Het Franse wielrennen is een industrie dat op traditie draait. Ploegen als Groupama-FDJ en Cofidis zijn ploegen die al sinds 1997 op het hoogste niveau meedraaien, maar ook AG2R La Mondiale voegde zich in 1998 bij de hoogste divisie van het wielrennen. Het is een ploeg met geschiedenis, maar die staat op het punt een omwenteling te maken, zo meldt Le Télégramme. Een nieuwe sponsor leek op komst, maar tijdens de Tour de France wordt dat tegengesproken. Toch zal het team in 2026 de aansluiting met de top maken.
De hoofdsponsor AG2R La Mondiale zal zich in 2026 terugtrekken, aldus het Franse medium. Het verzekeringsbedrijf heeft zich bijna 30 jaar verbonden met de wielerploeg: in 1998 kwam het ter wereld als Casino - AG2R, en had het renners als Jaan Kirsipuu, Rolf Järmann, Jacky Durand en Alexandre Vinokourov in de selectie. Twee jaar later ging het verder als alleenstaande titelsponsor.
Die rol heeft het bedrijf voor liefst 21 seizoenen vervuld. In totaal heeft de ploeg liefst 22 Touretappes gewonnen, en met Romain Bardet en Jean-Christophe Péraud eindigde de formatie drie keer op het eindpodium. Tevens werd Ben O'Connor vorig jaar tweede in de Vuelta a España. Maar AG2R La Mondiale zal uit het wielrennen verdwijnen, en dus komt er een einde aan een ware dynastie. Maar niet de ploeg, want men zou een nieuwe - en verrassende - sponsor gevonden hebben.
Lees verder onder de foto!

'Nieuwe sponsor, nieuwe ambitites en nieuwe sterren voor Decathlon'
Le Télégramma meldde namelijk dat L'Oréal zich gaat verbinden aan de wielersport. Het cosmeticamerk moest naar verluidt de rol van AG2R overnemen. Dit bedrijf is van origine Frans en is gevestigd in Clichy, in de buitenwijken van Parijs. Daarmee behoudt de ploeg de Franse identiteit, en Decathlon zal ook aanblijven. De Franse bron meldde bovendien dat L'Oréal een flinke financiële boost zal geven: de ambities kunnen daarmee ook de lucht in. Of Decathlon of L'Oréal de eerste titelsponsor zou worden, was nog niet duidelijk.
De formatie is al een tijdje prominent in het nieuws te vinden door de transfergeruchten die de ronde doen. Zo lijkt Olav Kooij de overstap te maken van Visma | Lease a Bike. De Nederlandse sprinter won onlangs twee ritten in de Giro d'Italia, maar krijgt geen kans om zich verder te ontwikkelen. Ook Tiesj Benoot lijkt met hem mee te gaan, en kersverse winnaar van een Girorit Daan Hoole komt mogelijk de sprinttrein versterken. Ook Matthew Riccitello (Israel - Premier Tech) wordt nadrukkelijk genoemd als aanwinst in de wandelgangen.
Lees verder onder de foto!

Geen L'Oréal, wel flinke bak meer geld?
Wil men soort namen binnenhengelen, dan moet er wel wat gebeuren. Het budget zal flink omhoog moeten gaan, maar volgens Cyclingnews zal dat niet zijn dankzij L'Oréal. De deal met het cosmeticamerk werd door managers van Decathlon weggezet als 'nepnieuws', maar een andere sponsor wordt volgens het Britse medium later bevestigd. Tevens wordt de macht van Decathlon groter in het team.
'De verandering is meer dan alleen in de structuur: het reflecteert onze strategie om onze betrokkenheid op het hoogste niveau te verdiepen. We willen de toekomst van de sport vormen, niet alleen het heden sponsoren', aldus Céline Del Genes van het Franse sportmerk. Dominique Serieys, ploegmanager van Decathlon AG2R, benadrukt eveneens het belang van de toekomst. 'We willen ons voorbereiden op een geweldige toekomst met Paul Seixas in 2028 of 2030. We willen meer grote talenten en een groter budget.
Volgens Cyclingnews komt die financiële boost er ook. Niet met L'Oréal, maar dus vooral dankzij Decathlon, dat meer geld in het project wil stoppen. Het zal betekenen dat het budget in 2026 met een derde omhoog zal gaan: waar het team eerst nog 30 miljoen kon spenderen, zal het nu 40 miljoen worden. Daarmee kruipt het plots dichtbij de rijktse ploegen in het peloton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties