele. Ik was gewoon niet goed genoeg om mee te forceren.'
Uiteindelijk eindigde de Belg op plek elf als beste renner van Visma | Lease a Bike. 'Ik had ook onderweg al gevoeld dat ik vandaag niet de beste benen had. Ik probeerde nog wel, maar vanaf het moment dat ik aanzette, voelde ik dat er niets meer op de benen zat.'
Lees verder onder de foto!

Interview Grischa Niermann (Visma | Lease a Bike) na Omloop Het Nieuwsblad
Grischa, wat is je verhaal?
'Een heel rare Omloop, maar het was wel een klein beetje te voorspellen. Door het rustige weer, zonder regen en wind. Daardoor bleef het heel lang gesloten en uiteindelijk sprinten we met een grote groep.'
Jullie misten de schifting, buiten Jorgenson, op de Molenberg?
'Dat klopt. We zaten niet in goede positie aan de voet. Uiteindelijk moesten er veel voet aan de grond zetten en je weet ook dat dat gaat gebeuren. Als je daar niet in positie zit, ben je niet mee. En dat was iets wat we recht moesten zetten, wat absoluut niet het plan was.'
Wat was het plan dan wel?
'Om de koers hard te maken en wat te forceren, maar daar waren we niet goed genoeg voor. We moesten genoegen nemen met die sprint, maar Wout had ook niet de beste benen. Dat was onderweg al duidelijk. We gokten alsnog op een sprint, maar met mannen als Philipsen en Magnier erbij zou dat altijd lastig worden. Het is zeker niet de koers waarvoor we zijn gekomen.'
Lees verder onder de video!
Gaf Wout onderweg al signalen?
'Dat niet, maar liet dat achteraf wel weten. Dat kan ook en het is geen ramp. Het ligt ook zeker niet alleen aan Wout. Als ploeg hebben we niet de wedstrijd gereden die we wilden rijden.'
Wout zat vaak vrij ver.
'Hij weet zelf ook dat hij vooraan de Molenberg moet oprijden.'
Matteo was wel mee. Enige twijfel gehad om met hem de finale in die groep aan te vatten?
'Nee. Als wij met 1 op 30 zitten, is het wel duidelijk dat we van achter terug moeten komen. Daar hebben we zeker niet op gegokt.'
Welke feedback neem je mee uit deze Omloop?
'Dat het cruciaal is om op de belangrijke punten van voren te zitten. Dat wisten we natuurlijk, net zoals alle andere renners. In een meeting is het makkelijk gezegd en over het algemeen zijn we daar heel goed in, maar vandaag niet.'
Victor Campenaerts viel. Was hij de man die voor die positionering moest zorgen?
'Absoluut. Victor moest richting de Eikenberg in actie komen, maar daar was hij na zijn valpartij niet om in actie te komen. Maar ook hij valt omdat hij achterin het peloton zat. Dat is geen verwijt, maar wel het begin van de ellende.'
Dat is niet des Visma | Lease a Bikes.
'We hebben drie jaar achter elkaar gewonnen, maar een vierde keer is heel lastig. We kunnen in Kuurne revanche nemen. In elke wedstrijd starten we om te winnen, maar dat is hier niet gelukt. Uiteindelijk zijn we daar goed en ervaren genoeg voor. Ik neem het ook niemand kwalijk, want het is supermoeilijk. In zo'n tweede groep wordt er logischerwijs ook naar Wout en ons als ploeg gekeken.'
Hoe is de sfeer in de bus?
'Er staat geen partymuziek aan, maar het is niet het einde van de wereld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties