Lefevere al op zoek naar versterking: 'Iemand die Evenepoel kan bijstaan in de bergen' Wielrennen
Wielrennen

Lefevere al op zoek naar versterking: 'Iemand die Evenepoel kan bijstaan in de bergen'

Lefevere al op zoek naar versterking: 'Iemand die Evenepoel kan bijstaan in de bergen'

Patrick Lefevere vertelt deze week in zijn column in het Nieuwsblad dat hij al werk maakt van zijn ploeg voor volgend seizoen. Op zijn lijstje: een sprinter, en iemand die Remco Evenepoel kan bijstaan in het hooggebergte. Verder hekelt de ploegbaas van Quick Step-Alpha Vinyl de kosten die de ploegen moeten maken bij de start van een grote ronde buiten de landsgrenzen.

Een grote ronde is meestal het moment waarop de makelaars van renners en de ploegbazen beginnen te onderhandelen met het oog op het volgende seizoen. Dat is nu in de Giro d'Italia niet anders, zo vertelt Lefevere. 'Waar ik nu tijdens mijn bezoek aan de Giro niet aan zal ontsnappen, zijn de gesprekken met de makelaars.'

Het gaat dan niet alleen over het verlengen van aflopende contracten, maar ook over het binnenhalen van nieuwe renners. Ook daar is de Belg al mee bezig. 'De transfermarkt is volop bezig en hoewel ik maar vijf renners heb die einde contract zijn, kijk ik natuurlijk ook uit naar de juiste versterking. Staan op mijn lijstje: een sprinter en iemand die Remco Evenepoel kan bijstaan in het hooggebergte', zo laat Lefevere in zijn kaarten kijken.

Lefevere: 'Voor ons is een buitenlandse start gewoon een extra kost'

Ook over de Giro-start in Hongarije wil hij nog iets kwijt. 'Het is de trend van het jaar: elke grote ronde moet in 2022 blijkbaar per se buiten de landsgrenzen starten: de Vuelta a España in Nederland, de Tour de France in Denemarken en de Giro nu in Hongarije. Persoonlijk ben ik matig enthousiast. Ik begrijp dat organisatoren op zoek gaan naar extra inkomsten en op zich zie ik ook wel de dubbele winst van een start in Boedapest: reclame voor de stad en prestige voor de Giro.'

Het probleem voor Lefevere ligt echter in de kosten die het met zich mee brengt voor de ploegen, en het gebrek aan compensatie dat ze hiervoor krijgen. 'Waarmee ik het moeilijk heb, is dat de winst van de organisatoren het verlies is van de ploegen. Want voor ons is een buitenlandse start niet meer of niet minder dan een extra kost. Logistiek moeten wij een dubbel programma draaien: één rennersbus voor Hongarije en een tweede rennersbus voor de herstart in Sicilië. Die is nu dus onderweg vanuit Wevelgem. Compensatie krijgen we daar niet of nauwelijks voor.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws