Visma | Lease a Bike realiseerde zondag op knappe wijze een 1-2'tje in de slottijdrit van de Ronde van de Algarve. Jonas Vingegaard ging er na 19,6 kilometer hard fietsen op de Alto de Malhao met de zege vandoor, wat hem ook de eindoverwinning opleverde in de Portugese rittenkoers. Wout van Aert sloot de koers ook af met een goed gevoel, door tweede te worden in de chrono. Met het materiaal van de ploeg was dus niets mis...
Het was de eerste tijdritoverwinning in bijna een jaar voor Visma | Lease a Bike, dat voor de eerste individuele beproeving tegen de klok van 2025 dan ook stevig uitpakte. Op beelden dat het Instagram-account iBike Studio maakte in Algarve, is een deel van de nieuwigheidjes te zien. Zij gingen voor aanvang van de tijdrit de fietsen van de Nederlandse formatie langs, die er piekfijn bijstonden.
Lees verder onder de video!
Zo legde dat account vast dat er sprake was van een nieuwe, aerodynamische cockpit op de Cervélo-fiets, waarop eveneens een bijzonder klein zadel was gemonteerd. Het leverde Vingegaard - die ook een nieuwe helm op had - in elk geval geen windeieren op, daar de Deen van Visma | Lease a Bike de tijdrit een stuk sneller afwerkte dan al zijn concurrenten.
Lees verder onder de foto!
Ook reed Vingegaard, zoals iBike Studio met videomateriaal toonde, met extreem korte cranks - onderdeel dat de pedalen met de trapas verbindt - van 150 millimeter rond. Waar Visma | Lease a Bike-CEO Richard Plugge op de mediadag van de ploeg overigens al op voorsorteerde. 'Ik weet zeker dat UAE dingen bij ons heeft afgekeken, net zoals wij dat bij hun hebben gedaan', beaamde hij destijds. 'Een voorbeeld? Dat hij (Pogacar, red.) met korte cranks rijdt, dat hebben zij aangedurfd. En dat is knap. Maar zo zijn er nog. We kijken allemaal naar elkaar. Ik kan me nog herinneren dat wij ooit als eerste met eigen matrassen kwamen. Nog geen dag later hadden andere teams het ook. Onze mecaniciens en ploegleiders doen voor de start maar één ding: die auto’s langslopen en naar de fietsen kijken.’ Met die ingekorte cranks zou je in theorie als renner je kracht vermogen beter kwijt moeten kunnen op de pedalen.
Lees verder onder de video!
Vingegaard boekt met verder geperfectioneerd materiaal direct klinkende zege
Het moge duidelijk zijn: UAE en Visma zijn - net als hun toprenners Pogacar en Vingegaard - begonnen aan 2025. 'Het is fantastisch om zo’n team als tegenstander te hebben. Zeker als wij winnen, maar het drijft je natuurlijk naar grote hoogtes. Natuurlijk kijken wij dingen bij hun af. In 2014 keek ik dingen af bij het Orica van Shane Bannon. Hij is uiteindelijk weggaan, dus toen ben ik meer bij Sky en INEOS gaan afkijken. Daar heb ik ook veel geleerd. Net zoals wij nu ook naar UAE, en anderen, kijken', aldus Plugge.
'Als we Pogacar en UAE willen verslaan, moeten we beter worden. Als ploeg hebben zij een grote slag geslagen qua professionaliteit, maar nu is het aan ons om de volgende stap te vinden. Wij moeten bedenken hoe wij beter kunnen worden, dat is de kern', vulde Head of Racing Grischa Niermann al aan in La Nucia. En daarvoor hebben ze de knappe koppen dus aan het werk gezet.
Het leverde Vingegaard in de Algarve alvast een succesje op, wat welgekomen was aan het begin van het seizoen. 'Het is denk ik een parcours dat een eerlijk verhaal vertelt. Succes hangt heel erg samen met het hebben van goede benen. Dit is zeker een opsteker in de richting van de rest van het seizoen, iets waar ik heel erg naar uitkijk', aldus de Deen, die met zijn ploeg in Parijs-Nice een ploegentijdrit op het programma heeft staan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties