Jumbo-Visma moet 180 fietsen ombouwen voor 1 januari 2023: 'Het is een monsterklus' Wielrennen
Wielrennen

Jumbo-Visma moet 180 fietsen ombouwen voor 1 januari 2023: 'Het is een monsterklus'

Jumbo-Visma moet 180 fietsen ombouwen voor 1 januari 2023: 'Het is een monsterklus'

Jumbo-Visma heeft in een persbericht bekendgemaakt dat het vanaf 1 januari 2023 samen gaat werken met enkele nieuwe partners. SRAM wordt leverancier van de groepsets, álle renners rijden in het nieuwe jaar met wielen van Reserve, voor schoenen stapt het team over op Nimbl en de brillen zullen worden geleverd door Oakley.

'Bijna 180 fietsen moeten voor 1 januari 2023 zijn omgebouwd', verklaart de Nederlandse ploeg in een persbericht. Trainingsfietsen, koersfietsen en tijdritfietsen voor in totaal zestig renners. De mecaniciens van Team Jumbo-Visma stroopten hun mouwen op en begonnen eind oktober aan deze monsterklus. Een poule van ruim twintig mecaniciens en de technische staf zet momenteel alle zeilen bij om de deadline te halen. 'We werken daar sinds eind oktober non-stop aan zodat elke renner tijdens de trainingskampen in december ten minste één omgebouwde fiets tot zijn beschikking had', verklaart Head of Performance Equipment Jenco Crost.

Mathieu Heijboer: 'Blessures voorkomen'

Waarom besluit een ambitieuze ploeg na een uiterst succesvol jaar om de samenwerking met een betrouwbare leverancier te beëindigen, vraagt de communicatieafdeling aan Performance manager Mathieu Heijboer. 'We zijn binnen Team Jumbo-Visma continu op zoek naar manieren om te verbeteren en we geloven er heilig in dat deze stap ons verder brengt. We hebben de mogelijkheid om samen met SRAM teamspecifieke materialen te ontwikkelen en onze prestaties zo naar een hoger niveau te tillen.'

'De meeste atleten uit de stal van Team Jumbo-Visma zijn nog niet bekend met SRAM', legt Heijboer uit. 'Dat geldt ook voor de mecaniciens. Er is daarom de komende tijd veel aandacht voor de transitie. Jenco is daarbij het aanspreekpunt voor de mecaniciens en ik leg mijn focus op de renners. Het is belangrijk dat hun houding op de fiets zo min mogelijk verandert. In dit geval creëren we een nieuw contactpunt op het stuur omdat de remgrepen worden vervangen. En ook het schakelen is dadelijk anders. Kleinigheidjes, zou je denken, maar de renners gaan dit voelen. We zullen hen daar goed in begeleiden om te voorkomen dat er blessures kunnen ontstaan.'

Richard Plugge doet ook zijn zegje. 'Om op het allerhoogste niveau te kunnen presteren, moeten alle factoren optimaal zijn. Op materiaalvlak zijn we toe aan de volgende stap in onze ontwikkeling. Samen met SRAM kunnen we deze stap zetten', stelt de algemeen directeur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws