Jumbo-Visma hanteert strakke tactiek en geeft rode trui weg: 'We zijn met een geoliede machine' Wielrennen
Wielrennen

Jumbo-Visma hanteert strakke tactiek en geeft rode trui weg: 'We zijn met een geoliede machine'

Jumbo-Visma hanteert strakke tactiek en geeft rode trui weg: 'We zijn met een geoliede machine'

Primoz Roglic is zijn rode leiderstrui na één dag alweer kwijt, maar het was dit keer geen ploeggenoot die hem overnam. Bij Jumbo-Visma kozen ze in de vijfde etappe van de Vuelta a España om de leiding in het algemeen klassement vrijwillig af te staan, om daarmee energie te sparen voor de komende dagen.

Nadat Jumbo-Visma op de openingsdag de ploegentijdrit op haar naam schreef, konden ze onderling verdelen wie de volgende dagen het rood mocht dragen. In de ploegentijdrit lieten ze Robert Gesink als eerste over de finish komen, terwijl daarna ook Mike Teunissen en Eduardo Affini mochten meeprofiteren van de dominantie van de Nederlandse ploeg. Op dinsdag was het Primoz Roglic zelf die de rode leiderstrui verdiende door als eerste boven te komen in de vierde etappe. Er werd gespeculeerd of Sepp Kuss de volgende ging zijn, maar al snel werd duidelijk dat ze de rode trui liever kwijt dan rijk waren na de vijfde etappe.

Het duurde echter opvallend lang voordat de kopgroep woensdag de ruimte kreeg. Jumbo-Visma kon niet iedereen zomaar laten gaan, zo laat ploegleider Addy Engels na afloop tegenover Eurosport weten. 'Het duurde even en het was een heel lang gevecht voor de goede kopgroep om weg te komen. Voor ons was het belangrijkste wie er in de kopgroep terecht ging komen. Als het iemand was die een bedreiging was voor het algemeen klassement, dan werd het een zware dag voor ons. Na zo’n gevecht zijn er natuurlijk alleen maar sterke renners in de kopgroep, maar voor ons was het goed om hen wat ruimte te geven en de rode trui op deze manier weg te geven.'

Gesink legt uit waarom Jumbo-Visma geoliede machine is

Ook Gesink liet na afloop weten dat het veel energie bespaart als je de rode trui niet in je bezit hebt. Op de ploegsite vertelt hij uit eigen ervaring te weten dat het veel extra verplichtingen met zich meebrengt. 'Het is een voorrecht om in de leiderstrui te rijden. Maar door de verplichtingen op het podium en met de pers ben je langer bezig na de finish. De Vuelta duurt drie weken. Het is belangrijk om de rode trui op de laatste dag te hebben.' Gesink mocht op de eerste dag de leiderstrui dragen, maar schikt zich ondertussen weer ouderwets in zijn rol als luxeknecht. Die vervulde hij woensdag met verve en hij liet weten hoe de ploeg te werk ging.

'We hebben een lijstje in ons hoofd van welke renners we liever niet laten wegrijden. Met Edoardo Affini, Mike Teunissen en Rohan Dennis zijn we heel sterk in het controleren. Op het moment dat een renner wegrijdt die we liever niet zien vertrekken, probeert iemand van onze ploeg het gat te dichten. De volgende renner vangt het vanachter uit op met de nodige snelheid om de volgende aanval te counteren. Als dat loopt, is het een plezierige manier van samenwerken. En hier loopt dat goed, want we zijn met een geoliede machine', zo laat Gesink weten.

Donderdag staat de eerste bergrit op het programma

De Vuelta a España wordt donderdag vervolgd met een zeer lastige finale, waarin twee pittige beklimmingen op het programma staan. Na de Collada de Brenes (6,8 kilometer, aan 8,2 procent), wordt er afgesloten op de Pico Jano (12,6 kilometer, aan 6,5 procent). Bij Jumbo-Visma zijn ze blij dat ze donderdag niet de verantwoordelijkheid dragen over de koers. 'Geen één dag is makkelijk, maar we gaan het zien. Als we controle moeten nemen, dan doen we dat. Maar nu, met een nieuwe leider, is het anders dan wanneer je zelf leidt. Morgen blijft natuurlijk wel een belangrijke dag en we moeten er staan op het juiste moment', zo sluit Engels af.


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws