Ruim twaalf jaar na het abrupt beëindigen van haar wielersponsoring keert Rabobank onverwacht terug in de sport. De bank zal vanaf de Tour de France op het shirt van nota bene Visma | Lease a Bike prijken. Ook gaat de Rabobank TeamNL sponsoren. Volgens ingewijden is dit slechts het begin van een bredere herintrede in de wielersport, melden de NOS en Wielerflits.
Rabobank zou al meer dan een jaar in gesprek zijn met Visma | Lease a Bike via sportmarketingbureaus Kumpany en TIG Sports. De aanstelling van Stefaan Decraene als CEO per 1 januari 2023 gaf de gesprekken een nieuwe impuls, omdat het management van de bank de mogelijkheden voor een terugkeer opnieuw wilde verkennen.
Tekst gaat door onder de foto

Opvallend (hernieuwde) samenwerking door het verleden
Net als in de periode van 1996 tot 2015 ziet Rabobank kansen om de wielersport voor de jeugd in Nederland – en mogelijk ook in België – verder te ondersteunen. Daar gaan ze zich dan ook met name op richten. De bank zal onder andere het Ready2Race-project steunen, een initiatief dat de ploeg van Richard Plugge in samenwerking met Jumbo Supermarkten heeft opgezet. De bank neemt de plek in van BetCity, dat als gevolg van veranderde regelgeving omtrent gokken per 1 juli 2025 moet stoppen met sportsponsoring.
De hernieuwde samenwerking tussen Rabobank en de wielerploeg waarmee het jarenlang verbonden was, is opvallend. De bank was tussen 1996 en 2015 de drijvende kracht achter het Nederlandse wielrennen, met ondersteuning voor profploegen, opleidingsteams, de wielerbond KNWU en talrijke lokale en nationale wedstrijden.
Tekst gaat door onder de foto

Dopingschandalen stopten samenwerking in 2012
Maar aan die tijd blijven ook altijd de dopingverhalen plakken. Het USADA-rapport rond Lance Armstrong bracht ook dopinggebruik binnen de Rabobank-ploeg aan het licht, waarna de bank in oktober 2012 besloot haar betrokkenheid per direct te beëindigen. Vier jaar later vertrok ze helemaal uit de wielersport.
De dopingschandalen dreven de bank er destijds toe om de geldkraan dicht te draaien. Daarna volgden barre jaren voor de Nederlandse ploeg. Met LottoNL-Jumbo werd de weg omhoog teruggevonden. Dat er nu opnieuw een samenwerking tot stand komt, is opmerkelijk, zeker omdat het om dezelfde ploeg gaat. Tegelijkertijd kun je beargumenteren dat de ploeg op papier dezelfde is, maar sindsdien een volledige transformatie heeft ondergaan. Voor de grootste Nederlandse wielerploeg is deze sponsor in ieder geval een belangrijke signaal, vooral met het verleden in gedachten. Morgen vindt op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht een bijeenkomst plaats.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties