Het van origine Noorse bedrijf Visma kan de toekomst van het sponsorship met Visma | Lease a Bike hoe dan ook goed verkopen in het thuisland. Na het vertrek van ex-wereldkampioen tijdrijden Tobias Foss staan Per Strand Hagenes en Johannes Staune-Mittet op het punt van hun definitieve doorbraak, terwijl er daarachter met onder meer Jorgen Nordhagen (die al tot en met 2027 vastligt) en ook Hakon Eiksund Oksnes verder gekeken wordt. In de Leiderstrui sprak met die laatste!
Oksnes, geboren op 27 januari 2007, rijdt sinds 1 januari 2024 voor JEGG-De Jonge Renner Academy, dat een samenwerkingsverband heeft met Visma | Lease a Bike. 'Op die manier willen we in een vroeger stadium talentvolle renners intensiever volgen in hun ontwikkeling', vertelde Head of Development Robbert de Groot bij de aankondiging van die samenwerking. 'Wij leveren kennis, materiaal en een netwerk, JEGG-De Jonge Renner Academy een bestaande structuur vol ervaring en een internationaal wedstrijdprogramma. Door op deze manier onze voelsprieten uit te steken in het juniorenpeloton, kunnen we uiteindelijk betere beslissingen nemen over renners die we in ons Development of WorldTour-team willen opnemen', aldus De Groot.
'We hebben een groot scoutingsnetwerk, ook in Noorwegen. Hakon kwam al op zeer jonge leeftijd ter sprake en we geloven dat hij een groot potentieel heeft. We hebben zijn tests bekeken en met veel mensen om hem heen gesproken, dus het was een heel gemakkelijke beslissing om hem bij de ploeg te halen', zei De Groot eerder al over het talent tegen TV2.
De inmiddels 17-jarige Noor is dus één van de coureurs die tot de eerste generatie coureurs behoort van dit initiatief. Een verrassing is dat niet, gezien zijn achtergrond met NGT Lillehammer-coach Even Røed. Die begeleidde eerder al Foss, Staune-Mittet en Nordhagen. 'Die renners hebben geen rol gespeeld bij mijn overstap naar De Jonge Renner, alhoewel ik wel naar dezelfde school als Jorgen ga en dus contact met hm heb. Maar ik weet wel dat mijn coach contact heeft gehad met Robbert de Groot en mij zo mede naar deze ploeg heeft kunnen helpen. Dat is dus de grootste factor', legde Oksnes aan ons uit na zijn aankomst in Parijs-Roubaix.
'Ik ben heel blij met de ploeg en het is prettig werken. Ik krijg de benodigde ervaring mee, maar kan ook al competitief zijn', aldus de Scandinaviër, die ook al begeleid wordt door het managementbureau van Alec Carera, tevens de belangenbehartiger van onder meer Tadej Pogacar, Jasper Philipsen en juniorenwereldkampioen Albert Withen Philipsen. 'Veel verschillen tussen de Noorse en Nederlandse cultuur zijn er niet. Er zijn veel Nederlandse jongens, maar die zijn allemaal aardig en hebben mij ook een warm welkom geheten', aldus Oksnes.
Oksnes is nog aan het ontdekken wat voor type coureur hij precies wil worden
Zekerheid dat hij binnen een paar jaar voor Visma | Lease a Bike uitkomt is er natuurlijk niet, maar voor zo'n jonge coureur is het natuurlijk wel een mooie stip op de horizon. 'De ploeg heeft al bewezen dat ze heel goed met jonge talenten om kunnen gaan. Binnen een paar jaar zou ik graag bij Visma | Lease a Bike rijden, natuurlijk. Daar blijf ik hard voor werken en dat zou al een droom zijn die uitkomt, om in de WorldTour te rijden. Het is mijn doel', stelt de vriendelijke Noor, die nog aan het ontdekken is waar zijn kwaliteiten het best tot zijn recht komen. 'Ik weet nog niet precies wat voor coureur ik ben, maar ik denk een klassiek type met punch als ik het nu zou moeten zeggen. Al kan ik ook wel redelijk klimmen.’
Na eerder vijfde te zijn geworden in Kuurne-Brussel-Kuurne stond Oksnes ook met ambitie aan de start van de door de Sloveen Jakob Omrzel gewonnen Parijs-Roubaix voor junioren, maar daarin kwam hij niet verder dan plek 35. ‘Het was geen goede koers voor mij, althans: ik reed niet perfect', constateerde hij na afloop. 'Ik was wat bang tijdens het positioneren na de start, dus toen zat ik ook al vlot achter een valpartij. Daardoor moest ik al wat inspanningen leveren in de achtergrond.'
'Op de eerste kasseistrook zat ik oké, maar niet goed genoeg. Na elke strook zat ik eigenlijk te ver en daardoor moest ik telkens heel wat renners inhalen om erbij te komen. Zodoende reed ik eigenlijk achter de feiten aan. Op Mons a Pevele hielden mijn benen er uiteindelijk ook mee op, maar ik heb er wel van kunnen genieten', vertelde hij openlijk met een glimlach die niet van het gelaat verscheen. 'De sfeer op de stroken was echt geweldig en het is één van de leukste koersen die ik ooit gedaan heb. De benen waren slecht, maar het was wel tof. Ik ben heel blij dat ik het tot het crazy velodroom heb gebracht.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties